• Anonym (Frågande)

    Kontrakt på att mannen betalar en viss summa vid skilsmässa - möjligt?

    Jag frågar här för att ha lite kött på benen innan eventuell kontakt med jurist, jag vill alltså inte kontakta jurist direkt utan kolla upp det innan och veta om mina funderingar låter omöjliga eller inte.

    Jag har läst en del på familjeliv om par som bestämmer sig för något avtal ihop och skriver kontrakt med hjälp av en jurist.

    Jag minns inte exakt vad för kontrakt det är, men har för mig att det varit främst när kvinnan ska bli hemmafru och mannen ska försörja henne.

    Min fråga är om någon här möjligtvis vet om ifall det går att ha något juridiskt korrekt avtal som exempelvis säger att om min nuvarande man skulle begära skilsmässa någon gång i framtiden så behöver han betala en viss summa till mig? Och att denna summa inte gäller om jag begär skilsmässan? Jag tänker mer på om det faktiskt går att skriva kontrakt på det juridiskt och om det är möjligt att fullfölja, genom att han t.ex får en skuld om han skulle vägra betala senare?

    Eller låter detta som helt omöjligt att få till?

  • Svar på tråden Kontrakt på att mannen betalar en viss summa vid skilsmässa - möjligt?
  • Anonym (***))
    Anonym (Frågande) skrev 2021-04-19 10:19:46 följande:

    Jag frågar här för att ha lite kött på benen innan eventuell kontakt med jurist, jag vill alltså inte kontakta jurist direkt utan kolla upp det innan och veta om mina funderingar låter omöjliga eller inte.

    Jag har läst en del på familjeliv om par som bestämmer sig för något avtal ihop och skriver kontrakt med hjälp av en jurist.

    Jag minns inte exakt vad för kontrakt det är, men har för mig att det varit främst när kvinnan ska bli hemmafru och mannen ska försörja henne.

    Min fråga är om någon här möjligtvis vet om ifall det går att ha något juridiskt korrekt avtal som exempelvis säger att om min nuvarande man skulle begära skilsmässa någon gång i framtiden så behöver han betala en viss summa till mig? Och att denna summa inte gäller om jag begär skilsmässan? Jag tänker mer på om det faktiskt går att skriva kontrakt på det juridiskt och om det är möjligt att fullfölja, genom att han t.ex får en skuld om han skulle vägra betala senare?

    Eller låter detta som helt omöjligt att få till?


    Varför skulle han skriva på något sådant nu när ni redan är gifta?

    Om ni skiljer er delas allt, om ni inte har ett äktenskapsförord som säger något annat.
  • PH76

    Varför i hela världen skulle din man skriva på det? Vad har du för rätt att kräva detta?

  • Bestemor

    Jag känner till ett par med flera barn.

    Mannen äger ett stort företag, de har alltså väldigt gott om pengar.

    De bestämde att frun skulle vara hemma med alla barnen.

    De skrev papper, så fruns ekonomi skulle vara skyddad om något hände, t ex skilsmässa.

    Det går nog inte att skriva ett papper att du ska få t ex en miljon kronor.

    Utan placerade pengar och liknande.

    Ni får vända er till en jurist som kan alla regler. Det gäller ju även att du måste ha din pension säkrad, så du inte blir en fattigpensionär.

  • Anonym (Loa)

    Skulle ju kunna vara en del i ett avtal dem emellan ifall han tex vill kunna satsa på sin karriär och att hon ska stå för all markservice (och därmed få låg pension osv)


    PH76 skrev 2021-04-19 10:35:29 följande:

    Varför i hela världen skulle din man skriva på det? Vad har du för rätt att kräva detta?


  • Anonym (Pension)

    Det är lite oklart varför du vill skriva ett avtal och vad det ska reglera.

    Om ni pratar om att du ska stanna hemma med barn istället för att sätta dem i förskola föreslår jag till att börja med att du bestämmer att din ?titel? är hemmamamma, inte hemmafruDetta för att poängtera att du inte tar hela ansvaret för hemmet. Annars riskerar du att din man långsamt ökar förväntningarna på att slippa all städning etc vilket kommer straffa dig hårt den dagen du vill börja jobba igen.

