• Anonym (Den evige velaren)

    Gravid men svårt att släppa en annan

    Hur börjar jag ens. Hade ett bra förhållande, trodde jag, tills för några år sedan. När vår dotter var 2 år konfronterades jag med det faktum att min sambo hade haft lite annan syn på trohet och ärlighet än jag. Ett engångsligg som jag tyvärr vet mer om än jag nu önskar uppdagades, och så har han sexchattat från och till anonymt med andra anonyma individer. Min värld rämnade, bla bla bla, jag hade svårt att förlåta men också lämna. Jag vred och vände på alla känslor (en aning för mycket i ärlighetens namn) och landade med tiden i nån slags varken eller-lösning. Bestämde mig för att skita i monogami och trohet, men ändå vara kvar i relationen. Tyckte själv det var ganska originellt vilket säger allt om mognadsnivån.

    Hade dock svårt att vara otrogen och bar på massa bitterhet. Ett strul, nån hångel men inte mer. Och sen så träffade jag en kille som var helt fel och rena drömmen samtidigt. Knäpp, vacker, omöjlig att ha en riktig relation med osv. Ömsesidig besatthet uppstod. Vi har totalt kanske spenderat 10 dagar ihop utspritt över åren men chattat regelbundet och jag inser att jag levt i en bubbla med honom mer än i relationen. Det senaste året har kontakten främst varit sexuell och helt och hållet digital. Det blev lite det jag levde för. Jag fattar inte hur jag lät det bli såhär viktigt och hur jag lyckades separera det från min relation. Den senaste tiden tappade jag intresset allt mer pga jag saknade det där andra: hålla hand, prata om livet, ta långa promenader osv. Men det var nån slags tillflykt ändå, en livlina till ett annat, roligare liv.

    Och nu är jag gravid med min kille. Var säker på att jag ville det. Men från stunden jag såg plusset kände jag panik. Det förgrenar sig i massa olika rädslor (för att återigen vara helt ofri, för att jag och killen har för många problem, för att jag inte kommer klara det) men också en stor sorg över att den där omöjliga fantasin tar slut. Jag både vill och inte vill släppa. Jag insåg inte hur stor plats den här mannen hade i mitt liv. Jag tror också att jag omedvetet ville bli gravid för att få stopp på det här, försöka återställa ordningen till hur det var innan allt detta började. (Inte enbart så klart, ville gärna ha ett till barn och ett syskon till min dotter.) Men nu vet jag inte om det kommer gå.

    Vad har ni för kloka inspel?

  • Svar på tråden Gravid men svårt att släppa en annan
  • Dirtyminded
    Anonym (Yoda) skrev 2021-04-29 11:30:54 följande:
    Låter oerhört korkat att försöka fixa en relation genom att gå bakom ryggen på varandra, ljuga och smussla. Det låter mer som ett sätt att fly problemen.

    Att påstå att det skulle "fördjupa" en relation har jag väldigt svårt att tro. En relation som bygger på att lögner aldrig kommer upp till ytan har jag svårt att se som speciellt djup. Och när det väl kommer upp till ytan så för det sällan något positivt med sig. Ett söndertrasat förtroende är ju sälla bra för en relation.
    Jag tror du missförstod lite? Jag sa aldrig att vi försökte laga våra befintliga relationer, och naturligtvis var det att sätt, ett bra sätt, att fly vardagsproblemen.

    Den relation som fördjupades, var den med min kollega. Från kollegor, till ett sorts avancerad kk-relation, till en fördjupad vänskap.

    Något söndertrasat förtroende har inte varit inblandat på något sätt, jag vet inte riktigt var du fick det ifrån? Skrikandes
  • Anonym (Yoda)
    Dirtyminded skrev 2021-04-29 15:17:38 följande:
    Jag tror du missförstod lite? Jag sa aldrig att vi försökte laga våra befintliga relationer, och naturligtvis var det att sätt, ett bra sätt, att fly vardagsproblemen.

    Den relation som fördjupades, var den med min kollega. Från kollegor, till ett sorts avancerad kk-relation, till en fördjupad vänskap.

    Något söndertrasat förtroende har inte varit inblandat på något sätt, jag vet inte riktigt var du fick det ifrån? Skrikandes
    Jo det var väl mycket du inte sagt men ändå så mycket. Tex framgick det inte av din story om din partner var ok med att du knullade kollegan eller om det var något du undanhöll för  henne?

    Och där har du även svar på din fråga om söndertrasat förtroende, för du menar väl inte på allvar att en otrohet (som det faktiskt är när man knullar andra utan sin partners medgivande) har en positiv effekt på förtroendet och förhållandet eller?
  • Anonym (Yoda)
    Anonym (Den evige velaren) skrev 2021-04-28 14:58:22 följande:
    Så skönt med ett lite mjukare och mer nyanserad inställning. Tack för det.

