• Anonym (Sanna)

Jag ställde in bröllopet

Det blir inget bröllop. Jag har ställt in det.

Är så fruktansvärt besviken och ledsen. Allt var ordnat. Lokal, hotell, vigselförrättare och drömresan till Maldiverna som vi bokade till det datum som skulle bli vår ettåriga bröllopsdag.

Satt tillsammans och planerade inbjudningslistan. Plötsligt kryper det fram att min man ( skriver min man även om han inte är det och aldrig kommer bli det) vill bjuda en kille som jag trodde min man brutit med. Den här killen har gjort mej väldigt illa. Det han gjort är sprida en massa falska rykten om mej och sagt till alla att min man borde göra slut. Han har pratat skit om mej till min man, min mans arbetskamrater och vänner. Dom har i sin tur kontaktat mej och min man och undrat vad han är för en jävla idiot. Dom har som väl är inte trott på honom. Vi har fått se en del av vad han skrivit om mej i sms-konversationer. Riktigt grova saker som såklart inte är sanning. Till min man har han även skickat bilder på andra tjejer som han tyckte min man skulle byta ut mej mot. Alla kompisar till hans fru. Han har till och med dragit det så långt att han presenterat ett par irl, Ingen förstår varför han hållit på såhär. Jag har aldrig varit otrevlig mot den här vännen eller stått emellan min mans och hans umgänge. Jag är ingen dramaqueen som ställt till något någongång.

Min man ställde honom mot väggen och bad honom fara och flyga. Och bröt med honom. Trodde jag. Men dom har tydligen haft kontakt med varandra hela tiden. Nu har det krupit fram att min man tycker inte att det var så farligt. Ändå vet han att den här historien knäckt mej så hårt att jag varit tvungen att ta till psykologhjälp. Det handlade inte om lite skitsnack kompisar emellan utan en lång målmedveten process som pågick under många månader.

Så när min man började argumentera för att han och hans fru skulle få en inbjudan bestämde jag mej för att det blir inget bröllop. Jag vill inte gifta mej med en man som uppenbarligen tycker det är ok att någon annan behandlar mej illa.

Gör jag rätt som går?

• Svar på tråden Jag ställde in bröllopet
  • Silverjenny
    Anonym (...) skrev 2021-04-26 00:12:46 följande:

Vännen lär ju bli glad iallafall..

Och mannen får leva med att han valde kompisen framför ett liv med sin kvinna. Hoppas han är värd det.
  • Silverjenny
    Anonym (XXX) skrev 2021-04-26 06:03:51 följande:

Först undrar man ju, hur du överhuvudtaget kunde tänka dig att ha ett stort bröllop samt flyga utomlands under coronan..? Det är sådant här som gör att viruset fortsätter att spridas, och människor fortsätter att dö. Så jag stämplar dig också som en egoistisk och kortsynt person, TS. 

Större bröllop brukar ju ofta planeras ett år i förväg och TS räknar väl med att om ett halvår eller ett år när de planerar att gifta sig, ska t.o.m vår sega regering ha hunnit med att se till så att majoriteten av befolkningen är vaccinerad.

Bröllopsresan skulle vara på deras ett ettåriga bröllopsdag dvs 1,5- 2,5 år fram i tiden. Livet stannar inte, man måste kunna planera för ett liv efter corona också...
  • Anonym (XXX)
    Silverjenny skrev 2021-04-26 06:14:31 följande:
    Större bröllop brukar ju ofta planeras ett år i förväg och TS räknar väl med att om ett halvår eller ett år när de planerar att gifta sig, ska t.o.m vår sega regering ha hunnit med att se till så att majoriteten av befolkningen är vaccinerad.

Bröllopsresan skulle vara på deras ett ettåriga bröllopsdag dvs 1,5- 2,5 år fram i tiden. Livet stannar inte, man måste kunna planera för ett liv efter corona också...
    OK missade att resan skulle vara på ettårsdagen. Ja, då bör det väl, förhoppningsvis, vara möjligt. När bröllopet skulle ha varit, vet vi ju inte. Själv skulle jag dock inte våga boka något alls nu, för rätt som det är kommer det kanske en mutation som rundar vaccinerna, och då blir man betalningsskyldig ändå. Eftersom det räknas som force majeur, och inga avbeställningsskydd gäller. 

TS skulle lätt ha kunnat skylla på coronan och slippa sin fiende på bröllopet, genom att propsa på ett bröllop med bara den närmaste familjen i dessa tider. Eller inte ens det - man kan gifta sig med bara två vittnen också, och någon fest behöver man inte ha heller. Inga hotell, ingen middag... Ingen skulle kunna säga något om det nu, det är ju bara klokt och försiktigt att inte ordna ett tillfälle för människor att smitta varandra. 

