• veraas88

    Sköldkörtelsjukdom/hypertyreos?

    Hej!

    Ungefär 6 månader efter att jag fött mitt andra barn började jag lägga märke till en del symtom som jag inte tidigare känt igen hos mig själv. Har tidigare sett mig som en ganska lättfrusen människa men började få problem med svettningar. Plötsligt stod jag inte ut med värmen som vår värmepump blåst ut och samma sak om solen låg på och lyste in genom fönstren. Jag gick runt och svettades medan min sambo frös. Jag tänkte dock i början att det enbart berodde på ?köret? med två små barn hemma som det skulle råddas med. Idag kan jag fortfarande känna av värmeintoleransen samtidigt som jag kan frysa väldigt lätt om temperaturen sjunker.

    Jag började även känna mig väldigt lättretlig med en otroligt kort stubin och det kändes stundvis som om det kröp i kroppen på mig av frustration kring småsaker egentligen. Min sambo har påtalat för mig ett flertal gånger att han tycker jag blivit förändrad i mitt humör och att jag känns sur och irriterad för jämnan.

    För snart ca 4 månader sedan började jag även lägga märke till att jag gick ner i vikt, helt utan ansträngning. Rör mig inte mer än det jag gör i hemmet och äter dessutom mer än vanligt känns det som. Blir fortare hungrig. Jag har även börjat känna en matthet i kroppen, en fysisk trötthet som vissa dager känns nästan förlamande. En dag fick jag sån mjölksyra i låren bara av att gå en kort promenad så att jag till och med hade träningsvärk dagen efter. Vill inget annat än att lägga mig och vila samtidigt som jag är igång hela dagarna eftersom jag är hemma med barnen.

    Har även sen några månader tillbaka haft problem med muskelkramper/sendrag i såväl vader, tår och speciellt ena lillfingret. Har under perioder känt av en del hjärtklappningar som jag dock tycker blivit bättre nu.

    Allt eftersom har jag börjat förstå att alla dessa symtom kanske hänger ihop och har googlat mig till sköldkörtelsjukdomar och misstänker själv hypertyreos utifrån symtomen.

    Ringde vc för snart 3 veckor sedan för att få träffa läkare men fick ingen tid fören nu till veckan.

    Vill nu höra med er andra som kanske har erfarenhet av framförallt hypertyreos, känns det som om min symptombild skulle kunna stämma in på den sköldkörtelsjukdommen? Vad hade ni för symtom innan ni fick diagnosen? Kunde era symtom variera lite från dag till dag?

    Bör även tillägga att min storasyster fick problem med sköldkörteln efter hennes första barn, dock fick hon hypotyreos.

  • Svar på tråden Sköldkörtelsjukdom/hypertyreos?
  • Anonym (H)

    Jag har haft graves och hypertyreos två gånger. Mina symtom var precis som dina men inte sendrag vad jag kan minnas. Jag var också skakig om jag sträckte ut fingrarna så darrade jag. Jag var svullen på halsen också Som gjorde att jag kände också en strypkänsla konstant. Det var hemskt. Tröjan på jobbet fick jag klippa upp i halsen för det kändes som jag höll på att bli strypt. Första gången åt jag medicin i ca 1,5 år och det stabiliserades. Sen andra gången kom det tillbaka efter förlossningen men då var symtomen inte lika stora och jag behövde bara ta medicin lite mindre än ett år. Är nu gravid igen. Tycker jag fortfarande har svullnaden kvar på halsen. Vet inte om det nånsin kommer lägga sig.

    Hoppas du snabbt får hjälp.

  • 10oktober

    Jag fick Graves sjukdom 2018, 11 månader efter att mitt första barn föddes men hade då haft symptom i två-tre månader.

    Mina symptom då jag sökte var:

    - Hög puls (över 200 i vila)

    - Viktnedgång (10kg på 8 veckor

    - Svettningar och värmevallningar

    - Dålig kondition. Började löpträna men blev bara sämre, sista gången kunde jag springa ca 100m innan jag tog helt slut.

