• Anonym (MissFörstådd)

    Vet att jag borde lämna, är jag ensam?

    Jag vet att jag borde lämna min sambo för längesen.

    Vi har 3 gemensamma barn, ett som lämnade oss tidigt.

    Vi har gått igenom så mycket ihop....

    Ja, allt!!

    Dessutom råkar jag fortfarande älska honom!

    Men han har slagit mig flertal gånger, vissa gånger kan han knappt sluta, och fortsätter tills jag inte vill reser mig upp igen, och försvara mig. För 3 veckor sedan hände det värsta, och det gör så ont i mig att tänka på det. Att jag stannar trotts vad han gjort. Vi bråkade och han släpade mig längs golvet i håret, innan vi nådde hallen. Där kastade han mig så hårt i golvet att jag blev yr och kände egentligen ingen smärta, men jag blev varm i huvudet, och kände med handen, då var jag helt blöt av blod som blev av skadan i mitt huvud. När jag satte mig upp ser jag hur det rinner på golvet, och får panik. Barnen var hemma och vakna.. han sprang in till rummet där dom satt, och skrek att nu ska mamma dö. Jag var så rädd, och i chock, när han sprang emot mig tänkte jag att nu dör jag, nu får mina barn se allt detta. Hur kan jag ta dem ut ur detta? Jag ber honom att inte göra det. Han fortsatte skrika på mig. Jag orkade inte prata mer, och bad honom lämna mig. Jag blödde så mycket att jag var orolig att jag skulle behöva kontakta vården. Jag repade mig och gick ut och lekte med barnen på lekplatsen i närheten för att få dem tänka på annat, dem hade ju sett och hört för mycket!! Pappan var med. Jag hade huvan på jackan uppe för att inte visa offentligt att jag hade blod i halva delen av hår och huvud.

    Jag vet att jag borde lämna, och att jag verkligen gör fel, men jag vågar inte.. Jag e rädd för allt vad vi ska gå igenom. Jag hade en våldsam man tidigare, och barn med honom. Vi gick igenom 6 rättegångar, och jag och min dotter sätt i fängelse i 6 månader ( skyddat boende ) medan han gick fri, endast betala skadestånd!!! Så jag vet vad som väntar.. och orkar verkligen inte.. dessutom tror jag att denna man är värre, har större familj som kan "hitta" oss.

    Jag vet att jag gör fel att stanna, men jag litar inte på rättsprocessen längre, och att dem kan göra nått. Jag känner mig bara så ensam i detta. Finns där någon annan som har en sambo som dem vet borde lämna? Önskar såfall att få prata med dig..

    Behöver inget skit, vet redan att allt är så fel.. men behöver tid.. ork och en bättre tro på kvinnan!

  • Svar på tråden Vet att jag borde lämna, är jag ensam?
  • Anonym (Var försiktig)

    Det är svår sits.Men med tanke på barnen.Barnen ska inte leva i sån miljö.Du har inget val TS,du kan inte leva med honom och inte umgås med honom .

  • Moriah

    TS , du måste lämna honom, dina barn blir traumatiserade för livet annars- om du vill att dina barn ska få ett bra liv så måste förändringen göras nu. Jag växte upp med en våldsam pappa, och jag kan inte förlåta honom, men jag har också ett enormt agg mot min mamma- fattade inte hon vad hon utsatte barnen för då hon lät oss växa upp med honom? Du vill väl inte att dina barn ska bli traumatiserade, eller börja hata dig för att du inte tog dom ur situationen? Och tro inte att barnen inte blir djupt påverkade bara för att han inte slår dom, dom känner av allt det destruktiva.

  • Anonym (K)

    Jag vet precis hur det är. Har gått igenom/går igenom liknande förutom att han är min exman. Jag orkar heller inte gå igenom ett rättsprocess och ha polisen och soc inblandade. Vi bodde skyddat i ca sammanlagt 1 år och 6 månader, har fortfarande men av det. Är konstant rädd och orolig och vardagen går ut på att undvika situationer och bråk. Vill egentligen inget hellre än att få upprättelse och kunna leva det liv vi vill men jag tror tyvärr att det inte kommer gå. Har egentligen inga tips, ville bara säga att jag verkligen förstår och kan se varför du inte lämnar. 

  • Anonym (*)

    Jag blir så arg så jag kokar när jag läser din trådstart, TS. Inte på dig, utan på din man! Han är ett vidrigt kräk som inte förtjänar att leva! Fy fan!

    Men jag ska väl skriva något konstruktivt också. SJÄLVKLART måste du fly från denna man snarast möjligt, för både din och dina barns skull. Snart kanske han faktiskt dödar dig! Vill du det? Vill du lämna dina barn ensamma med honom? Sex rättegångar och skyddat boende är väl bättre än misshandel, hot och att eventuellt dö? Vad tror du är bäst för dina barn?

    Nu har jag bara läst trådstarten, men om du har någon vän eller familjemedlem du kan bo hos ett tag, så packa en väska och fly med barnen någon gång när sambon inte är hemma. Kontakta en kvinnojour. Polisanmäl aset.