Men sedan skulle ju risken ändå finnas, att den här mannen skulle bjudas in i alla möjliga andra sammanhang i framtiden...
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-25 17:33:41 följande:
    Min man träffade den här mannen via sitt jobb för ca 3 år sedan via sitt jobb. Dom hade ett gemensamt intresse och har umgåtts lite via det. Det är ingen gammal barndomsvän eller någon bästa vän. Ingen som hängt här hemma.

Jag och min man bor 17 mil ifrån varandra. Jag skulle flytta ner till honom i sommar var tanken. Har varit tillsammans i 5 år på distans och förlovade sen 4 år tillbaka. Jag har träffat den här mannen kanske 7 gånger och hans fru 3. Aldrig tillsammans med några andra än dom. Vi har varit ute och ätit ihop . Hans fru är tyst och undergiven vågar inte tycka något om något utan att han först gett klartecken. Vi har pratat mest om väder och vind typ men kommit bra överens. Han däremot har gått rätt hårt åt mej dom gånger vi träffats. Har aldrig förstått varför. Han ifrågasätter mitt jobb och min titel och min lön. Jag har många år på högskolan och har en tjänst där jag tjänar kanske tre gånger så mycket som honom. Tydligen stör han sej på det. Enligt andra så pratar han nedlåtande om mitt jobb med andra så fort han kommer åt. Jag är typen som inte pratar jobb privat och nämner aldrig vare sej min titel eller lön för någon, så det är inget jag skryter om. Han har också varit på mej om min bil och min klädsel. Och att jag druckit ett glas vin till maten. Det får man visst inte göra som tjej. Min man har märkt att han varit på mej men jag har valt att inte gå i diskussion mot honom utan glidit över till något neutralt ämne.

Jo jag har funderat på vad som händer nu. Det är slut. Det kanske låter drastiskt men den här vännen har gått långt över gränsen många gånger. Det sista han gjorde som fick mej att bestämma mej för att aldrig någonsin mer ens hälsa på honom om jag möter honom är det här. Han och min man skulle åka på en trip med sina sportbilar. Trippen inkluderade övernattning. Kvällen innan skulle plötsligt hans fru med. Min man var lite obekväm med detta och ringde mej och försökte få med mej också. Jag kunde inte ta ledigt vilket med facit i hand vännen räknat ut. Samma morgon dök plötsligt en tjej till upp som vännen bestämt skulle åka i min mans bil. Det visade sej sen att vännens plan var att byta ut mej mot henne. Och hotellrummen vännen bokat till min man var inget enkelrum utan ett dubbelrum som hon också skulle sova i. Det var efter det här min man bröt med vännen.

Och nu tycker han att vännen och hans fru skulle vara välkomna på vårt bröllop. Aldrig helvete att det kommer hända. Min mans argument att bjuda vännen var att dom träffas via jobbet och ett par andra som känner dom båda blir bjudna. Kan säga att det resonemanget fick mej att ändra syn på min man. Jag kommer inte gifta mej med honom.
    Den där "vännen" mår riktigt dåligt! Det är extremt tydligt. Han har skaffat sig en fru som han behandlar som dörrmatta och känner sig uppenbarligen rejält hotad av din framgång! Vilken löjlig person...

Bra att du står upp för dig själv, jag tycker inte det är drastiskt som i överilat att lägga relationen bakom sig, det visar bara ditt värde. Du vet vad man säger, man känner andra på vilket umgänge de håller. Jag tror att du kommer att hitta bättre män i framtiden!
  • Silverjenny
    Anonym (XXX) skrev 2021-04-26 06:25:26 följande:

OK missade att resan skulle vara på ettårsdagen. Ja, då bör det väl, förhoppningsvis, vara möjligt. När bröllopet skulle ha varit, vet vi ju inte. Själv skulle jag dock inte våga boka något alls nu, för rätt som det är kommer det kanske en mutation som rundar vaccinerna, och då blir man betalningsskyldig ändå. Eftersom det räknas som force majeur, och inga avbeställningsskydd gäller. 

TS skulle lätt ha kunnat skylla på coronan och slippa sin fiende på bröllopet, genom att propsa på ett bröllop med bara den närmaste familjen i dessa tider. Eller inte ens det - man kan gifta sig med bara två vittnen också, och någon fest behöver man inte ha heller. Inga hotell, ingen middag... Ingen skulle kunna säga något om det nu, det är ju bara klokt och försiktigt att inte ordna ett tillfälle för människor att smitta varandra. 

Men sedan skulle ju risken ändå finnas, att den här mannen skulle bjudas in i alla möjliga andra sammanhang i framtiden...

Men om TS nu vill ha ett stort bröllop så ska hon väl inte behöva ha ett litet bröllop för de närmaste bara för att slippa bjuda den här människan?!