    Plocka också bort att olika regler ska gälla beroende på vem som ev begär skilsmässa. Du vet aldrigvad som händer i framtiden.

    Av flera olika skäl ska också ersättningen i form av skuldebrev, reda pengar, pensionsinbetalningar etc ske löpande. Det där kan juristen.

  • Anonym (Pension)

    Det är lite oklart varför du vill skriva ett avtal och vad det ska reglera.

    Om ni pratar om att du ska stanna hemma med barn istället för att sätta dem i förskola föreslår jag till att börja med att du bestämmer att din ?titel? är hemmamamma, inte hemmafruDetta för att poängtera att du inte tar hela ansvaret för hemmet. Annars riskerar du att din man långsamt ökar förväntningarna på att slippa all städning etc vilket kommer straffa dig hårt den dagen du vill börja jobba igen.

    Plocka också bort att olika regler ska gälla beroende på vem som ev begär skilsmässa. Du vet aldrigvad som händer i framtiden.

    Av flera olika skäl ska också ersättningen i form av skuldebrev, reda pengar, pensionsinbetalningar etc ske löpande. Det där kan juristen.

  • nnnnnnnn

    Tycker nog att det verkar smartare att lösa eventuella snedfördelningar på annat sätt tex:
    Om man tillsammans bestämmer att den ena ska vara hemma utan lön för att sköta hemmet mm. Så bör man pensionsspara separat till denne så att det täcker upp missad pension i framtiden.
    Man bör också se till att båda står på sparande, boende mm så att man delar lika vid separation ( om man tycker att det är rimligt).
    Finns det möjlighet att "skaffa" en inkomst tex genom att låta hemmafrun vara ägare i företaget eller utföra småjobb för företaget så är det alltid bra att inte vara 100%arbetslös och inkomstlös utan faktiskt ha ett arbete som ger inkomst, SGI och pension, även om det är småpotatis jämfört med vad den andre drar in.

    Att få en engångssumma känns väldigt märkligt, varför skulle man göra så?
    Om båda har en likvärdig pension + har lika mycket att dela på från sparkontot och boendet osv, varför skulle då den ena få en engångssumma?
    Vad är det för något som ska "betalas"? Att den ena varit piga/barnflicka? Bör lösas under tiden!
    Känns otroligt konstigt att den ena ska få böter om man beslutar sig för att gå skilda vägar... Det bör väl vara ett gemensamt beslut? Och att behöva tänka på att det kommer kosta ett bötesbelopp att gå igenom en skilsmässa kommer väl inte hjälpa till?

  • Fjäril kär

    Det enda juridiskt giltiga kontrakt ni kan skriva är ett äktenskapsförord. Det kan vara ganska detaljerat men gäller endast för just skilsmässa.

    Om ni vill ha nån överenskommelse inom äktenskapet så kan ni förvisso skriva ett papper på det men det är ju inget som kan styrkas juridiskt mer än att ni kan göra nån ekonomisk transaktion via banken tex

  • Anonym (Frågande)
    Bestemor skrev 2021-04-19 10:45:51 följande:

    Jag känner till ett par med flera barn.

    Mannen äger ett stort företag, de har alltså väldigt gott om pengar.

    De bestämde att frun skulle vara hemma med alla barnen.

    De skrev papper, så fruns ekonomi skulle vara skyddad om något hände, t ex skilsmässa.

    Det går nog inte att skriva ett papper att du ska få t ex en miljon kronor.

    Utan placerade pengar och liknande.

    Ni får vända er till en jurist som kan alla regler. Det gäller ju även att du måste ha din pension säkrad, så du inte blir en fattigpensionär.


    Hur menar du med att hennes ekonomi skulle vara skyddad vid skilsmässa om hon var hemmafru? Menar du sparade pengar som hon då hade tillgång till eller att hon fick pengar varje månad av mannen?

    Ja det blir nog en jurist kanske senare, men känns som sagt som jag helst vill ha lite koll innan kontakt isåfall.
Svar på tråden Kontrakt på att mannen betalar en viss summa vid skilsmässa - möjligt?