    Den här mannen är livsfarlig, TS. För din och barnens säkerhet måste du komma bort från honom omgående.

  • Anonym (*)
    Anonym (MissFörstådd) skrev 2021-04-22 22:28:44 följande:

    -GameofThrones: jag vet vad jag måste göra, jag vet bara hur processen är. Har gått igenom detta tidigare. Min fd var missbrukare och slog mig och vår dotter och jag lämnade då hon var 1,5 år. Jag trodde mer på vad kvinnor i min situation kunde få för stöd än vad vi fick. Han gick fri, och fick skadestånd på 40.000 +10.000 till min dotter. Vi fick fängelse, enligt mig. Sätt inlåst i ett rum, med delad matsal med andra kvinnor, han gick fri!!!

    Denna man är arab, med ett stort nätverk, jag är rädd för konsekvenserna. Jag känner att en plan är att få honom att tröttna på mig... lämna i fred. Vi har parterapi imorgon, men jag måste ju hålla käft om detta. Idag är min dotter 11, och fattar allt, tyvärr.. våra gemensamma är 3 och 1. Jag verkligen hatar mig själv för att jag satt dottern i detta ännu en gång!!


    Jag förstår att det inte är roligt att sitta isolerad med sina barn i sex månader, men är det bättre att dina barn ser dig bli misshandlad? Är det bättre att han dödar dig?

    Han kommer aldrig att tröttna på dig. Du måste lämna.
  • Anonym (*)
    Anonym (MissFörstådd) skrev 2021-04-22 22:35:00 följande:

    Gameofthrones- jag har sett efterlyst ikväll, och jag vill inte vara med där!! Jag vill bara att allt blir bra, på ett eller annat sätt!! Men som sagt, jag vet hur processen är.. :(

    Alla ni andra: tack för fina och kloka ord! Jag behöver verkligen prata av mig, kan inte prata med någon i min närhet.. Jag vet att det är fel, jag bet att jag måste lämna, men jag vet också tyvärr att mannen ofta går fri, och kvinnan med sina barn måste leva ett hemligt liv, isolerade och alltid vara på sin vakt. Fy vad jag hatar att leva på detta vis, vill bara bli av med skiten, eller att han blir en helt ny man. Han som var när vi träffades :(


    Han kommer inte att bli en ny man. Han kommer att vara så här tills han dör. Det är hans rätta jag du ser nu. Den han var när ni träffades var bara en fasad. Du kan INTE förändra honom!
  • Anonym (*)

    Hur kan du fortfarande älska honom, för övrigt? Det är för mig fullkomligt obegripligt. Hur kan man älska någon som misshandlar en och hotar med att döda en inför barnen???

  • Anonym (*)
    Anonym (A) skrev 2021-04-24 11:33:52 följande:

    För att TS (och övriga kvinnor som lever i destruktiva relationer) bild av kärlek är helt fucked up!

    Jag vet inte hur deras bild av vad kärlek (ömsesidig kärlek) ser ut, men att man säger sig fortfarande älska en man som slår en sönder och samman, som får dem att vara livrädda och tassa på tå, det är faktiskt sjukt! 

    Jag tror det snarare handlar om att de så gärna vill ha de ljusglimtar som finns, som när relationen var ny, när de fick massiv uppvaktning och bekräftelse och mannen fortfarande var snäll och bekräftade deras drömmar...

    Jag gissar att det varit en bristvara i hela deras liv, och så kommer då denna manipulerande skithög som kan nosa upp trasiga kvinnor på mils avstånd, och vet exakt vilka knappar han ska trycka på. Några veckors spel och sen kan de återgå till sin ruttna personlighet fullt ut igen.

    Han kan efter den massiva uppvaktningen och de fina orden sedan bete sig hur illa som helst, kvinnorna drömmer och längtar efter den där lilla spillran av värme och bekräftelse de fick i början och kommer inte lämna. 

    Det finns ingen värme i dessa män, har aldrig funnits, bara iskall kyla, maktfullkomlighet och hat.

    Vill man kan man nog säga att båda är lika trasiga, antagligen redan från barndomen. Men då kvinnorna är varma, empatiska, tillmötesgående och drömmer om kärlek och att bli sedda, drivs männen av hat, ilska, svartsjuka, kontroll och är totalt empatilösa

    I dessa mijlöer växer barnen upp och blir lika trasiga.


    Ja, så är det väl. Det kärleksfulla och ömsinta beteendet kan nog komma fram även senare i relationen, omväxlande med misshandel, vilket skapar ett traumabond. Man längtar ständigt efter de där ljusglimtarna av kärlek och försöker hela tiden anpassa sitt beteende för att få se dem. Det är den snälla sidan av mannen man älskar, antar jag. Sedan kan det nog också stämma som du säger att om man är så psykiskt nedbruten så vet man inte hur kärlek mellan två personer ser ut.
  • Hotelliggaren

    Ja ring nu! Du måste! Du kommer få hjälp! Mkt har oxo hänt de senaste åren och stort fokus på detta både politiskt och juridiskt! Så det behöver inte bli som förr gg!!!!

