• Anonym (Sanna)

Jag ställde in bröllopet

Det blir inget bröllop. Jag har ställt in det.

Är så fruktansvärt besviken och ledsen. Allt var ordnat. Lokal, hotell, vigselförrättare och drömresan till Maldiverna som vi bokade till det datum som skulle bli vår ettåriga bröllopsdag.

Satt tillsammans och planerade inbjudningslistan. Plötsligt kryper det fram att min man ( skriver min man även om han inte är det och aldrig kommer bli det) vill bjuda en kille som jag trodde min man brutit med. Den här killen har gjort mej väldigt illa. Det han gjort är sprida en massa falska rykten om mej och sagt till alla att min man borde göra slut. Han har pratat skit om mej till min man, min mans arbetskamrater och vänner. Dom har i sin tur kontaktat mej och min man och undrat vad han är för en jävla idiot. Dom har som väl är inte trott på honom. Vi har fått se en del av vad han skrivit om mej i sms-konversationer. Riktigt grova saker som såklart inte är sanning. Till min man har han även skickat bilder på andra tjejer som han tyckte min man skulle byta ut mej mot. Alla kompisar till hans fru. Han har till och med dragit det så långt att han presenterat ett par irl, Ingen förstår varför han hållit på såhär. Jag har aldrig varit otrevlig mot den här vännen eller stått emellan min mans och hans umgänge. Jag är ingen dramaqueen som ställt till något någongång.

Min man ställde honom mot väggen och bad honom fara och flyga. Och bröt med honom. Trodde jag. Men dom har tydligen haft kontakt med varandra hela tiden. Nu har det krupit fram att min man tycker inte att det var så farligt. Ändå vet han att den här historien knäckt mej så hårt att jag varit tvungen att ta till psykologhjälp. Det handlade inte om lite skitsnack kompisar emellan utan en lång målmedveten process som pågick under många månader.

Så när min man började argumentera för att han och hans fru skulle få en inbjudan bestämde jag mej för att det blir inget bröllop. Jag vill inte gifta mej med en man som uppenbarligen tycker det är ok att någon annan behandlar mej illa.

Gör jag rätt som går?

• Svar på tråden Jag ställde in bröllopet
  • Anonym (a 2)
    Anonym (smyg-homo?) skrev 2021-04-27 19:05:07 följande:

Du tycker alltså det är helt okej att den som påstår sig älska dig ljuger för dig, fortsätter umgås med en person som gör riktigt grova saker för att splittra er, och vill att den personen ska vara på ert bröllop?

Då är man antingen en dåre eller en dörrmatta utan självrespekt, skulle jag säga.

Du gör det värre än vad det är.
  • Anonym (a 2)
    molly50 skrev 2021-04-27 19:14:30 följande:

Du skulle alltså gifta dig med någon som inte sätter högre värde på dig än en ytligt bekant?

Det är inte vad som hänt i det här fallet.
  • Fiona M
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 19:15:25 följande:

Vad är det som hänt då?
  • molly50
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 19:15:25 följande:
    Då kanske du kan förklara hur det ligger till då?
    Eller har vi läst samma tråd?
  • Anonym (a 2)

Mannen har inte satt högre värde på sin bekant än på blivande frun. Han har inte fattat hur dåligt TS mått av detta, och framför allt inte att hon fortfarande skulle reagera så starkt. Visst, det är fel av honom, men inget medvetet fel. Så fort han insåg hur illa TS tog vid sig ville han göra allt för att ställa det tillrätta och ångrade sig.

Han begick ett misstag, för att han inte förstod hur allt låg till. Misstag är mänskligt, och själv förlåter jag min man för saker han gör av okunskap. Detta var inte för att vara elak, inte ett medvetet svek, och inget som säger att TS inte kan lita på honom i framtiden.

• Anonym (smyg-homo?)
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 19:36:40 följande:

Mannen har inte satt högre värde på sin bekant än på blivande frun. Han har inte fattat hur dåligt TS mått av detta, och framför allt inte att hon fortfarande skulle reagera så starkt. Visst, det är fel av honom, men inget medvetet fel. Så fort han insåg hur illa TS tog vid sig ville han göra allt för att ställa det tillrätta och ångrade sig.

Han begick ett misstag, för att han inte förstod hur allt låg till. Misstag är mänskligt, och själv förlåter jag min man för saker han gör av okunskap. Detta var inte för att vara elak, inte ett medvetet svek, och inget som säger att TS inte kan lita på honom i framtiden.

Men han ljög ju om att träffa kompisen? Hur kan han inte ha fattat då att TS tog illa vid sig? Om han inte hade fattat det, varför ljuga liksom. Då hade han väl bara sagt "jag ska dra till Mange nu, höhö" som en glad idiot.

Du måste vara jordens mest naiva varelse.
  • Fiona M
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 19:36:40 följande:

Läste du ens TS?
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-25 14:36:26 följande:

Min man ställde honom mot väggen och bad honom fara och flyga. Och bröt med honom. Trodde jag. Men dom har tydligen haft kontakt med varandra hela tiden. Nu har det krupit fram att min man tycker inte att det var så farligt. Ändå vet han att den här historien knäckt mej så hårt att jag varit tvungen att ta till psykologhjälp. Det handlade inte om lite skitsnack kompisar emellan utan en lång målmedveten process som pågick under många månader.

• Anonym (a 2)
    Anonym (smyg-homo?) skrev 2021-04-27 19:44:52 följande:

Men han ljög ju om att träffa kompisen? Hur kan han inte ha fattat då att TS tog illa vid sig? Om han inte hade fattat det, varför ljuga liksom. Då hade han väl bara sagt "jag ska dra till Mange nu, höhö" som en glad idiot.

Du måste vara jordens mest naiva varelse.

Jag kan inte se att TS skrivit att han ljugit. Han har haft kontakt, men det kan ju innebära på jobbet.
    Fiona M skrev 2021-04-27 19:45:13 följande:

Läste du ens TS?

Jadå. Mannen tyckte inte det var så farligt = han insåg inte hur illa det var för TS. Han visste att hon gått hos psykolog. Han kanske trodde att hon därefter kunnat gå vidare, precis som han.
  • Fiona M
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 19:50:13 följande:
    Jag kan inte se att TS skrivit att han ljugit. Han har haft kontakt, men det kan ju innebära på jobbet.
    Fiona M skrev 2021-04-27 19:45:13 följande:

Läste du ens TS?

Jadå. Mannen tyckte inte det var så farligt = han insåg inte hur illa det var för TS. Han visste att hon gått hos psykolog. Han kanske trodde att hon därefter kunnat gå vidare, precis som han.
    Det är inte upp till killen att bestämma när det ska vara nog för TS. Tyckte han det var okej med kompisen borde han åtminstone checkat hur TS kände, inte gått bakom hennes rygg.
  • Fiona M
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 19:50:13 följande:
    Han kanske trodde att hon därefter kunnat gå vidare, precis som han.
    Det är ju klart att det är lättare att släppa det när man inte är utsatt, men väljer man att börja umgås med den som skadat ens partner utan att ens fråga hen så har man valt, även om man inte inser det.
Svar på tråden Jag ställde in bröllopet