• Anonym (TS)

    Att inte kunna glädjas åt andra

    Jag har precis fått veta att min bästa vän är gravid, igen... Jag önskar så att jag kunde glädjas med henne men direkt hon sa det kände jag klumpen i bröstet och hur hela jag bara sjönk ihop.

    Jag har ett barn som vi kämpade så länge för. Och jag är såklart jättelycklig för det fina barn jag har men familjen känns inte komplett med ett barn. Jag hade velat ha minst ett till, gärna två. Men som sagt, flera år av längtan och försök ledde fram till detta barnet och efter det har flera år till gått utan att jag blir gravid igen. Och här kommer hon med sitt tredje hoppsan-barn, helt oplanerat, sen mitt barn föddes. Det känns så jäkla orättvist. Hur vi kan behöva kämpa år efter år utan resultat medan hon bara råkar bli gravid gång efter gång. Nä, jag kan faktiskt inte glädjas åt henne. Världens sämsta kompis, jag vet, men jag är bara avundsjuk. Jag klämde fram ett -Grattis, vad roligt! och drog sen till med en ursäkt att jag var tvungen att sluta telefonsamtalet innan jag bröt ihop.

    Fler som känner såhär när någon ni tycker om blir gravid att ni, trots att ni älskar människan, har svårt att glädjas.

  • Svar på tråden Att inte kunna glädjas åt andra
  • Anonym (En till)

    Jag hade jättesvårt att glädjas med min bror när de berättade att de skulle ha barn. Jag grät flera gånger och tänkte på min egen situation. I mitt fall var det för att sambon inte ville börja försöka skaffa barn ännu vid den tidpunkten. Och det kom graviditetsbesked från höger och vänster under den tiden så jag blev alldeles knäckt. Det är okej att vara ledsen. Om hon är din bästa vän kanske du ska prova öppna upp om hur svårt ni har haft det att skaffa barn? Det kanske kan växa fram en ännu starkare vänskap ur det. Ofta är det skönt att få dela sorgen med någon.

  • SweeneyToad

    Avundsjuka är en ful känsla. 
    Det är inte hennes fel att du har svårt att bli gravid. Ska folk sluta att skaffa barn för att du har svårt att bli gravid? 

  • AmandaKS

    Ignorera kommentarer i samma stil som sweenytodd. Elaka kommentarer handlar om att de själva aldrig behövt befinna sig i samma situation och uppenbarligen har svårt för empati. Att vara ofrivilligt barnlös är den upplevelse som jag inte ens önskar min värsta fiende. Och är utan tvekan det svåraste jag gått igenom i hela livet!

    Det är otroligt jobbigt att glädjas åt andra när man är ofrivilligt barnlös, eller så har varit för den delen. Vi har precis som ni fått ett barn som vi kämpat för i många många år. Men ärren i mitt hjärta som var öppna sår de åren som ofrivilligt barnlös gör sig fortfarande påminda när kompisar eller bekanta blir med barn.
    Det handlar aldrig om att vi inte vill glädjas, vi kan inte. Det är en naturlig reaktion eftersom graviditet och barn ligger så starkt förknippat med sorg och smärta i våra liv. 
    Man behöver inte glädjas åt andra, men det är viktigt att försöka bearbeta sig själv för att orka med livet, folk blir ju gravida i tid och otid;) 

  • SweeneyToad
    AmandaKS skrev 2021-04-24 17:12:16 följande:
    Ignorera kommentarer i samma stil som sweenytodd. Elaka kommentarer handlar om att de själva aldrig behövt befinna sig i samma situation och uppenbarligen har svårt för empati. Att vara ofrivilligt barnlös är den upplevelse som jag inte ens önskar min värsta fiende. Och är utan tvekan det svåraste jag gått igenom i hela livet!