Du missar helt poängen, det är klart hon kan hindra honom från att komma men problemet är ju att hennes (fd) blivande man inte respekterar henne genom att ens komma på tanken att bjuda idioten, och att han hållit kontakten med honom utan hennes vetskap när hon trott att han hade sagt upp vänskapen. Därför vill inte TS gifta sig längre, trots att mannen nu ångrar sig och t.o.m erbjuder sig att åka och slå honom på käften, vad det nu skulle vara bra för...

Angående covid-19 så kommer vi säkert att förändra vårt sätt att leva på många vis, på gott och ont. Det är inte längre någon status att gå sjuk till jobbet utan alla tycker du är en ansvarslös idiot som sitter på kontoret och snörvlar. Men vi kommer inte att vilja sluta umgås i större folksamlingar, ha bröllop och begravningar med många gäster, gå på konsert mm.

Så långt som ett år fram i tiden kommer vi garanterat att ha vaccinerat bort just den här smittan eller åtminstone försvagat den så att man ändå kan leva någorlunda normalt.

Festvåningarna vill fortsätta kunna ta emot gäster, de har redan anpassat sig och kommer garanterat att ändra sina force majour-regler vid pandemier så att gäster ska fortsätta våga boka event långt fram i tiden. Vi får rutin på snabbtester så att alla inbjudna gäster kan testas vid entrén så alla på festen är garanterat friska osv.

Vi människor är anpassningsbara djur och vi hittar alltid en lösning på alla problem. Det är det enda vi vet helt säkert om framtiden.
  • mari123

Bara du själv vet om det var "rätt"! Jag skulle INTE avblåst bröllopet för en sådan sak. Det är ju inte så att det här paret ska bo hos er och kanske har killen lugnat sig nu när han har tjej? 

• Dropdead1
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-25 17:50:06 följande:

Jag har såklart varit tydlig med varför jag brutit förlovningen och ställt in planerna för bröllopet. Jag har inte bara stuckit.

Kan hända att min man kommer på andra tankar och väljer mej, men jag väljer inte honom längre. Skulle för övrigt aldrig ens be honom välja. Stryker man inte en sån vän självmant ur sin bekantskapskrets så är det jag som väljer. Väljer bort båda.

Fyfan vad stark du är, åh så jag önskar att jag kunde stå på mig lika bra. Du vet ditt värde. Du är SÅ grym! Önskar dig all lycka
  • Anonym (Ja)
    mari123 skrev 2021-04-26 11:45:05 följande:

Bara du själv vet om det var "rätt"! Jag skulle INTE avblåst bröllopet för en sådan sak. Det är ju inte så att det här paret ska bo hos er och kanske har killen lugnat sig nu när han har tjej? 

Du har missat en del info. Han är gift och det har nog inte skett bara senaste månaderna. Han behandlar även sin fru som skit och hans beteende mot ts har inte förbättrats ett dugg. Sedan spelar det ingen roll heller även om han hade, så som han gjort mot ts och aktivt drivit någon slags hatkampanj mot henne är sånt man faktiskt inte måste förlåta. Jag skulle vägra ha en sådan person i mitt liv och ts man har återknutit kontakten med den här mannen bakom hennes rygg, försöker släta över hans beteende, beter sig som en svagsint ynkrygg på ren svenska. Jag förstår att hon inte vill vara med en man som inte tar hennes parti på ett moraliskt plan!
  • molly50

Han har inte blivit bättre trots att han har fru utan behandlar henne som en dörrmatta.
    Men problemet är inte TS ex vän utan det faktum att TS ex har haft kontakt med honom bakom TS rygg trots allt han gjort mot TS.
    Jag hade inte heller velat gifta mig med en man som inte står upp för mig när det behövs utan tvärtom fortsätter ha kontakt med honom bakom min rygg och slätar över det han gjort.
    TS ex verkar inte vara någon man håller i handen när åskan går.
  • Anonym (Peter)

kanske har killen lugnat sig nu när han har tjej?

Han har väl haft fru hela tiden, eller?
    Det här hände iaf när hon fanns med i bilden...
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-25 17:33:41 följande:
    Kvällen innan skulle plötsligt hans fru med. Min man var lite obekväm med detta och ringde mej och försökte få med mej också. Jag kunde inte ta ledigt vilket med facit i hand vännen räknat ut. Samma morgon dök plötsligt en tjej till upp som vännen bestämt skulle åka i min mans bil. Det visade sej sen att vännens plan var att byta ut mej mot henne. Och hotellrummen vännen bokat till min man var inget enkelrum utan ett dubbelrum som hon också skulle sova i. Det var efter det här min man bröt med vännen.
Svar på tråden Jag ställde in bröllopet