• Mon 26 Apr 2021 09:36
    924 visningar
    13 svar
    13
    924

    Hade du en fritidsaktivitet som barn, som du fortfarande utövar idag som vuxen?

    Nej, jag spelade fotboll. Hade jag varit några år yngre hade jag garanterat spelat innebandy också men det hade inte riktigt kommit organiserat när jag var liten. Innebandy spelar jag ibland med kollegor - ja när det inte är corona då.

    Annars är ju många lagidrotter ganska slitiga för kroppen, samt att man ju då behöver vara ett gäng som kan samtidigt vilket gör att det inte är det enklaste att bara göra när man är vuxen och inte håller på aktivt. Så de flesta som jag känner som var aktiva i lagidrotter som yngre springer, cyklar, styrketränar, åker skidor (platt) och såna saker nu för tiden. De allra flesta är dock aktiva i någon form även om de inte jagar en boll längre.

  • Mon 26 Apr 2021 10:59
    #11
    Vildbi skrev 2021-04-26 10:17:57 följande:

    Roligt med så många svar!

    Tror också att det är enklare att fortsätta med individuella idrotter eller enskilda kulturaktiviteter.

    Synd att lagsporten verkar upphöra för många. Hur ska man göra för att bibehålla lagen tro?


    Problemet är ju inte att halvtrasiga 30-40-åringar inte kan spela fotboll med sina gamla kompisar. Det är faktiskt ganska få som håller för det och de som verkligen brinner för det gräver upp ett korplag (jag tror just fotboll på korpnivå är landets typ mest skadedrabbade sport - om jag inte minns helt fel)

    Det som däremot är ett problem är att många lag försvinner medans barnen fortfarande hade varit intresserade av att fortsätta spela. Sonen som är 15 har precis fått byta lag för att hans gamla gick upp i rök och när det blir såna manövrar är det ju tyvärr många som slutar. Samtidigt så blir det rätt naturligt att det kommer en brytpunkt där då många håller på med flera idrotter samtidigt men någonstans kring 15 brukar det vara svårt att kombinera och då väljer barnen med resultatet att antalet lag minskar på alla håll. Samtidigt så börjar de sista som bara hållit igång för att föräldrarna säger att de måste röra sig ge upp och inta en permanent plats framför datorn.

    Utmaningen ligger ju i övergången från lagidrotter till att hitta ett eget driv att träna på annat sätt och det problemet har man ju även i ett antal individuella idrotter där det krävs utrustning och redskap som gemene man inte har tillgång till utan som följer med den klubben du är med i som aktiv.
Svar på tråden Hade du en fritidsaktivitet som barn, som du fortfarande utövar idag som vuxen?