• Anonym (Storm)

Jag ställde in bröllopet

Vänta här nu!

Det låter ju onekligen som att din mans arbetskamrat har någon psykisk störning. Ja, här kommer narcissist-kortet igen, men det finns många i vårt land tyvärr.

En narcissist är en person som är extremt manipulativ. De har ingen empati och speglar andras känslor för att passa in. De säger och gör saker som normala personer med hämningar aldrig skulle falla in. Tex det här med fruns kompis och hotellövernattningen. Din man har uppenbart försökt stå emot men inte lyckas. Tyvärr verkar den här narcissisten vara vän med fler på din mans arbetsplats, och därför känner din man empati mot den här människan och känner att han måste bjuda honom om han bjuder den andra. Hur han framför det till dig var antagligen extremt omtänksamt och klumpigt.

Jag ber om ursäkt att om jag har fel, men har du sett den austrailienska reality serien som handlade om par som skulle gifta sig men den enes föräldrar godkände inte partnern och ville stoppa bröllopet. Bla var en svenska tjej med där med svenska föräldrar. Men där var även med ett par varav den ena var en stark tjej som var vegan och gemenast. Detta godtog inte pappan, som var narcissist, och hade kuvat mamman att framföra hans åsikter. Först när de delade på föräldrarna och mamman var ensam med sin som och hans fästmö så förstod hon att hon hade fel.

Vad har detta med Ts att göra? Jo kanske har den hör narcissistiska arbetskamraten förutfattade meningar om Ts för att hon jobbar eller står för något han inte gillar. Tex om Ts skulle varit politiker i ett parti han inte alls gillade. Tex att hon var vänster och han är nazist. Hur får en psykiskt sjuk människa bort någon de inte gillar? Jo den ger sig på ens känslor, ens empatiska förmåga. De manipulerar, bryter ner, kuvar, hjärntvättar.... det är lätt att tappa bort sig själv.

Jag vill bara att Ts ska tänka. Är det värt att ställa in bröllop och äktenskap för en narcissist? Ska han vinna? Han har ju lyckats sära på er

• Anonym (Storm)
    Virriga Vera skrev 2021-04-27 08:48:35 följande:

Det handlar inte om att ex. bekant är en idiot. Det handlar om att ex. sätter idioten till bekant högre än att han sätter TS, kvinnan han ska leva med. Hur hade du reagerat om din partner prioriterade en ytligt bekant före dig? Inte en gång utan flera gånger? För detta är inte en vän, utan en ytligt bekant som han träffar ibland på sina uppdrag. De umgås inte, de är inte nära vänner alls.

Så här tolkar jag det:

Narcissisten och Ts fd arbetar på samma arbetsplats. Eftersom han ändå skulle bjuda andra kollegor så ville han bjuda denna narcissisten också. Troligtvis därför att narcissisten manipulerat Ts man så det är hand ord och inte Ts mans som framkommit. Om Ts står för något som narcissisten inte gillar så gör narcissisten allt för att rationalisera bort denna personen. Och precis det har han lyckats med. Det blir inget bröllop och de verkar ha flyttat isär. Alltså vann narcissisten igen! De vinner varje gång. Ts man känner säkert enorm ångest och fattar säkert inte hur han kunde bli så manipulerad, alternativt så är han kvar i bubblan och fortsätter matas av narcissistens onda planer. Nu kommer narcissisten ha övertag på Ts make. Han har inga hämningar och kommer säga och göra saker som får Ts man att se annorlunda på Ts.
  • Anonym (Storm)
    molly50 skrev 2021-04-27 09:47:38 följande:

Men om han låter sig manipuleras så av en ytlig bekant att han låter honom smutskasta TS utan att ta i med krafttag emot det så kan han ju inte respektera TS särskilt mycket.

Och det är väl ingen man vill gifta sig med.

Det låter inte som att du träffat en med narcissistiska drag tidigare. Du kan inte låta bli att inte dras med i deras manipulation. Du tror att det är en vänlig människa som bara nyfiken på dina svaga sidor och vill stötta och hjälpa, men de snappar upp varenda grej för att sedan blanda och använda det mot dig och utpressa dina egna värderingar tills du tvivlar på vem du egentligen är.