    Jag tror verkligen inte att det går att ha en riktig relation med den andre. Hade jag trott det hade jag undersökt möjligheten. Jag har bara lite svårt att skilja på verklighet och fantasier just nu. Och i en svag stund kan jag för för mig att det var helt fel, att jag borde ha hoppat på det tåget istället. Det var en perfekt fantasi, det vet jag innerst inne, men inget riktigt.

    Jag har funderat mycket på öppna relationer men inte vågat riktigt pga hur instabilt allt varit mellan oss. Man säger att det viktigaste är att kunna lita på varandra för att få dem att funka och det har vi inte riktigt kunnat göra. Mitt problem är att jag lätt skulle kunna bli kär i nån jag ligger med och det komplicerar saker.

    Jag har det egentligen inte dåligt med min kille, om man bortser från sveken. Vardagen är kul och vi har jättebra sex. Men den andre spökar.

    Häftigt att läsa att du och din vän kunde släppa varandra och att ni fortfarande kan vara vänner. Imponerande. Hur gjorde ni? Kapade ni kontakten helt ett tag? Hur lång tid tog det?

    Medhåll är inte nödvändigtvis detsamma som nyanserat och mjukt är inte nödvändigtvis detsamma som bra.

    För om vi ska vara riktigt ärliga så är hela grunden till att du nu sitter i den situation du gör att både din partner och du gjort ett antal inte så lyckade val, eller hur? Det tror jag att du oxå förstår även om det kanske inte så kul att få höra det av andra. Och även om det är saker du inte vill höra så ÄR de trotts allt en del av problematiken om inte hela problematiken.

    Visst kan man förstå att det känns bäst med medhåll och få höra att allt bara kommer lösa sig av sig självt, medhåll, förståelse och magiska genvägar känns ju alltid bäst när man befinner sig i en svår situation men det är inte nödvändigtvis sant eller nyanserat, snarare tvärtom ganska onyanserat eftersom man då helt sonika blundar för allt det tråkiga och jobbiga som man helst vill glömma eller inte se.

    Men det beror helt och hållet på vad du vill få ut av din tråd, vill du bara ha medhåll och förståelse så du ska må bättre för stunden eller vill du ha riktiga lösningar?

    För lösningar är ju inte alltid lätta, ibland innebär de att man helt enkel måste vända på stenar man helst velat låta ligga och ta i all det som legat under stenarna.
  • Anonym (Den evige velaren)
    Anonym (Yoda) skrev 2021-04-29 11:01:51 följande:

    Jag tycker ni båda verkar vara oerhört omogna och borde aldrig skaffat barn. Men nu gjorde ni tyvärr det men är fortfarande lika omogna fast med ansvar för 2 barn.

    Lösningen på era problem är att ni båda behöver mogna till och det fort som fan. Hur man "expessmognar" har jag ingen aning om hur man gör, att mogna är normalt en process som tar många år. Så om jag vore du skulle jag prata med någon professionell om era problem.


    Jag tror du behöver jobba på din medkänsla, vara lite mindre rigid och bredda dina perspektiv. Du måste väl inse att du endast vet en liten liten bit av vilka vi är och att det är kanske bland de sämsta sakerna som finns att veta om oss. Att då måla med breda penseln är taktlöst, omoget (!?) och arrogant. Du vet absolut inget om hur väl vi har tagit hand om vårt barn och det är faktiskt en gräns man inte ska passera när man diskuterar någon annans liv och relationer. Se där, här kom jag för att få lite råd men istället fick jag chansen att lära dig något. Lustigt hur det kan bli!

    Om du vill ha fler tips på hur du kan bli en bättre medmänniska tveka inte att skicka pm.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Den evige velaren) skrev 2021-04-30 11:20:26 följande:
    Jag tror du behöver jobba på din medkänsla, vara lite mindre rigid och bredda dina perspektiv. Du måste väl inse att du endast vet en liten liten bit av vilka vi är och att det är kanske bland de sämsta sakerna som finns att veta om oss. Att då måla med breda penseln är taktlöst, omoget (!?) och arrogant. Du vet absolut inget om hur väl vi har tagit hand om vårt barn och det är faktiskt en gräns man inte ska passera när man diskuterar någon annans liv och relationer. Se där, här kom jag för att få lite råd men istället fick jag chansen att lära dig något. Lustigt hur det kan bli!

    Om du vill ha fler tips på hur du kan bli en bättre medmänniska tveka inte att skicka pm.
    Anfall är bästa försvarTystDrömmer

    Men allvarligt ts...Ville du ha råd eller ville du bara ha tröst och medmänsklighet?
    Kanske en liten klapp på axeln.
    Eller också kanske stöd av de liberala sexual akrobaterna som ibland/ofta dyker upp på forumet, som säger "go for it girl..varför nöja sig med en"? Man lever bara en gång !!
  • Anonym (Yoda)
    Anonym (Den evige velaren) skrev 2021-04-30 11:20:26 följande:
    Jag tror du behöver jobba på din medkänsla, vara lite mindre rigid och bredda dina perspektiv. Du måste väl inse att du endast vet en liten liten bit av vilka vi är och att det är kanske bland de sämsta sakerna som finns att veta om oss. Att då måla med breda penseln är taktlöst, omoget (!?) och arrogant. Du vet absolut inget om hur väl vi har tagit hand om vårt barn och det är faktiskt en gräns man inte ska passera när man diskuterar någon annans liv och relationer. Se där, här kom jag för att få lite råd men istället fick jag chansen att lära dig något. Lustigt hur det kan bli!

