• Anonym (Klimakteriet?)

    Hur länge har man mens efter att man har slutat ha ÄL?

    När man närmar sig/kommer i klimakteriet, hur länge fortsätter man att ha mens efter det att man har slutat ha ÄL? Jag har inte haft en enda  ÄL på ca 1,5 år, men jag fortsätter ändå att ha mens (eller, det är ju inte mens i vanlig bemärkelse, men blödningar) som kommer med allt mellan några veckors till några månaders mellanrum. Synnerligen tröttsamt. Finns det nån som vet hur länge det kan hålla på så?

  • Svar på tråden Hur länge har man mens efter att man har slutat ha ÄL?
  • Anonym (Klimakteriet?)

    Ingen som vet/har några erfarenheter här?

  • Anonym (Qwerty)

    För mig fasade det ut rätt snabbt, glesade ur och försvann. Så det är inget jag känner igen. Är flera år sen nu.

  • Anonym (Klimakteriet?)
    Anonym (Qwerty) skrev 2021-04-20 21:23:12 följande:

    För mig fasade det ut rätt snabbt, glesade ur och försvann. Så det är inget jag känner igen. Är flera år sen nu.


    Ok, tack för att du svarade iaf! Jag börjar bli duktigt trött på detta...
  • Anonym (Svärmor)

    Har inget bra svar men svärmor (63) har haft jobbiga, oregelbundna blödningar i 13 år nu... Har du kollat upp hos en gynekolog så det inte är något annat fel?

  • Anonym (Klimakteriet?)
    Anonym (Svärmor) skrev 2021-04-21 21:09:43 följande:

    Har inget bra svar men svärmor (63) har haft jobbiga, oregelbundna blödningar i 13 år nu... 


    Oj! Och hon är 63 nu? Så det började alltså typ när hon rimligtvis borde ha varit i sluttampen av klimakteriet?? Men har det varit blödningar utan ÄL alltså? Vet du om hon har kollat upp vad det beror på/om det beror på nåt annat än klimakteriet?
    Anonym (Svärmor) skrev 2021-04-21 21:09:43 följande:

    Har du kollat upp hos en gynekolog så det inte är något annat fel?


    Njae, alltså, jag gick t en gynekolog för... tre år sen? Och hon konstaterade att klimakteriet var på gång, men inget annat. Men jag får kanske ta och boka en tid igen och kolla upp. Man trodde ju liksom att blödningarna skulle försvinna när väl ägglossningen slutade...

    Stort tack för ditt svar!
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (Klimakteriet?) skrev 2021-04-21 21:19:45 följande:

    Oj! Och hon är 63 nu? Så det började alltså typ när hon rimligtvis borde ha varit i sluttampen av klimakteriet?? Men har det varit blödningar utan ÄL alltså? Vet du om hon har kollat upp vad det beror på/om det beror på nåt annat än klimakteriet?


    Njae, alltså, jag gick t en gynekolog för... tre år sen? Och hon konstaterade att klimakteriet var på gång, men inget annat. Men jag får kanske ta och boka en tid igen och kolla upp. Man trodde ju liksom att blödningarna skulle försvinna när väl ägglossningen slutade...

    Stort tack för ditt svar!
    Jag har inte frågat om hennes ÄL tagit slut. Hon har haft problem med blödningarna och tackat nej till diverse tillställningar på grund av dem (det var så jag fick redan på att hon hade problem). Så vi har inte diskuterat detta ingående. :) Tillslut fick hon göra en operation (kan det varit polyper som bidrog till problemet? Det var hur som helst inte enbart det som gjorde att hon fick blödningar utan också klimakteriet). Huruvida det löste hela problemet vet jag inte. Svärmor gick till en gynekolog för klimakteriebesvär (rikliga och ojämna blödningar) specifikt. Det kan vara någon hormonbalansen också som borde justeras.

    Jag tror (hoppas jag iallafall) att svärmor är ett undantag och att det inte är vanligt (peppar peppar...).

    Jag tycker du ska söka hjälp eftersom det ändå gått ganska lång tid så du slipper att behöva ha det som min svärmor under så många år. Jag förstår att du antagligen söker lite råd här inför att du eventuellt tar kontakt med vården (det tycker jag är smart gjort).

    Jag hoppa det ska lösa sig för dig!
  • sextiotalist

    Jag var kring 50 när de kollade sist på gyn, då hade jag fortfarande aktiva äggblåsor, men två-tre år senare så var all mens över.
    Min svärfars fru fick stå ut med mens långt efter 60. Det går inte svara på om hon hade ägglossning då, eftersom man inte kollade av det på det sättet på den tiden.

  • Anonym (Finns ju)

    Finns ju gott om unga som har mens utan ägglossning också så tror inte dom hänger i hop till 100%

  • Anonym (Klimakteriet?)
    Anonym (Svärmor) skrev 2021-04-22 12:36:44 följande:
    Jag har inte frågat om hennes ÄL tagit slut. Hon har haft problem med blödningarna och tackat nej till diverse tillställningar på grund av dem (det var så jag fick redan på att hon hade problem). Så vi har inte diskuterat detta ingående. :) Tillslut fick hon göra en operation (kan det varit polyper som bidrog till problemet? Det var hur som helst inte enbart det som gjorde att hon fick blödningar utan också klimakteriet). Huruvida det löste hela problemet vet jag inte. Svärmor gick till en gynekolog för klimakteriebesvär (rikliga och ojämna blödningar) specifikt. Det kan vara någon hormonbalansen också som borde justeras.

    Jag tror (hoppas jag iallafall) att svärmor är ett undantag och att det inte är vanligt (peppar peppar...).

    Jag tycker du ska söka hjälp eftersom det ändå gått ganska lång tid så du slipper att behöva ha det som min svärmor under så många år. Jag förstår att du antagligen söker lite råd här inför att du eventuellt tar kontakt med vården (det tycker jag är smart gjort).

    Jag hoppa det ska lösa sig för dig!
    Haha, så du har inte regelbundna fikaträffar med svärmor där ni diskuterar hennes ÄL, klimakterie och underlivsbesvär? XD

    Ja men precis - känns ju bättre att ha kollat runt lite beträffande andras erfarenheter först; man vill ju liksom inte söka för nåt som bara är löjligt att söka för...

    Tack för pepp!
  • Anonym (Klimakteriet?)
    sextiotalist skrev 2021-04-22 13:03:30 följande:

    Jag var kring 50 när de kollade sist på gyn, då hade jag fortfarande aktiva äggblåsor, men två-tre år senare så var all mens över.
    Min svärfars fru fick stå ut med mens långt efter 60. Det går inte svara på om hon hade ägglossning då, eftersom man inte kollade av det på det sättet på den tiden.


    Anonym (Finns ju) skrev 2021-04-22 13:38:14 följande:

    Finns ju gott om unga som har mens utan ägglossning också så tror inte dom hänger i hop till 100%


    Tack för era svar! Verkar ju som att det är väldigt individuellt mao...

Svar på tråden Hur länge har man mens efter att man har slutat ha ÄL?