• Mon 19 Apr 2021 23:34
    151 visningar
    3 svar
    +1
    3
    151

    Jag behöver hjälp

    Hej,

    Så Du är en originell person, vad kul. :) Det finns inget fel alls med att vara det. Ett annat ord för detta är att man är "intuitiv / kreativ". Intuitionen är det näst viktigaste som finns i vår värld när det kommer till att göra nya världs-upptäckter. Det enda som är viktigare än intuition är ambition och när man är en bokmal. Men tänk vad roligt att Du har något såhär pass stort inom Dig och Du har fått det helt gratis! Så kul att besitta en sådan potential och att vara en originell individ!

    Du är även långt ifrån ensam om att ha haft en ensam uppväxt. Sådant är mycket vanligare än vad Du tror, och det kan vara för livet. Men till slut kommer man in i den rollen att man trivs bäst ensam och att man är en individ som behöver mycket space jämfört med andra. Detta kan vara något som kommer ta år för Dig att upptäcka inom Dig själv. Och det finns inget fel med att fungera på det sättet.

    Om Du vill kan Du göra mbti-personlighetstest och påbörja din egna långa resa inom psykologisk självutveckling, men bara om Du vill som sagt. Jag är 70% säker på att Du är en INFP-personlighet (introvert, intuitiv, feeler, spontan), eller så är Du kanske INFJ (J=planerande), eller (även om chansen här är mycket liten) så är Du INTP (introvert, intuitiv, thinker, spontan). Men Du borde göra testet tycker jag och läsa på. :) Lycka till

  • Thu 22 Apr 2021 10:17
    #3
    Hej2002 skrev 2021-04-21 20:45:18 följande:

    Haha, mbti har jag vetat länge om! Och du har rätt, jag är en INFP. Sjukt att så många känner till det, mer än vad jag trodde! Jag brukar läsa mycket om dessa personlighetstyper, men jag känner att jag oftast drar mig till det för att söka bekräftelse och börjar efter ett tag bli som ett beroende. Kommer jag komma nånvart av att bli kallad unik och originell efter något som jag inte gjort? Fast jag vet inte. 


    Men vad kul att många verkar känna till mbti! Toppen, denna är ett bra verktyg för att förstå både sig själv och förstå andra bättre faktiskt. :) Klart Du ska söka lite bekräftelse i mbti om det får Dig att må bättre. Gör det tills Du blir "mätt" på den saken, sedan vill hjärnan utvecklas på ett annat håll också, så man inte håller det hela ensidigt. Viktigt ju, Du är en häftig intuitiv som behöver mycket variation i tillvaron, annars blir Du understimulerad! När Du lär in information i skolan, se till att hålla det hela roligt och kreativt. Vilka andra sätt kan man lära in kunskap på förutom att "bara" sitta & läsa i en bok?

    ...

    ...

    Spoiler: Man kan promenera utomhus i solsken och gå riktigt långt, samtidigt som man läser i sin skol-bok. Glöm ej din solkräm innan Du går ut, för det här kommer bli mer än lärorikt, det kommer bli roligt. :) Man kan även skriva "memory-kort" åt sig själv som förberedelse inför prov. Man kan också komma ihåg lång information genom att förkorta innehållet i kapitlet till "ett enda långt ord", och varje bokstav symboliserar 1 hel mening, som man måste kunna till provet. Ett annat kreativt sätt för att lära in information i skolan kan exempelvis vara att tejpa ihop en stor affisch till sig själv av många A4, och sen sätter man upp den på väggen, och ritar kreativt och färgglatt på den angående sånt som berör skolan. Det ska kännas KUL att gå i skola, annars gör Du det på fel sätt. Ha heller inte för höga krav på Dig, A-betyg är inte viktigt (E och D är utmärkt), det viktigaste är att man "går framåt", inte står still, och har kul på vägen!!! No stress. Men var inte lat

    Shakespear var en INFP, och han skrev så vackra dikter om kärlek, så jag blir berörd på djupet. Vilken fantastisk talang utan dess like, vilken legend! MEN, allt detta har tyvärr en mörk baksida. INFP tenderar att börja fokusera på att hitta "sann kärlek" och kan börja prioritera fel i sitt liv på grund av detta. Jag har sett många INFP:s i mitt liv och sett deras beteende-mönster att de vill "connecta" med någon på en djupare nivå, och dem fäster sig för mycket vid en individ, istället för att fästa sig vid sitt arbete (som man i en ideal-värld bör göra, även om vi inte lever i en sån värld), och när den individen sedan sviker dem och försvinner (som personer ofta gör), så mår en INFP-personlighet sämre än de flesta. Så var försiktig på den här punkten... Tänk flera varv extra innan Du ger ditt hjärta till någon random tjej, för det här kan sluta illa.

    Det kan även bli så att INFP krossar någon annans hjärta, för att förhållandet inte var "perfekt nog", vilket inte heller är så bra. Fokusera inte på att finna det perfekta förhållandet utan fokusera snälla på skolan! Människor kommer och går, men kunskap som Du skaffar Dig varar för evigt!! Dessutom får Du inte riskera att bli understimulerad och må dåligt. En till orsak till varför Du borde studera istället för att bara hoppas dag in och dag ut på att det perfekta förhållandet ska hända Dig: Kvinnor vill ha intressanta män och dem vill inte ha någon "nobody" som är ett tomt skal. Du måste lyckas fånga en bra kvinnas intresse genom att prata om intressanta subjects, annars går överklass-kvinnan till någon annan istället som är mer allmänbildad och INTRESSANT.

    Om Du inte kan fånga en högreklass-kvinnas intresse med intressant diskussion kommer Du bli tvingad att nöja Dig med någon "under-average"på ALLA plan bara i syfte för att få barn. Inget intressant där emellan - vilket jag redan nu vet är din största mardröm. Så återigen - studera dagarna igenom!!! Dem INFP:s jag pratat med har haft en svag punkt för ämnet biologi... Jag fattar inte varför Er sort älskar biologi så pass mycket, men vill inte Du bli en 35-årig doktorand i biologi senare då? Erkänn bara att Du vill! Ha ha.
Svar på tråden Jag behöver hjälp