  • Anonym (Cone)

    Ja du.

    Om du vet och du utsätter sina barn för det här-det är ditt eget val.

    Min pappa slog mamma. Jag hörde. Såg inte, men hörde när det skedde och såg resultaten.

    Jag har en nedstämdhet med mig från. barndomen som påverkar mig. Jag förstår inte varför inte mamma drog. Varför behövde jag uppleva det här.

  • Anonym (Mannen)
    Anonym (MissFörstådd) skrev 2021-04-22 22:02:34 följande:

    Jag vet att jag borde lämna min sambo för längesen.

    Vi har 3 gemensamma barn, ett som lämnade oss tidigt.

    Vi har gått igenom så mycket ihop....

    Ja, allt!!

    Dessutom råkar jag fortfarande älska honom!

    Men han har slagit mig flertal gånger, vissa gånger kan han knappt sluta, och fortsätter tills jag inte vill reser mig upp igen, och försvara mig. För 3 veckor sedan hände det värsta, och det gör så ont i mig att tänka på det. Att jag stannar trotts vad han gjort. Vi bråkade och han släpade mig längs golvet i håret, innan vi nådde hallen. Där kastade han mig så hårt i golvet att jag blev yr och kände egentligen ingen smärta, men jag blev varm i huvudet, och kände med handen, då var jag helt blöt av blod som blev av skadan i mitt huvud. När jag satte mig upp ser jag hur det rinner på golvet, och får panik. Barnen var hemma och vakna.. han sprang in till rummet där dom satt, och skrek att nu ska mamma dö. Jag var så rädd, och i chock, när han sprang emot mig tänkte jag att nu dör jag, nu får mina barn se allt detta. Hur kan jag ta dem ut ur detta? Jag ber honom att inte göra det. Han fortsatte skrika på mig. Jag orkade inte prata mer, och bad honom lämna mig. Jag blödde så mycket att jag var orolig att jag skulle behöva kontakta vården. Jag repade mig och gick ut och lekte med barnen på lekplatsen i närheten för att få dem tänka på annat, dem hade ju sett och hört för mycket!! Pappan var med. Jag hade huvan på jackan uppe för att inte visa offentligt att jag hade blod i halva delen av hår och huvud.

    Jag vet att jag borde lämna, och att jag verkligen gör fel, men jag vågar inte.. Jag e rädd för allt vad vi ska gå igenom. Jag hade en våldsam man tidigare, och barn med honom. Vi gick igenom 6 rättegångar, och jag och min dotter sätt i fängelse i 6 månader ( skyddat boende ) medan han gick fri, endast betala skadestånd!!! Så jag vet vad som väntar.. och orkar verkligen inte.. dessutom tror jag att denna man är värre, har större familj som kan "hitta" oss.

    Jag vet att jag gör fel att stanna, men jag litar inte på rättsprocessen längre, och att dem kan göra nått. Jag känner mig bara så ensam i detta. Finns där någon annan som har en sambo som dem vet borde lämna? Önskar såfall att få prata med dig..

    Behöver inget skit, vet redan att allt är så fel.. men behöver tid.. ork och en bättre tro på kvinnan!


    Att höra att en man som slår en kvinna är så fruktansvärt lågt och fegt. När kvinnan även säger att hon älskar den mannen så blir jag mörkrädd.

    Jag är inte den som ska döma andra eller säga vad man ska göra och inte göra men när jag läser något sådant här så gör det mig så fruktansvärt förbannad och samtidigt ledsen över hur en kvinna kan utsätta både sig själv och sina egna barn för något sådant här fruktansvärt. Vad tror du dina barn får för bild över hur kvinnor ska behandlas?

    Jag förmodar att din man har brutit ner dig så mycket att du vet inte vad som är rätt och fel? Både för dig själv och för dina barns skull så behöver du lämna honom omedelbart. Detta skulle du gjort redan vid första slaget.

    Jag kan bara hoppas du tar ditt förnuft till fånga och gör det ända rätta både för din och dina barns skull. Du och dina barn är värd någonting bättre.
  • Anonym (Var försiktig)

    Låter som han är psyko eller narcissistisk.Utan empati.Han är farlig.

  • anna0911

    Snälla lämna honom. Samla allt mod du har i kroppen, du kan göra det. För snart ett år sen skrev jag mina första rader här och levde i ett psykiskt kränkande förhållande med dagligt hot om våld. Tack vare alla svar från er här och timmar på youtube hur man lämnar ett förhållande är jag idag FRI. Du kan också det kommer vara jobbigt, ta hjälp av alla vänner och familj du kan. Du är inte ensam bra att skrev här det är verkligen en början. Jag hejar på dig! Han är en sjuk psykopat och du älskar möjligtvis gamla minnen men den personen finns inte längre och han kommer aldrig tillbaks. Do it! 

Svar på tråden Vet att jag borde lämna, är jag ensam?