• Sun 25 Apr 2021 19:16
    1748 visningar
    22 svar
    22
    1748

    Campingutrustning - ge mig era bästa tips!

    www.intersport.se/utrustning/talt/campingtalt/mckinley-family-405-talt/red-wine-blue-petrol

    Ett liknande tält som detta är kanon, det är 1 sovdel + 1 del där man kan ha bord om det regnar + litet tak utanför som man kan ställa lite saker under, utomhus.

    Här kan ni se hur man sätter upp det, det är väldigt enkelt.




    Höjden är 180 cm, så de som sätter upp tältet är inga jättelånga människor, för det ser rätt högt ut jämfört med dem... Men det är den höjden i nästan hela tältet, till skillnad från ett kupoltält som ev. har ståhöjd precis i mitten.

    Annars är det bara att se vad man vill ha och behöver.
    En diskbalja är bra att bära saker i, skärbräda kan vara både skärbräda och grytunderlägg osv.

    Grytor? Trangiakök eller leva på kall mat och hämtpizza?
    Kylan är svår, man får byta kylklampar hela tiden eller välja bort känslig mat. Riktigt smör eller bregott håller utan kyla, mjukost i tub med.

    Termos är bra, särskilt om det finns vattenkokare i serviceköket. Så kan man göra te, snabbkaffe och nyponsoppa enkelt.

    Huvudet in mot mitten/utgången i tältet, så slipper man krypa över hela sovsäcken för att lägga sig, bara att glida ner direkt man öppnat!

    Hänga upp så lite som möjligt i tältet, det tynger ner och kan göra att vatten läcker in om det regnar.

  • Sun 25 Apr 2021 20:33
    #9
    Kodia skrev 2021-04-25 19:34:30 följande:
    Såg att nnnnnnnn hann föra med tält-tipset - så går det när man skriver långsamt och gör annat under tiden! : D
    Kul att fler tipsar som samma!
    Riktigt bra budgettält även om ett Outwell med mörka kabiner är på önskelistan!
  • Mon 26 Apr 2021 10:06
    #20

    Utan bil hade jag aldrig köpt ett outwell... Det är kanontält, men väger så otroligt mycket.

    Det tält som jag och en till tipsat om har det som TS efterfrågar, men väger bara 12,3 kg.

    www.intersport.se/utrustning/talt/campingtalt/mckinley-family-405-talt/red-wine-blue-petrol

    Sen får ni se till att sätta drag i tältet genom att öppna upp så mycket som går (ha myggnätet för öppningarna!!!) hela dagarna, så det inte blir så varmt.
    Barnen lägger sig med sovsäckarna öppna, så stänger de vuxna dem när de lägger sig.

    Vars en minficklampa är bra.
    Vi har en stor lampa att hänga i tältet men den används ALDRIG! Det är ljust sent och sen vill man ha bara lite ljus så ficklampan eller LED-värmeljus räcker fint.

  • Mon 26 Apr 2021 10:08
    #21

    www.clasohlson.com/se/Fritidslampa-LED/p/36-7090

    www.clasohlson.com/se/Pannlampa-LED/p/36-7460

    www.clasohlson.com/se/Ficklampa-LED/p/36-7210-1

    Dessa kan man köpa utan att ruinera sig. PAnnlampa kan vara bra vid tex toabesök så slipper man lägga ifrån sig lampan.

Svar på tråden Campingutrustning - ge mig era bästa tips!