• Glinda från Oz
    Tue 20 Apr 2021 14:04
    2205 visningar
    39 svar
    39
    2205

    bästa försäkring vid diagnoser

    Som Aamon säger så kan du inte skaffa en försäkring nu även om du inte har en diagnos så finns problemen redan där. Försäkringsbolaget kommer fråga om din hälsa, du kan ljuga men ser de dina journaler kan du bli åtalad för försäkringsbedrägeri.

    Bor du i Sverige har vi gratis sjukvård och nästan alla mediciner täcks av högkostnadsskyddet. Du betalar alltså max 1150 kronor/år för läkarvård och 2350 för mediciner. En natt på sjukhus kostar 100 kronor.

  • Glinda från Oz
    Mon 26 Apr 2021 08:48
    #7
    Anonym (hjälp) skrev 2021-04-20 20:13:45 följande:

    Jag har fortfarande inte varit på kontroll och fått bekräftat något om detta. Utan det är en läkare som har sagt att det KAN kanske vara det. och i min journal har han bara skrivit att jag är trött, gått upp i vikt och tappar håret, orsak: oklar


    Med andra ord finns dina symtom dokumenterade och är undantagna i försäkringen. Försäkringsbolaget kommer också fråga om du känner dig fullt frisk, ska/håller på att utredas för sjukdom mm Du måste alltså ljuga och det är försäkringsbedrägeri. 
  • Glinda från Oz
    Mon 26 Apr 2021 10:35
    #9
    Anonym (Hm?) skrev 2021-04-26 09:24:17 följande:

    Men är det så?

    I sådana fall är det ju rökt för alla som någon gång besökt vården för diffusa symptom som trötthet, yrsel, huvudvärk eller ont i magen men där ingen diagnos kunnat sättas. Och i en stressig värld som nu så är det ju många. Alla de symptomen KAN ju vara tecken på något annat.

    Har för mig att jag hört att det är just diagnoskoden som gäller.


    De går bara ett visst antal år tillbaka i tiden. Står det inte i journalen att läkaren misstänker en viss diagnos och ts är beredd att vänta på utredning i några år så kan det säkert gå. Hon måste förstås ljuga för försäkringsbolaget men det kan vara svårt att bevisa. Om läkaren (när hon väl får diagnos) uppskattar att hon hade diagnosen redan när försäkringen tecknades får hon inte ut något. Försäkringsbolaget kan då också kräva journaler längre tillbaka i tiden. Försäkringsbedrägeri kan vara svårt att bevisa i sådana fall men då har ta haft besvär i flera år i onödan.
  • Glinda från Oz
    Mon 26 Apr 2021 12:30
    #11
    Anonym (Hm?) skrev 2021-04-26 10:48:29 följande:

    Jag funderar bara kring detta med bedrägeri allmänt. En orolig själ som kontaktar vården för olika diffusa symptom som enligt Google ?kan vara cancer? - vad anger den till försäkringsbolaget? Om du har huvudvärk och tänker ?ånej det är säkert en hjärntumör? - även om sannolikheten är extremt låg. Anger du då ?orolig för tumör? till försäkringsbolaget eller ?utreds för allvarlig sjukdom? om du haft en initial vårdkontakt? Det är ju inte mer rätt heller då det kan vara ett utslag av hypokondri och vild fantasi som får dig att bli säker på att du nog är sjuk, även om det bara sitter i ditt huvud och är sjukdomsoro.


    Hypokondri är som du säger också en sjukdom. Har du varit till VC och de remitterat dig till en hjärnröntgen så skriver du det, har VC trott att det är migrän skriver du det. Det som är viktigt är vad läkaren säger, inte vad du självdiagnositicerar dig med. Om du utreds för allvarlig sjukdom eller inte är fakta och inte frågan om åsikter. Här har läkaren misstänkt endometrios och PCOS inte ts.
  • Glinda från Oz
    Mon 26 Apr 2021 19:49
    #22
    Anonym (Hm?) skrev 2021-04-26 12:37:10 följande:
    Men hur anger man det i aktuellt fall? ?läkaren har misstänkt PCOS men ikte skrivit ner något i journalen?.

    En del läkare kan ju nämna flera olika tänkbara tillstånd. Eller ha fel. Skall försäkringsbolaget då neka försäkring pga en läkares spekulation?
    Ja, och de gör de också regelbundet, det är inget konstigt eller unikt. I sådant fall kommer försäkringsbolaget ha ärendet vilande tills utredningen är klar.
  • Glinda från Oz
    Mon 26 Apr 2021 20:08
    #24
    Anonym (Hm?) skrev 2021-04-26 19:56:33 följande:
    Så om man fått en diffus anteckning inskriven i journalen innan man tecknade försäkringen, eller bytt bolag i vuxen ålder är det egentligen lika bra att säga upp försäkringen och spara pengarna själv istället? Eller?
    Det beror på. Man får kolla med försäkringsbolaget. 
  • Glinda från Oz
    Sat 1 May 2021 11:43
    #30
    Anonym (hjälp) skrev 2021-04-27 12:31:07 följande:

    Alltså jag vet inte hur dåligt jag skriver för att ni inte förstår?


    Jag fattar att man inte kan teckna ett avtal EFTER man fått sin diagnos. Ja, jag fattar. Fattar vem som helst. MEN jag har ju ingen diagnos och inte heller blivit utredd, inte heller fått hjälp.
    Har sökt hjälp för mina besvär i 4 år och läkare skrev i journal att jag är sjuk i  mig själv, möjligtvis deprimerad och att jag sannerligen tröstäter då jag gått upp i vikt, vilket skämt. Jag fick utskrivet Zoloft som jag inte ens tagit. Jag fick alltså FEL DIAGNOS och det är inte förrän nu som läkare MISSTÄNKER att jag KANSKE har PCOS / Endometrios. Detta är INGET som är BEKRÄFTAT ännu  och INGET som finns  skrivet i journalen, då innan dess så skrev han misstanke om besvär med sköldkörtel. Och efter vårt besök så frågade jag honom i dörren innan jag gick, om det inte kan vara PCOS ? Då sa han kanske? Misstänkte det först men mest troligt är det sköldkörtel, vi får se vad dem säger på reproduktionsmottagningen. Och då sa han att det kan vara smart om jag tecknar en försäkring om jag inte redan har det, om jag ska ha barn också och nu har besvär. Alla kostnader och medicin eller om jag behöver vara sjukskriven helt. Har ej fast jobb


    Du har SYMTOMEN nu. Det är DET som räknas. 
Svar på tråden bästa försäkring vid diagnoser