Inlägg från: Anonym (Nu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nu)

    Bebis på 2,5 vecka magknip hela nätterna

    Fia92 skrev 2021-04-26 05:51:37 följande:

    Magontet hade hon inte när vi låg inne, det har kommit kanske den senaste veckan och tilltagit de senaste dagarna,

    Jag låter henne sova på mig lite men ser till att själv inte somna med tanke på plötslig spädbarnsdöd. Även BVC sa att vi skulle undvika att sova så.

    Hoppas ni i alla fall fick lite sömn inatt!


    Det finns ingen pålitlig forskning som säger att spädbarnsdöd ökar för att bebis sover på mamman. Man har dragit slutsatser från att man på 70-talet började rekommendera att bebis inte ska ligga på mage. Men samtidigt var det precis samtidigt som man exempelvis började rekommendera att man inte ska röka som gravid.

    Det finns forskning som visar att det är FÖRDELAKTIGT att samsova. Men jag förstår naturligtvis att du lyssnar på vad bvc säger.

    För perspektiv så gå med i gruppen ?säker samsovning? så kan du säkert hitta tips.

    Om vi bortser från att jag anser att det inte är bevisat att det skulle vara en ökad risk att samsova så vill jag säga att jag tror att en förälder som inte sover är en större risk än den minimala risk för plötslig städbarnsdöd som vården anser finns. Ha med det i tanken iaf.

    Tips är att skaffa bbhugmes gravidkudde. Lägg den bakom ryggen så kan du halvsitta bekvämt med bevis på bröstet. Se till att ha ett stopp på sidan bredvid sängen, vi hade en bedsidecrib, så att bebis inte kan trilla ner.

    Vårat barn sov på mitt bröst i 10 månader. Jag hade inte fått en blund om jag inte accepterat läget och sovit så. Hon gick inte att lägga ner (tro mig vi försökte). I dessa tio månader rörde jag mig inte en Mm på nätterna. Mina händer låg kvar i exakt samma läge som när jag somnade. Och då rör jag mig ändå mycket normalt sett.

    Köp ett andningslarm om ni är oroliga.

    Utöver detta så kan jag gällande magontet bara tipsa om att testa babypottning. Grodhåll barnet över handfatet (finns även Facebookgrupp för detta). Du får en mer fördelaktig vinkel på tarmen vilket gör det lättare för gaser och bajs att komma ut.

    Och du. Om det inte blir bättre. Testa att plocka bort mjölk ur din kost. Mvc brukar inte rekommendera detta heller (vilket jag inte kan begripa för det verkar bara handla om oro för att mamman då inte ska äta en bra kost och inte att barnet av annan anledning är i behov av att mamman äter mjölk). Det är inte alltid allergitest på bebis faktiskt ger utslag på mjölk, men ändå hjälper det att plocka bort den.
  • Anonym (Nu)
    Fia92 skrev 2021-04-30 05:39:43 följande:

    Tack för alla era tips, jag ska kolla in alla grupperna!

    Efter några dagar med magdropparna samt att vi bytte ut de oljebaserade d-dropparna mot vattenbaserade så är hennes mage något bättre.

    Mycket intressant det ni skriver om samsovning, jag har trott att det är ett absolut nej. Dotterns mormor har varit här och tittat på oss när vi sovit några timmar de senaste dagarna, kanske kommer våga somna med henne själv snart :)

    Vi har ett andningslarm men det fungerar inte på henne, misstänker att hon fortfarande är lite för liten. När det väl fungerar tror jag att mycket oro släpper för mig,


    Det finns ett andningslarm som man fäster på foten om det kanske passar erat barn bättre
  • Anonym (Nu)
    Fia92 skrev 2021-05-03 01:49:05 följande:

    Nu har vi testat babypotting några gånger men får absolut inget resultat. Inte en enda fis, kiss eller bajs har vi fått. En gång blev hon nöjd efter att ha gnällt men en gång bara gallskrek hon.

