• velig1­3
    Mon 26 Apr 2021 10:16
    947 visningar
    3 svar
    3
    947

    Mammakropp och diastas

    Har fött tredje barnet för 8 månader sedan.

    Är som många med mig lite småplufsig men jobbar på det med promenader, träning och kost.

    Trycker inte det händer så mycket dock, det går långsammare än förr. Förmodligen pågrund av amningshormoner och ålder (är 41).

    Har en utstående mage men blir inte klok på om det är diastas, bukfett eller vad?! Kanske kombo. Men när jag undersöker mig själv så kan jag inte känna nån separation (delning) av magmusklerna.

    Hur vet man? Vad har ni andra för symtom?

    Hur ser era utmaningar ut med mammakroppen?

    Mina är lätt övervikt, utstående mage och lite värk i fötter och rygg.

  • Svar på tråden Mammakropp och diastas
  • Mon 26 Apr 2021 10:55
    #1

    Hej! Grattis till bebis, underbart att få njuta av lite bebisgos igen!

    Diastasen är inte alltid helt lätt att känna. Man kan utgå ifrån att alla som har genomgått en graviditet har separerade magmuskler efter, bara med eller mindre. Har man dessutom lite fett på magen så kan det vara svårt att komma in hela vägen när man gör det på sig själv. En sjukgymnast eller PT hittar den enklare.

    Kosten är A och O. Kroppen ska också få en värdig chans att komma tillbaka utan stress och press. Som du gör nu, promenader, är ett jättebra sätt. Kroppen behöver hålla hårt i energin medan den ammar dessutom och är inte villig att förbränna fett som just nu är livsnödvändigt för bebis.

    Om du spänner magens inte korsett, inte de yttre magmusklerna (detta kräver mycket träning för det är enkelt att koppla på de yttre magmusklerna. Tänk dig att du suger in naveln snett uppåt samtidigt som du drar ut en tampong. Då når du bäckenbotten och inte muskulaturen). Titta i en spegel, det som är utöver den spända bålen är oftast fett. Men ibland kan man faktiskt ha en lite lösare mage just för att muskulaturen är lat och inte orkar hålla ihop.

    Lugnt och metodiskt så att kroppen hänger med och vill, kan du äta bra mat som fyller på med energi och vitaminer tillsammans med promenader med ett par pauser för squats och lite boxning i luften exempelvis. Ju mer tiden går desto mer kan du lägga på. Gummiband, utfallssteg, pulshöjande träning helt enkelt. ALLRA helst mammaträning på gym eller via app ute nu när läget är som det är.

    Lycka till och ingen stress!

  • Mon 26 Apr 2021 10:58
    #2
    Carolaline skrev 2021-04-26 10:55:06 följande:

    Hej! Grattis till bebis, underbart att få njuta av lite bebisgos igen!

    Diastasen är inte alltid helt lätt att känna. Man kan utgå ifrån att alla som har genomgått en graviditet har separerade magmuskler efter, bara med eller mindre. Har man dessutom lite fett på magen så kan det vara svårt att komma in hela vägen när man gör det på sig själv. En sjukgymnast eller PT hittar den enklare.

    Kosten är A och O. Kroppen ska också få en värdig chans att komma tillbaka utan stress och press. Som du gör nu, promenader, är ett jättebra sätt. Kroppen behöver hålla hårt i energin medan den ammar dessutom och är inte villig att förbränna fett som just nu är livsnödvändigt för bebis.

    Om du spänner magens inte korsett, inte de yttre magmusklerna (detta kräver mycket träning för det är enkelt att koppla på de yttre magmusklerna. Tänk dig att du suger in naveln snett uppåt samtidigt som du drar ut en tampong. Då når du bäckenbotten och inte muskulaturen). Titta i en spegel, det som är utöver den spända bålen är oftast fett. Men ibland kan man faktiskt ha en lite lösare mage just för att muskulaturen är lat och inte orkar hålla ihop.

    Lugnt och metodiskt så att kroppen hänger med och vill, kan du äta bra mat som fyller på med energi och vitaminer tillsammans med promenader med ett par pauser för squats och lite boxning i luften exempelvis. Ju mer tiden går desto mer kan du lägga på. Gummiband, utfallssteg, pulshöjande träning helt enkelt. ALLRA helst mammaträning på gym eller via app ute nu när läget är som det är.

    Lycka till och ingen stress!


    Det ska stå INRE muskulaturen inte ?inte muskulaturen?
  • velig1­3
    Sat 1 May 2021 10:03
    #3

    Någon annan som funderar?

    Enligt den forskning som finns så är det ju inte

    Lämpligt att ta det för lugnt med magträningen medan andra förespråkar att man ska rehabas och göra särskilda magövningar. Jag körde appen mammamage. Urtrista övningar. Jag kör nu vanlig maggräning i stort och lyssnar på kroppens signaler istället. Har gått bra hittills

    Kroppen är ju lite tröttare, ömmare och svagare så är det och så får det vara.

Svar på tråden Mammakropp och diastas