• Anonym (Sanna)

Jag ställde in bröllopet

Det blir inget bröllop. Jag har ställt in det.

Är så fruktansvärt besviken och ledsen. Allt var ordnat. Lokal, hotell, vigselförrättare och drömresan till Maldiverna som vi bokade till det datum som skulle bli vår ettåriga bröllopsdag.

Satt tillsammans och planerade inbjudningslistan. Plötsligt kryper det fram att min man ( skriver min man även om han inte är det och aldrig kommer bli det) vill bjuda en kille som jag trodde min man brutit med. Den här killen har gjort mej väldigt illa. Det han gjort är sprida en massa falska rykten om mej och sagt till alla att min man borde göra slut. Han har pratat skit om mej till min man, min mans arbetskamrater och vänner. Dom har i sin tur kontaktat mej och min man och undrat vad han är för en jävla idiot. Dom har som väl är inte trott på honom. Vi har fått se en del av vad han skrivit om mej i sms-konversationer. Riktigt grova saker som såklart inte är sanning. Till min man har han även skickat bilder på andra tjejer som han tyckte min man skulle byta ut mej mot. Alla kompisar till hans fru. Han har till och med dragit det så långt att han presenterat ett par irl, Ingen förstår varför han hållit på såhär. Jag har aldrig varit otrevlig mot den här vännen eller stått emellan min mans och hans umgänge. Jag är ingen dramaqueen som ställt till något någongång.

Min man ställde honom mot väggen och bad honom fara och flyga. Och bröt med honom. Trodde jag. Men dom har tydligen haft kontakt med varandra hela tiden. Nu har det krupit fram att min man tycker inte att det var så farligt. Ändå vet han att den här historien knäckt mej så hårt att jag varit tvungen att ta till psykologhjälp. Det handlade inte om lite skitsnack kompisar emellan utan en lång målmedveten process som pågick under många månader.

Så när min man började argumentera för att han och hans fru skulle få en inbjudan bestämde jag mej för att det blir inget bröllop. Jag vill inte gifta mej med en man som uppenbarligen tycker det är ok att någon annan behandlar mej illa.

Gör jag rätt som går?

• Svar på tråden Jag ställde in bröllopet
  • Anonym (a 2)
    Anonym (***) skrev 2021-05-02 13:24:26 följande:
    Hur många gånger tycker du att man ska kunna göra samma fel, och ändå bli förlåten?

När du anser att TS överdriver, att felet är förlåtligt osv, då försvarar du mannen. Fast han gjort fel, så bagatelliserar du det han gjort. 
    Det är väl upp till var och en att avgöra vilken typ av fel, och vilket antal fel som är ok (vilket jag också skrivit tidigare - att TS själv avgör)?

TS överdriver inte. Hon känner som hon gör, och handlar därefter. Jag försvarar inte mannen för felet han gjort. Jag menar att alla människor gör fel, och hur omgivningen väljer att hantera det är upp till var och en.

Var felet oförlåtligt? Ja, för TS. Inte för mig.
  • Anonym (a 2)
    Anonym (***) skrev 2021-05-02 13:29:16 följande:
    Så trots att TS  gick hos psykolog efter att kompisen behandlat henne så illa, så menar du att exet ändå inte förstår? Han trodde på allvar att TS ville ha honom på bröllopet? 

Det framgår inte någonstans att exet förstår, han säger helt klart samma sak denna gång som han gjort tidigare för att behålla TS. Handlingar väger tyngre än ord.  Han borde brutit kontakten med kompisen direkt när kompisen behandlade TS illa. 
    Vi tycker olika.
  • molly50
    Anonym (a 2) skrev 2021-05-02 13:18:07 följande:
    Det gjorde han ju, medan hon blev illa behandlad.
    Sedan gick tiden. TS hade ingen som helst kontakt med kompisen, och blev inte fortsatt illa behandlad av honom.
    Det TS partner inte förstod var att tidigare beteende skulle ha uteslutit all framtida kontakt med kompisen.
    Nu vet han det, och är beredd att inte ha framtida kontakt heller.

Igen, jag håller med om att mannen gjort fel.
    Ja,han bad vännen fara och flyga en gång.
    Men det får ju ingen betydelse när han ändå fortsatte ha kontakt med honom bakom TS rygg.
    Trots att han vet hur illa TS tog vid sig av hans väns beteende.
    Sen hade han dessutom mage att vilja bjuda honom på deras bröllop.
    Och sa dessutom att han inte tycker att vännens beteende var "så farligt".
    Det bevisar väl att han inte tar detta på allvar.
  • Anonym (***)
    Anonym (a 2) skrev 2021-05-02 13:32:50 följande:
    Vi tycker olika.
    Ja, du verkar tycka det räcker med ord, medan jag tycker att handling är viktigare.
  • Anonym (a 2)
    molly50 skrev 2021-05-02 13:34:32 följande:
    Ja,han bad vännen fara och flyga en gång.
    Men det får ju ingen betydelse när han ändå fortsatte ha kontakt med honom bakom TS rygg.
    Trots att han vet hur illa TS tog vid sig av hans väns beteende.
    Sen hade han dessutom mage att vilja bjuda honom på deras bröllop.
    Och sa dessutom att han inte tycker att vännens beteende var "så farligt".
    Det bevisar väl att han inte tar detta på allvar.
    Alltså, jag har läst TS alla inlägg. Jag förstår inte riktigt vad du vill med dina (riktade mot mig). Det är inget nytt du skriver. Varför får du känslan att du måste föra TS talan? Hon klarar det utmärkt själv. Hon har varit väldigt tydlig.

