• Anonym (När vet man?)

    Klimakteriet?

    Hej

    Jag är en tjej som snart fyller 43. Och jag undrar när man vet om man är i klimakteriet? Jag har inte haft mens på snart 6 månader. Något mer man börja känna av? Hur gamla var ni? När visste ni?

  • Svar på tråden Klimakteriet?
  • Anonym (A)

    Jag var väldigt tidig dock (ärftligt), bara 32. Sen kom torr hud, viktuppgång och sömnproblem.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (När vet man?) skrev 2021-04-25 08:10:29 följande:

    Hej

    Jag är en tjej som snart fyller 43. Och jag undrar när man vet om man är i klimakteriet? Jag har inte haft mens på snart 6 månader. Något mer man börja känna av? Hur gamla var ni? När visste ni?


    Jag fick inte de klassiska symptomen som vallningar och sömnrubbningar.... jag fick panikångestattacker, ont i mina leder och koncentrationssvårigheter på ganska kort tid. Kunde inte gå ur sängen flera gånger i veckan pga kraftig yrsel. Orkade knappt klara mitt jobb. Trodde jag fått en stroke, reumatism eller utbrändhet men alla prover var bra när jag var hos läkaren.

    Hade lite tur som träffade på en sköterska när jag tog cellprov... hon tyckte jag skulle testa östrogen.

    Och efter en veckas användning av hormonplåster blev jag mig själv igen.

    Jag var 44 år då och är 54 år nu och mår fortfarande bra med mina hormonplåster.
Svar på tråden Klimakteriet?