• Anonym (Orolig)

    Någon som kan om cellförändringar i cervix

    Har väntat på provsvar från mitt utökade cellprov. Ser nu i min journal att det visar HSIL. Står även att jag ska planeras för slyngkonisering och cervixabrasio inom 2 månader. Vad betyder detta? Är det Cancer i o med att det skall inte bara göras en slyngkonisering? Blir så rädd nu

  • Svar på tråden Någon som kan om cellförändringar i cervix
  • Anonym (?)

    HPV virus är det som orsakar det. Har du HPV virus?

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (?) skrev 2021-04-19 17:03:25 följande:

    HPV virus är det som orsakar det. Har du HPV virus?


    förra gången hade min hpv läkt ut. nu stod det inget i journalen om detta
  • Anonym (E)

    Skulle rekommendera dig att ringa dem och fråga! Det ger lite säkrare svar på dina frågor och får dig kanske att känna dig lite lugnare med. 

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (E) skrev 2021-04-19 19:42:36 följande:

    Skulle rekommendera dig att ringa dem och fråga! Det ger lite säkrare svar på dina frågor och får dig kanske att känna dig lite lugnare med. 


    Har försökt nå dem, men begränsad framkomlighet nu under covid! Därav min oro
  • Anonym (Erfarenhet)

    Du har cellförändringar som behöver tas bort. Du har inte cancer. Cancer och cancer in situ ingår inte i den klassificeringen du fått.

    Jag hade AIS dvs celler som blivit cancerceller.

  • Anonym (E)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-04-19 20:24:58 följande:

    Har försökt nå dem, men begränsad framkomlighet nu under covid! Därav min oro


    Vad tråkigt! Ring annars 1177, brukar jag göra när jag undrar eller oroar mig över något.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2021-04-19 20:44:52 följande:

    Du har cellförändringar som behöver tas bort. Du har inte cancer. Cancer och cancer in situ ingår inte i den klassificeringen du fått.

    Jag hade AIS dvs celler som blivit cancerceller.


    Tack för ditt svar! Usch vad tråkigt för dig! Hur gick det för dig? Vilken behandling fick du?
  • Anonym (?)

    Det är det här som gör mig livrädd att ha en semesterflirt utomlands vilket kan hända.
    Kondom skyddar långt ifrån mot allt och oralsex smittar det med vad gäller just hpv-virus som på sikt orsakar cellförändringar då viruset tar fäste i kroppen.

Svar på tråden Någon som kan om cellförändringar i cervix