    - Dålig muskelstyrka, märktes framförallt i trappor där jag fick kämpa för varje steg och i händerna. Kunde inte öppna korkar på flaskor och min handstil förändrades.

    - Fick slutligen en knöl på halsen pga förstorad sköldkörtel.

    - Efter diagnos fick jag också ögonförändringar, vilket är en vanlig bieffekt av just graves.

  • Anotherone

    Jag upplevde många av de symptom du beskriver efter att jag fött mitt andra barn. Hade inte varit med om det tidigare i livet.
    Tröttheten var svår att tolka i början, man är ju rätt trött generellt när man är småbarnsförälder. Men att känna sig så matt liksom. Och sen att jag när barnet var 1 år vägde ungefär 10kg mindre än jag gjort innan jag ens blev gravid och det var trots att jag åt precis som vanligt.
    Sköldkörtelproverna visade normala värden så jag blev skickad på ultraljud av hela magen + sköldkörtel och då hittade man en tumör som man gjorde biopsi på. Så jag har en tumör på sköldkörteln som på något vis påverkar funktionen pga hur den sitter men som är ofarlig. 

  • veraas88
    Anonym (H) skrev 2021-04-23 15:35:32 följande:

    Jag har haft graves och hypertyreos två gånger. Mina symtom var precis som dina men inte sendrag vad jag kan minnas. Jag var också skakig om jag sträckte ut fingrarna så darrade jag. Jag var svullen på halsen också Som gjorde att jag kände också en strypkänsla konstant. Det var hemskt. Tröjan på jobbet fick jag klippa upp i halsen för det kändes som jag höll på att bli strypt. Första gången åt jag medicin i ca 1,5 år och det stabiliserades. Sen andra gången kom det tillbaka efter förlossningen men då var symtomen inte lika stora och jag behövde bara ta medicin lite mindre än ett år. Är nu gravid igen. Tycker jag fortfarande har svullnaden kvar på halsen. Vet inte om det nånsin kommer lägga sig.

    Hoppas du snabbt får hjälp.


    Tack för att du delar med dig! Jag glömde helt bort att skriva det, men precis som du har jag också upplevt darrningar i framförallt fingrarna/händerna. Inte lika mycket alla dagar men speciellt om jag ansträngt mig och burit mycket. Vad obehagligt med strypkänslan..förstår att det måste varit hemskt. Jag vet inte om jag inbillar mig, men tycker mig ibland känna ett tryck ganska långt ner i halsen, kan kännas vissa dagar och andra dagar inget alls.

    Hoppas du får må bra under denna graviditet och att du slipper få tillbaka symtom efter graviditeten!
  • veraas88
    10oktober skrev 2021-04-23 15:54:46 följande:

    Jag fick Graves sjukdom 2018, 11 månader efter att mitt första barn föddes men hade då haft symptom i två-tre månader.

    Mina symptom då jag sökte var:

    - Hög puls (över 200 i vila)

    - Viktnedgång (10kg på 8 veckor

    - Svettningar och värmevallningar

    - Dålig kondition. Började löpträna men blev bara sämre, sista gången kunde jag springa ca 100m innan jag tog helt slut.

    - Dålig muskelstyrka, märktes framförallt i trappor där jag fick kämpa för varje steg och i händerna. Kunde inte öppna korkar på flaskor och min handstil förändrades.

    - Fick slutligen en knöl på halsen pga förstorad sköldkörtel.

    - Efter diagnos fick jag också ögonförändringar, vilket är en vanlig bieffekt av just graves.


    Tack för att du delar med dig! Vet du om det här utlöstes av själva graviditeten?