En med tydliga narcissistiska drag har inga hämningar. De kan ställa till med en scen när som helst och du som är med personen vill inte att andra ska se och därför gör du allt för ty pleasa den här Människan. De är besatta av kontroll, och för mig är det tydligt att han valt Ts man att sätta klorna i. Han gillar inte Ts och därför ska hon ut ut bilden. Han har ingen förmåga att tänka att Ts man och Ts har känslor för varandra. Nej han förstör inte det. Han ser det som en uppgift att lösa. Något att kontrollera och styra.

En narcissist får energi från konflikter och att trycka ner.

Du har säkert blivit förtalad någon gång här på familjeliv. Någon har påstått någon osanning om dig, och när du försöker säga att det inte stämmer så trycker personen ner dig och förminskar dig och säger att du ljuger. Vad gör du? Skriver vidare och får ännu mer skit eller tänker du till sist att det inte är lönt att tjafsa och ger upp? Kanske med en olustig känsla inom dig att det blev väldigt fel?!
  • Anonym (Storm)
    molly50 skrev 2021-04-27 11:16:22 följande:

Det har jag visserligen inte gjort.

Men om inga andra har låtit sig manipuleras av vännen,varför ska då TS man göra det?

Tyder det då inte på att TS man är ganska svag om han inte klarar av att stå emot den här vännen och försvara TS från hans smutskastning?

Om någon utsatte mig för förtal här så hade jag ärligt talat ignorerat det.

Och kanske anmält personen.

Jag hade inte fortsatt att skriva och försökt försvara mig mot en person som inte ens vet vem jag är och omöjligt kan veta om det h*n skriver om mig är sant.

De här personerna manipulerar så gott som alla de träffar på. Alltså inte enbart Ts man eller hans egna fru. Nej de manipulerar alla de vill ha något från. De vill vara i rampljuset , kan tex ta åt sig äran från andra utan att skämmas bara för att glänsa.

Vi vet lite om Ts mans arbete, men det är tydligt att den här arbetskamraten har ont uppsåt och Ts man har fallit för hans manipulation. Ts ser det utifrån och tycker att hennes man är en med. Precis som ni tycker här i tråden. Tänk vad jobbigt för Ts man att alla misstror honom. Han kanske inte fattar att han blivit hjärntvättad. Tycker just nu bara att alla är emot honom.

Jag lovar att narcissisten är där för honom nu och ?stöttar? ger ryggdunk osv. Nu väntar han på att mannen ska öppna sig för honom så att han kan lägga personliga saker på minnet och vända det mot honom sedan.
  • Anonym (Storm)
    Anonym (V) skrev 2021-04-27 09:21:25 följande:

Jag har också en narcissist i min närhet som beter sig exakt likadant som den här kollegan! Han gillar inte mig av någon anledning och är otrevlig mot mig och försöker få mig och min kille att göra slut. Precis som den där kollegan så har han sagt till min kille att han kan få någon bättre och till och med föreslagit en annan person - detta trots att vi bodde ihop och skulle köpa hus då!

Nu råkar jag veta att den här personen har en låg självkänsla och mår dåligt. Utåt sett visar han upp en fasad och försöker framstå som självsäker och lyckad, men den låga självkänslan lyser igenom och blir tydlig i sådana här avseenden. Behovet av att trycka ner någon beror på den låga självkänslan. Den höga svansföringen han har av någon outgrundlig anledning är ett narcissistiskt drag. Han vill gärna tro att han är lite bättre än andra och ser gärna ner på andra och kritiserar. Noll självinsikt.

Tillåt inte den här tönten att få förstöra för er för det är hans mål. Visst din man svek dig och är en mes, men jag tycker inte att det är så illa att det borde få förstöra en flera år lång relation och att ni inte ska gifta er för det. Jag tycker att ni ska prata igenom det och försöka lösa det. Jag hade inte ställt in bröllopet av en sådan här anledning iaf.

Räkna inte med att den här personalen nånsin kommer få självinsikt. Försök fasa bort personen ut ett liv istället. De är absolut inga man vill ha i sin närhet. Ge aldrig ut någon information till den människan. Var kortfattad. Svara aldrig emot. Gå hellre därifrån, eller lägg ner luren och gör annat om de ringer och låt dom prata med en tom ände.

Allt dom säger eller gör retar eller upprör någon därför är det så lätt för dom att hitta offer. Offentliga personer eller personer som har mycket smaskigt i bagaget älskar dom!

