• Anonym (mamma)

    Tonårig kompis som röker...

    Hej!

    Hur gör ni med barnens kompisar som röker?

    Har en tjej som är 16 år och hon har flera kompisar som röker. De vill ju såklart gå ut och röka när de är hos min dotter också men det känns inte riktigt ok.

    Hur ska jag hantera detta?

    De får röka för sina föräldrar.

    Förbjuder jag dem från att röka här finns risken att de inte vill hälsa på min dotter längre. Tycker detta är sååå svårt! Är ju ingen idé att prata med deras föräldrar då de är okej med att de röker.

  • Svar på tråden Tonårig kompis som röker...
  • elin1989

    Men vart går de då? Klart du kan säga att de inte får röka på din tomt/balkong! Då får de ta en promenad runt kvarteret om de vill röka. Det kan du rimligtvis inte hindra dock.

  • lövet2

    Jag förklarade att inga minderåriga får röka på min tomt. Sedan hade jag en vattenflaska och sprayade på dem som ändå försökte. Funkade fint.

  • Mackan1978
    lövet2 skrev 2021-04-23 21:40:53 följande:

    Jag förklarade att inga minderåriga får röka på min tomt. Sedan hade jag en vattenflaska och sprayade på dem som ändå försökte. Funkade fint.


    På vilket sätt menar du att det ska hjälpa dom från att inte börja röka? Vill dom röka så gör dom det oavsett.
  • Tow2Mater

    Du uppfostrar ditt barn, inte andras. Låt dem röka, som du sa - om du vill de ska hälsa på din dotter.

  • Anonym (Anonym)
    elin1989 skrev 2021-04-23 21:39:11 följande:

    Men vart går de då? Klart du kan säga att de inte får röka på din tomt/balkong! Då får de ta en promenad runt kvarteret om de vill röka. Det kan du rimligtvis inte hindra dock.


    lövet2 skrev 2021-04-23 21:40:53 följande:

    Jag förklarade att inga minderåriga får röka på min tomt. Sedan hade jag en vattenflaska och sprayade på dem som ändå försökte. Funkade fint.


    +1

    TS, du har all rätt att inte ha rökning i ditt hem eller på din tomt. Då får de gå någon annanstans. Du kan så klart inte heller förbjuda din dotter att umgås med rökare, det kommer bara ha motsatt effekt och ge er en sämre relation. Det bästa du kan göra är att fortsätta påminna henne om nackdelarna med rökning, du kan dessutom slänga in en morot om något hon kan få när hon blir myndig om hon är duktig nog att hålla sig ifrån det till dess åtminstone. Men samtal och information är bäst, och då ska det vara vänliga välmenande samtal där man kan mötas på ett jämlikt plan snarare än löjlig skräckpropaganda eller irritation/ilska/etc.
  • lövet2
    Mackan1978 skrev 2021-04-23 21:45:44 följande:
    På vilket sätt menar du att det ska hjälpa dom från att inte börja röka? Vill dom röka så gör dom det oavsett.
    De här tonåringarna har redan börjat röka och de har tillstånd från sina föräldrar. Det jag kan göra är att hindra dem från att röka hemma hos mig.
  • Glinda från Oz

    Du kan inte uppfostra andras barn/tonåringar. Det är inte din sak att lägga dig i (även om jag också tycker deras föräldrar gör helt fel) Däremot kan du såklart hindra dem att röka på er uteplats/balkong/trädgård.

  • Anonym (ppp)

    Hos oss röker ingen. Jag har släktingar som röker så om de är här och behöver gå ut så tar de en liten promenad. Har aldrig varit en diskussion ens, de har artigt tassat iväg utan att säga något (det handlar om unga människor). 
    TS, din dotterns vänner bör väl förstå detta, när de är hemma hos en annan familj som inte röker? Ställer du frågan för att det uppstått problem eller är du bara oroad om det skulle uppstå problem?

Svar på tråden Tonårig kompis som röker...