    Upplevde du att alla besvär var likadana varje dag eller kunde du ha bättre/sämre dagar?
  • veraas88
    Anotherone skrev 2021-04-23 17:00:30 följande:

    Jag upplevde många av de symptom du beskriver efter att jag fött mitt andra barn. Hade inte varit med om det tidigare i livet.

    Tröttheten var svår att tolka i början, man är ju rätt trött generellt när man är småbarnsförälder. Men att känna sig så matt liksom. Och sen att jag när barnet var 1 år vägde ungefär 10kg mindre än jag gjort innan jag ens blev gravid och det var trots att jag åt precis som vanligt.

    Sköldkörtelproverna visade normala värden så jag blev skickad på ultraljud av hela magen + sköldkörtel och då hittade man en tumör som man gjorde biopsi på. Så jag har en tumör på sköldkörteln som på något vis påverkar funktionen pga hur den sitter men som är ofarlig. 


    Tack för att du delar med dig! Precis så tänkte nog jag också från början, att den där tröttheten/mattheten kanske berodde på att man just är småbarnsförälder. Men vi har varit bortskämda med sömnen och kunde tillslut inte skylla på det heller.

    Angående tumören, är det något du får leva med resten av livet eller går den att opereras bort? Kan du medicinera så att du slipper symtomen?
  • 10oktober
    veraas88 skrev 2021-04-23 19:49:59 följande:

    Tack för att du delar med dig! Vet du om det här utlöstes av själva graviditeten?

    Upplevde du att alla besvär var likadana varje dag eller kunde du ha bättre/sämre dagar?


    Troligen var det utlöst av graviditeten men det finns även i släkten då min mormor har haft det.

    Åh jag minns inte riktigt men jag hade väldigt diffusa symptom ganska länge, de kan jag tänka mig var mer eller mindre tydliga. Sedan sista veckorna skenade symptomen, med hög puls och knölen på halsen. Det gick liksom inte att förklara bort längre. Jag ringde vårdcentralen och fick en akuttid samma tid, fick komma till endokrinologin veckan därpå. Jag var ganska nära en toxikos (heter det så?) så behövde sättas in på behandling med en gång. Jag opererade bort sköldkörteln efter 9 månader.

    Be att de tar prover PÅ TSH, T3, T4 och TRAK. Finns kanske fler prover man bör ta gällande andra sköldkörtelsjukdomar, men dessa var de som de alltid har hållit koll på för mig.
  • Anotherone
    veraas88 skrev 2021-04-23 19:54:10 följande:
    Tack för att du delar med dig! Precis så tänkte nog jag också från början, att den där tröttheten/mattheten kanske berodde på att man just är småbarnsförälder. Men vi har varit bortskämda med sömnen och kunde tillslut inte skylla på det heller.

    Angående tumören, är det något du får leva med resten av livet eller går den att opereras bort? Kan du medicinera så att du slipper symtomen?

    Hej!


    Tumören får sitta där den sitter, den är relativt liten och ofarlig. Men jag ska tydligen göra ultraljud vartannat år för att kolla så att den inte börjar växa okontrollerat. Det borde ha gjorts i höstas men blev uppskjutet pga ingen prio under corona så det blir väl senare i år kanske?
    Jag fick väldigt låg dos av någon medicin initialt för mig var det en alldeles för lång fas i början där det skulle stabiliseras för att det skulle vara värt det för jag mådde inte alls bra. Så vi bestämde att jag skulle strunta i det och vänta lite till utan medicin. Mitt barn var fortfarande ganska litet då och enligt läkaren påverkar graviditet JÄTTEMYCKET så man kan behöva låta det gå ett tag. Så att kroppen återhämtar sig och är tillbaka på noll - sen kan man se om det behövs någon medicinering. Och på det återbesöket mådde jag faktiskt bättre. Jag hade blivit stabil i vikten, hade inga problem med frossa eller darrningar och kände mig piggare. Så idag äter jag ingen medicin.

Svar på tråden Sköldkörtelsjukdom/hypertyreos?