• Anonym (?)
    Sun 25 Apr 2021 08:37
    205 visningar
    5 svar
    5
    205

    Bli sjukskriven under antibiotikakur?

    Varit hemma och sjuk i snart 3v. Fick i slutet av förra veckan antibiotika. Känner mig bättre men inte bra. Trött, yr, hostig och ont i magen av medicinen. Kan man bli sjukskriven för dessa symtom när man äter antibiotika och varit hemma så länge från jobbet? Känns som att min omgivning tycker att har jag fått medicin och ätit dem typ 2-3 dagar så är man frisk sedan och mår bra och kan gå till jobbet. Då smittar man tydligen inte längre.

  • Svar på tråden Bli sjukskriven under antibiotikakur?
  • Sun 25 Apr 2021 08:43
    #1

    Du kan inte bli sjukskriven för att du äter antibiotika. Men givetvis kan du bli sjukskriven för att du är sjuk. Känner du att du är så dålig att du inte klarar av att jobba så får du ju kontakta läkaren.


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (Cissi­)
    Sun 25 Apr 2021 08:59
    #2

    Det är väl rätt vanligt att man blir betydligt bättre efter några dagar. Säkert därför du hört sånt från folk i din omgivning. Men blir du inte bättre så är det ju så. Det är väldigt mycket fokus på smittspridning i dessa dagar, men man kan ju vara för sjuk för att jobba oavsett om man bär på smitta eller ej. Själv har jag varit sjukskriven för ett inflammerat muskelfäste. Det smittade inte det minsta!

  • Anonym (Pp)
    Sun 25 Apr 2021 09:05
    #4

    Är du så pass sjuk att du inte kan jobba får du vara sjukskriven. Jag har ibland sjukskrivit mig för migrän. Det smittar absolut inte, men kan ibland hindra mig från att klara mitt jobb.

  • Anonym (Hmm)
    Sun 25 Apr 2021 15:25
    #5
    Anonym (Handläggaren) skrev 2021-04-25 09:05:07 följande:

    Nej du kan inte bli sjukskriven, och din omgivning har rätt, du SKA gå tillbaka till jobbet varesig du vill eller inte. Det räcker med två/tre dagar på medicin för att duvslag anses som frisk, om du fort känner dig sjuk har ingen betydelse, du ska jobba. Det är så systemet funkar. Ingen säkert eller nåd, tyvärr.


    Vad pratar du om? Är man för sjuk för att jobba ska man ju såklart stanna hemma. De flesta mår dock betydligt mycket bättre efter 3-4 dagar med antibiotika.
Svar på tråden Bli sjukskriven under antibiotikakur?