• Anonym (Ts)

Ung och svårt bli gravid med syskon

Nu har vi försökt i 7 månader men det tar sig inte. Vi är unga (jag 24 och han 26 år) och har redan ett barn ihop. Jag har många äggblåsor, regelbunden mens och gynekologen har sagt att vi har rätt att söka hjälp efter ett år men jag vill inte vänta ett helt år så vi funderar på att göra en privat utredning.

Jag är less på att höra att jag är ung och jadajadajada..... jag vill inte ha för stor åldersskillnad mellan syskon och såklart veta varför jag inte blir gravid nu helt plötsligt eftersom det tog sig på första med vårat barn.

Är det någon annan här som är i samma situation eller varit och vill följas åt?

• Svar på tråden Ung och svårt bli gravid med syskon
  • Anonym (Carro)

Jag är i exakt samma situation. Vi är 30 år, har ett barn på snart 2 år och har försökt få syskon sen september. När man redan har ett barn en innan får man ju ingen mer hjälp än utredningen med ultraljud och spermaprov. Så för den skull finns det ingen vits att vänta ett år, för hjälpen kommer ändå ifrån privat. När ägglossning och mens fungerar är det slut på hjälpen där. Jag delar den stressen med dig och undrar verkligen varför det bara inte kan ta sig :(

• Anonym (Tips)

Jag är inte i samma situation (dock haft oturen att få flera missfall trots ung och att första graviditeten gick felfritt) och det kanske inte hjälper att jag skriver detta, men det är normalt att inte bli gravid upp till 1 år. Jag förstår att ni säkert vill göra utredning innan men oavsett kommer ni troligtvis få höra att allt ser bra ut. Det är ändå 5 månader kvar tills det blir 1 år, det kan ta sig under dessa månader. Även om man blivit gravid direkt med första barnet så kan nästa barn ta längre tid, eller tvärtom.

Rekommenderar också att du testar bisolvonmetoden. Hört mycket bra om det och efter mitt ena missfall så försökte jag bli gravid i månader och det tog sig inte tills jag testade på just bisolvonmetoden. Blev gravid samma månad (slutade dock i missfall igen men jag blev gravid iaf).

• Anonym (Normalt)

Det är väl normalt att det tar uppemot ett år att bli gravid.

• Anonym (U)

Den rubriken kan misstolkas 

Men ja. Det är fullt normalt att det tar tid att bli gravid. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Carro) skrev 2021-04-22 15:31:23 följande:

Jag är i exakt samma situation. Vi är 30 år, har ett barn på snart 2 år och har försökt få syskon sen september. När man redan har ett barn en innan får man ju ingen mer hjälp än utredningen med ultraljud och spermaprov. Så för den skull finns det ingen vits att vänta ett år, för hjälpen kommer ändå ifrån privat. När ägglossning och mens fungerar är det slut på hjälpen där. Jag delar den stressen med dig och undrar verkligen varför det bara inte kan ta sig :(

Vårat barn fyller också 2 år snart. Jaha vad konstigt att inte gynekologen sa det när jag var där, jag berättade att vi försökte få ett syskon och inte lyckats på flera månader. Men då ska jag se till att vi börjar en utredning så fort som möjligt. Tack för att du talade om det.

Har ni funderat på att göra en utredning?

Jaa jag vet, det är en sån stress och den förstör hela tillvaron ju. Varje månad som jag får mens blir jag ännu mer stressad och nu känns det som om jag håller på bli deprimerad.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Tips) skrev 2021-04-22 15:38:49 följande:

Jag är inte i samma situation (dock haft oturen att få flera missfall trots ung och att första graviditeten gick felfritt) och det kanske inte hjälper att jag skriver detta, men det är normalt att inte bli gravid upp till 1 år. Jag förstår att ni säkert vill göra utredning innan men oavsett kommer ni troligtvis få höra att allt ser bra ut. Det är ändå 5 månader kvar tills det blir 1 år, det kan ta sig under dessa månader. Även om man blivit gravid direkt med första barnet så kan nästa barn ta längre tid, eller tvärtom.

Rekommenderar också att du testar bisolvonmetoden. Hört mycket bra om det och efter mitt ena missfall så försökte jag bli gravid i månader och det tog sig inte tills jag testade på just bisolvonmetoden. Blev gravid samma månad (slutade dock i missfall igen men jag blev gravid iaf).

Jag är medveten om att det kan ta tid men eftersom jag blev gravid med vårat barn på första försöket så har oron kommit mer och mer för varje månad som vi försökt och inte lyckats nu.

Jag har redan testat den metoden en gång men den funkade inte. Åt maxdos från mensens slut till äl-dagen.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (U) skrev 2021-04-22 15:50:29 följande:

Den rubriken kan misstolkas 

Men ja. Det är fullt normalt att det tar tid att bli gravid. 

Nu när du säger det så, tänkte inte på det :) Jag får ändra rubrik om det går.
  • Anonym (Carro)
    Anonym (Ts) skrev 2021-04-22 16:41:20 följande:

Vårat barn fyller också 2 år snart. Jaha vad konstigt att inte gynekologen sa det när jag var där, jag berättade att vi försökte få ett syskon och inte lyckats på flera månader. Men då ska jag se till att vi börjar en utredning så fort som möjligt. Tack för att du talade om det.

Har ni funderat på att göra en utredning?

Jaa jag vet, det är en sån stress och den förstör hela tillvaron ju. Varje månad som jag får mens blir jag ännu mer stressad och nu känns det som om jag håller på bli deprimerad.

Vad lustigt att vi har liknande åldrar och situation. Ja, vad synd att gynekologen inte sa det när de ändå inte erbjuder hjälp för andragångsföräldrar.

Vi gjorde en utredning med första barnet och vi fick svaret att allt var tipptopp med oss båda. Så även om vi är tacksamma för den utredningen idag så hjälper det ju inte oss nu tyvärr :/

Verkligen, tar över allt! Jag känner precis så med, trycker bort sorgen och paniken över att det blir längre och längre spann mellan syskonen i ålder.
  • Anonym (johanna)

Jag är 29 år, ett barn på 7 år och fått ett utomkveds och 2 ma sedan 2019. 6e försöket nu efter min senaste skrapning, men inget händer. Min dotter blev till på första försöket efter p-piller, medans alla mina nu förlorade graviditeter tagit flera månader plus att man sen får missfall på det. :(

• Anonym (?)

Varför gjordes utredning innan första barnet?

Kanske är det lätt att bli bortskämd när det går fort att få det första barnet. Du är bara 24 år, ta det lugnt, invänta fem månader och sök därefter hjälp. Du är ung och du hinner få fler barn.

Svar på tråden Ung och svårt bli gravid med syskon