Jag håller inte med om att det mannen gjort är oförlåtligt, och jag hade inte brutit med honom av detta skälet.
  • molly50
    Anonym (a 2) skrev 2021-05-02 13:38:55 följande:
    Alltså, jag har läst TS alla inlägg. Jag förstår inte riktigt vad du vill med dina (riktade mot mig). Det är inget nytt du skriver. Varför får du känslan att du måste föra TS talan? Hon klarar det utmärkt själv. Hon har varit väldigt tydlig.

Jag håller inte med om att det mannen gjort är oförlåtligt, och jag hade inte brutit med honom av detta skälet.
    Eftersom det är du som försvarar TS ex så är det dig jag riktar mig till.
    Du ser det inte som så allvarligt att hans sk vän sprider falska rykten om TS,att han försöker bjuda med TS ex på en resa med en annan tjej (när han fortfarande var tillsammans med TS) och anmärker på allt TS gör och att exet ,trots allt det han gjort,sen vill bjuda honom på deras bröllop, att det är fog för att lämna.
    Du är ganska ensam om den åsikten.
    Jag sätter i alla fall ett högre värde i mig själv än att behöva finna mig i att bli behandlad så.
  • Anonym (***)
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 19:50:13 följande:
    Jag kan inte se att TS skrivit att han ljugit. Han har haft kontakt, men det kan ju innebära på jobbet.
    Fiona M skrev 2021-04-27 19:45:13 följande:

Läste du ens TS?

Jadå. Mannen tyckte inte det var så farligt = han insåg inte hur illa det var för TS. Han visste att hon gått hos psykolog. Han kanske trodde att hon därefter kunnat gå vidare, precis som han.
    Fast han gick inte vidare, TS ex fortsatte ha kontakt med vännen. TS  har gått vidare, dvs brutit all kontakt med vännen, medan hennes ex fortsatt med vänskapen samt även bjudit honom på deras bröllop.

Så du har fel, exet gick aldrig vidare. Men jag har förstått att det för dig räcker att man säger något, så gäller det. 
  • Anonym (Sanna)

Sedan gick tiden. TS hade ingen som helst kontakt med kompisen, och blev inte fortsatt illa behandlad av honom.

Det TS partner inte förstod var att tidigare beteende skulle ha uteslutit all framtida kontakt med kompisen.

Min man var helt på det klara med att om han valde att fortsätta umgänget på det privata planet med kompisen var det slut mellan oss. Ditt påstående om att min man inte förstod att det gällde för alltid stämmer inte. Han var helt på det klara med det. Jag har dock inte förbjudit honom att fortsätta vara vän med honom, men han visste att om han valde vännen betydde det att jag skulle gå.
  • EnAnonumius
    Anonym (a 2) skrev 2021-05-02 11:00:12 följande:
    Han fattade det väl också då? Det han inte fattade var att det var så känsligt fortfarande, flera år senare. Det fattar han nu igen, efter att TS talat om det. Då vill han göra allt för att gottgöra att han inte förstod.
    Men herregud. Är du helt känslolös och har problem med att få hissen hela vägen upp?

Oavsett antalet år hör inte hit. Ja självklart så blir det ju bättre med distans till det hela, det är ju ingen som påstått något annat heller.
    Oavsett man har distans till det eller inte så är det ändå fel. Varför skall man lägga förslag på att bjuda in en som har gjort sin partner så jävla illa att hon ( detta fall en hon)  behövde uppsöka en psykolog?

Du gör dig bara dum med den kommentaren:
    "Det han inte fattade var att det var så känsligt fortfarande, flera år senare.".
    Om han fattade det då (enligt dig) så borde han ju fatta att det kan riskera att riva upp sår även om det går "flera år" efter det hänt.  Nej det behöver inte ha med att parten skulle "älta". Det KAN helt enkelt vara så att det är onödigt och  att hon vill slippa se den som gjorde henne så jävla illa att hon var tvungen att uppsöka en psykolog.
    Det fattar också folk som är (minimum) normalbegåvade.

Dessutom så var ju inte den idioten och TS f.d blivande man nära vänner heller. Så man kan ju undra vad syftet var för TS f.d blivande man var så korkad att ens föreslå honom som bröllopsgäst.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

Herregud, dina förklaringar blir ju bara mer och mer verklighetsfrånvända. Varför skall TS ens behöva ge en s.k "dummy guide" på hur man skall stå upp för den man älskar?

Kan du ge en logisk och en rationell förklaring på varför man vill umgås med en person som behandlar sin älskling så jävla illa att hen måste uppsöka en psykolog för att kunna bearbeta det?

Ärligt talat, om någon bekant/vän hade behandlat mitt ex (när jag var i hop med mitt ex) så jävla illa att han var tvungen att uppsöka en psykolog för att bearbeta det hela, så hade den bekanta/vännen fått veta att hen aldrig mer behöver höra av sig till mig.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Jag ställde in bröllopet