    Det är otroligt jobbigt att glädjas åt andra när man är ofrivilligt barnlös, eller så har varit för den delen. Vi har precis som ni fått ett barn som vi kämpat för i många många år. Men ärren i mitt hjärta som var öppna sår de åren som ofrivilligt barnlös gör sig fortfarande påminda när kompisar eller bekanta blir med barn.
    Det handlar aldrig om att vi inte vill glädjas, vi kan inte. Det är en naturlig reaktion eftersom graviditet och barn ligger så starkt förknippat med sorg och smärta i våra liv. 
    Man behöver inte glädjas åt andra, men det är viktigt att försöka bearbeta sig själv för att orka med livet, folk blir ju gravida i tid och otid;) 
    Min kommentar var inte elak. Samt klarar man bara av att bli klappad medhårs så ska man inte befinna sig på forum. 
  • AmandaKS
    SweeneyToad skrev 2021-04-24 17:19:29 följande:
    Min kommentar var inte elak. Samt klarar man bara av att bli klappad medhårs så ska man inte befinna sig på forum. 
    Men din kommentar är helt meningslös i sammanhanget och det är uppenbart att du inte själv har personliga upplevelser inom ämnet. Jag kan inte se att ts på något sätt upplever sin situation lättare av att läsa din kommentar. 

    Dessutom förutsätter du att det är hon som har svårt att skaffa barn, tänk om problemet ligger hos hennes partner, då har du helt i onödan lagt skuld på en felfri kvinna.

    Håller med dig om att man inte enbart ska tålas att klappa medhårs, men jag anser också att man inte bör kommentera ett inlägg där man inte har något vettigt att säga.
  • Anonym (D)
    SweeneyToad skrev 2021-04-24 17:19:29 följande:
    Min kommentar var inte elak. Samt klarar man bara av att bli klappad medhårs så ska man inte befinna sig på forum. 

    Du påstår att TS håller på med fula saker. Hur kan det vara annat än elakt?
  • Anonym (Linda)

    Nej, jag har alltid glatt mig att mina nära sluppit gå igenom samma helvete med ofrivillig barnlöshet som jag. Deras förmåga att bli gravida var inget som påverkade eller försämrar mina chanser.

    Jag var bitter i början men fick hjälp av en bra psykolog att ta mig över ett jobbigt missfall med hemska tankar därefter, och hon hjälpte att fokusera rätt.

    Livet ÄR orättvist och på samma sätt som du avundades din bästa väns alla graviditeter så finns det söker många saker du har som hon önskar att hon hade. Så är det alltid.

    Efter flera år med ivf fick vi hårt mirakel., och jag är så tacksam! För det var på håret att vi vart utan. Och jag motar bort känslor av otillräcklighet när vänner får fler barn för jag kan inte påverka det, den enda lycka jag kan styra är över det JAG HAR. Och det är gott nog.

    Jag tycker du ska göra detsamma. För tyvärr blir man ofta som ofrivilligt barnlös med alla de trauman det medför allt för självcentrerad. Allt utgår från enskild och den egna olyckan. Lätt att förlora vänner på det. Vänner som är guld värda även om de har lätt för att yngla av sig.

  • Anonym (Avund)

    Usch avundsjuka är så ogeneröst! Hur påverkar det din fertilitet att hon har blivit gravid? Har du alltid fått vad du pekar på? Barn kommer inte alltid på beställning vet du. Är uppväxt med människor som alltid var avundsjuka, snåla och giriga, helt öppet. Tycker det är ohyfsat och barnsligt att ge sig hän åt så låga känslor.

  • Anonym (Ida)

    Istället att vara avundsjuk så kan du vara ärlig med dina känslor .Då kan ni mötas på ett annat sätt och rensa luften.

  • Anonym (A)

    Tråkiga svar du fått.

    Du har ingen skyldighet att vara glad åt någon annan, och med det du går igenom så är det naturligt att känna som du gör. Jag tycker att det är okej, sålänge man inte önskar någon annan ont. Det är dina egna känslor som du får behålla (tycker inte du ska ta upp det med vännen!) för dig själv.

  • Anonym (//)
    Anonym (Avund) skrev 2021-04-24 20:12:56 följande:

    Usch avundsjuka är så ogeneröst! Hur påverkar det din fertilitet att hon har blivit gravid? Har du alltid fått vad du pekar på? Barn kommer inte alltid på beställning vet du. Är uppväxt med människor som alltid var avundsjuka, snåla och giriga, helt öppet. Tycker det är ohyfsat och barnsligt att ge sig hän åt så låga känslor.


    Men att förminska och vara elak är okej?
Svar på tråden Att inte kunna glädjas åt andra