Måste man umgås med en narcissist, Allahs måste, tex om man har barn med en. Då funkar smicker. Det är hemskt men det funkar. Beröm och smicker kan få dom att tappa bort sina onda planer för en stund. Man får fortsätta berömma och smickra tills man är därifrån. Tänk själv vilken energi det krävs!

Hoppas du slipper den här människan! Hoppas Ts slipper hennes och framförallt att hennes ex kan komma ifrån honom.
  • Anonym (Storm)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-28 23:03:07 följande:

Nej, jag är ingen dramaquen. Och nej, min man är inget rötägg heller. Mej veterligen har jag aldrig haft en enda ovän tidigare i mitt liv.

Vad som är värst är såklart att inte min man står upp för mej. Den här kompisen har ju inte bara råkat slänga ur sej några elaka ord i förbifarten. Han har gjort så många taskiga saker mot mej att en bråkdel borde ha räckt för att min man aldrig någonsin skulle vilja ta i en kompisen ens med tång. Att min man nu tydligen väljer att släta över det är för mej detsamma som att han sviker mej. Kan han inte stå upp för mej vet jag inte om han är så mycket att ha. Att kompisen är ett rövhål (ursäkta språket) kan jag leva med. Det är hur min man hanterar rövhålet som gör att jag inte vill gifta mej med honom.

Polisanmälan. Nej det är inte aktuellt. Även om det nog absolut finns tillräckligt med material att sätta dit honom så skulle inte det gynna mej någonstans. Jag vill bara slippa han i mitt liv så är jag nöjd. Jag är som sagt ingen drsmaqueen.

Jag och min man bor som sagt inte ihop. Inte ens i samma stad vilket gör att jag missar mycket av vardagsskvallret. Jag lever mitt liv här med mina barn i veckorna och han sitt med sina barn. Vad han gör eller vem han träffar eller pratar med då är inget han behöver redovisa för mej. Mannens bästa vänner har ingen kontakt med den här kompisen så dom tvivlar jag på att dom ens vet, Övriga jobbarkompisar känner jag knappt. Det var visserligen dom som kontaktade mej och berättade men jag skulle aldrig be dom rapportera till mej. Min man och den här kompisen har vad min man sagt endast haft kontakt via sms utanför jobbet. Dom har pratat om sitt intresse och att kanske ses och utöva det tillsammans igen.

Åh... jag vet knappt vart jag ska börja..

Tänk dig att du träffar en person för första gången. En stilig person med varmt leende. Denne hälsar artigt på dig och ger dig en komplimang som du suger åt dig och som får dig att sträcka lite extra på ryggen. Ni pratar en stund, personen är nyfiken på dig som person, ställer många frågor och svarar helt perfekt. Du växer för varje sekund och känner dig toppen. Du kanske svajar lite på ditt hår, visar det där vackra leendet lite extra, säger smarta saker, är super intressant! Nyss har du fått höra att du är en fantastiskt människa.

Plötsligt gör personen en äcklad min mot dig. Men säger inget. Ser bara illamående och äcklad ut. Du blir direkt förstenad och jag lovar att du funderar över vad du gjort eller om du har något mellan tänderna. Din puls ökar, svetten börjar komma. Vad händer kanske du frågar. Personen tittar på dig nerifrån och upp och ser besvärad ut. Säger bara- ?Inget?. Och går. Kvar står du, förvirrad och febrilt letar efter en spegel. I spegeln ser du dig själv som vanligt. Vad var fel?

Så manipulerar en narcissist en. De höjer en till skyarna, sen ser de till att du störtdyker och slår dig på vägen. Det blir en kemisk reaktion likt en narkotikamissbukare i hjärnan. Belöningssystemet triggas. Antingen vill du ha mer av bekräftelsen, eller så söker du konflikt för att få svar. Det är bara det att en konflikt med en narcissist går inte att vinna. Det gör dom. Det är ingen tävling säger du. Säg det till narcissisten! Allt är vinna för dom!

Vad jag vill ha sagt nu då är att din man har blivit manipulerad, hjärntvättad. Ska han förstå och få insikt i varför du agerar som du gör så måste kontakten med narcissisten brytas! Det tar månader får hjärnan att ställ om sig. Förmodligen kan han inte ens nämna någon god anledning till varför narcissisten ska bjudas. Han vet ingen för narcissisten har trillat med hans huvud. Förvirrat honom. Han har gjort att din man inte kan komma ihåg konversationer. Din man kommer bara ihåg känslan. Testa honom så får du se.
Svar på tråden Jag ställde in bröllopet