    Nu är magen så pass jobbig så att hon inte ens kan sova på mitt bröst. Eller jo, korta korta stunder men sedan vaknar hon och ligger och gnyr, åmar sig och sparkar mig i magen (aj efter kejsarsnitt...).

    Hon pruttar och bajsar betydligt mer nu även om hon får kämpa mycket för det.

    Är det normalt att magen bråkar i princip dygnet runt? Det kanske är sammanlagt är 2-3 timmar/dygn som hon inte verkar ha ont just nu. Börjat bli orolig över att hon inte får den sömn hon behöver.


    Kolik? I ditt läge hade jag testat att plocka bort mjölkprotein från kosten.

    Hoppas verkligen att ni hittar någonting som hjälper
  • Anonym (Nu)
    Fia92 skrev 2021-05-03 15:20:14 följande:

    Älskar amningshjälpens slutna grupp och lusläser alla inlägg dagligen ;)

    Min upplevelse är att hon har ett bra grepp men jag har mycket mjölk och stark utdrivning. Även fast jag handmjölkar ur innan och ammar i halvliggande eller liggande så får hon som kallsupar och börjar hosta efter 1-2 min. När hon sen ska ta nytt grepp blir hon arg och otålig. Får känslan av att hon sväljer mycket luft men vet inte vad mer jag kan testa.

    Idag har hon i alla fall kunnat sova några timmar på mig. Ska ta upp det med mjölkproteinallergi på nästa besök på BVC!

    Cykla med benen och trycka knäna mot magen har vi också testat. Hon stretar emot lite men jag tror att det hjälper något för gaserna. Kör kollikmassage 2 ggr/dag och där ingår ju det.


    Jag vill bara ?varna? dig för att bvc verkar extremt skeptiska till att plocka bort mjölk ur kosten (utan att ha några som helst argument för varför). Min brors barn spydde mycket och frun testade då att plocka bort mjölk ur sin kost, gav genast effekt. Barnet ger dock ej utslag på test för allergi. Bvc fortsätter ifrågasätta detta beslut. Läkaren ansåg dock att om det nu fungerar så är det bara att fortsätta utesluta mjölk ur mammans kost.

    Så var beredd på att du eventuellt blir idiotförklarad för att ens ha tagit upp frågan. Förhoppningsvis har du dock en bra bvc.
  • Anonym (Nu)
    Fia92 skrev 2021-05-07 21:42:42 följande:

    Tack för alla tips! Nu har jag pratat med BVC, både på telefon och på mottagningen och BÅDA sjuksköterskorna föreslog att vi testar att plocka bort mjölkprotein utan att jag ens behövde nämna det.

    Bifibaby var också något de tyckte att vi kunde testa men vi börjar med mjölkprotein för att kunna utvärdera vad som ger vilken effekt.

    Håll tummarna för att vår lilla skrutts mage är gladare om några dagar!


    Hoppas det löser sig. Obs. Ge inte upp mjölkproteinet om det inte hjälper efter några dagar. Det kan ta ett par veckor.

    Var också noga med att läsa på ALLT. Det är skummjölkspulver i de mest märklig produkter man aldrig hade kunnat tänka sig.
  • Anonym (Nu)
    Fia92 skrev 2021-05-07 21:42:42 följande:

    Tack för alla tips! Nu har jag pratat med BVC, både på telefon och på mottagningen och BÅDA sjuksköterskorna föreslog att vi testar att plocka bort mjölkprotein utan att jag ens behövde nämna det.

    Bifibaby var också något de tyckte att vi kunde testa men vi börjar med mjölkprotein för att kunna utvärdera vad som ger vilken effekt.

    Håll tummarna för att vår lilla skrutts mage är gladare om några dagar!


    Hoppas det löser sig. Obs. Ge inte upp mjölkproteinet om det inte hjälper efter några dagar. Det kan ta ett par veckor.

    Var också noga med att läsa på ALLT. Det är skummjölkspulver i de mest märklig produkter man aldrig hade kunnat tänka sig.
Svar på tråden Bebis på 2,5 vecka magknip hela nätterna