    Om du vill ha fler tips på hur du kan bli en bättre medmänniska tveka inte att skicka pm.
    Ok, ska jag tolka detta som att det du är ute efter är medkänsla och förståelse INTE lösningar?

    Visst kan jag ge dig massor med klappar på ryggen och säga allt du vill höra, men det lär ju inte lösa era problem eller hur?

    Oavsett hur arrogant du upplever det jag skrivit är det väl fortfarande sant?
    Att vara otrogen mot dig var väl inte speciellt moget av din man, och att inte ta tag i problemen på riktigt utan fly in i en "låt oss skita i monogami" karusell var ju inte speciellt moget av dig heller?

    Så vad tror du kommer lösas av att sopa det under mattan och bara få andras medkänsla och förståelse? 
  • Makvinna
    Anonym (FYI) skrev 2021-04-30 11:53:50 följande:

    Anfall är bästa försvar

    Men allvarligt ts...Ville du ha råd eller ville du bara ha tröst och medmänsklighet?

    Kanske en liten klapp på axeln.

    Eller också kanske stöd av de liberala sexual akrobaterna som ibland/ofta dyker upp på forumet, som säger "go for it girl..varför nöja sig med en"? Man lever bara en gång !!


    Blir lite förvirrad över vilket nick jag pratar med nu. Men om du också är Yoda, så känner jag att det var du (Yoda) som började anfalla.

    Men jag kan då passa på att förklara vad ?råd? betyder eftersom det inte heller verkar glasklart. Råd är inte att kalla någon för omogen eller tala om för personen allt de gjort fel (eftersom de rimligtvis redan vet det själva). Råd är att utifrån sin egen livserfarenhet försöka hjälpa personen. Kan man inte hjälpa så behöver man inte yttra sig. Jag känner inte heller att du, som alltid verkar ha gjort lyckade val, har livserfarenheten att hjälpa någon som inte gjort det. Det är helt ok och grattis till det.
  • Makvinna
    Anonym (Yoda) skrev 2021-04-30 15:35:06 följande:

    Ok, ska jag tolka detta som att det du är ute efter är medkänsla och förståelse INTE lösningar?

    Visst kan jag ge dig massor med klappar på ryggen och säga allt du vill höra, men det lär ju inte lösa era problem eller hur?

    Oavsett hur arrogant du upplever det jag skrivit är det väl fortfarande sant?

    Att vara otrogen mot dig var väl inte speciellt moget av din man, och att inte ta tag i problemen på riktigt utan fly in i en "låt oss skita i monogami" karusell var ju inte speciellt moget av dig heller?

    Så vad tror du kommer lösas av att sopa det under mattan och bara få andras medkänsla och förståelse? 


    Jag behöver inte klappar på ryggen vännen. Men inte heller fördömanden. Jag ville ha inspel från personer med liknande erfarenheter. Vilket jag fick i ett av inläggen. Och att kalla mig omogen efter att jag själv redan konstaterat att det var omoget - vad är poängen med det? Jag ville inte ha recension av mitt och min killes agerande, utan tips på hur man bör tänka nu. Har jag sagt att jag tänker sopa nåt under mattan? Jag vet inte om du har blivit bedragen och därför är så agro (förståeligt) eller om du är ett troll som inte har något bättre för sig, men du bidrar noll till samtalet. Hjälper gärna till om du behöver utveckla dina sociala förmågor så att du bemöter människor som mår dåligt på ett lite bättre sätt. Offer stands.
  • Anonym (Yoda)
    Makvinna skrev 2021-04-30 15:52:51 följande:
    Blir lite förvirrad över vilket nick jag pratar med nu. Men om du också är Yoda, så känner jag att det var du (Yoda) som började anfalla.

    Men jag kan då passa på att förklara vad ?råd? betyder eftersom det inte heller verkar glasklart. Råd är inte att kalla någon för omogen eller tala om för personen allt de gjort fel (eftersom de rimligtvis redan vet det själva). Råd är att utifrån sin egen livserfarenhet försöka hjälpa personen. Kan man inte hjälpa så behöver man inte yttra sig. Jag känner inte heller att du, som alltid verkar ha gjort lyckade val, har livserfarenheten att hjälpa någon som inte gjort det. Det är helt ok och grattis till det.
    Nej Yoda och FYI är inte samma användare.

    Och om du kallar att säga sanningen till TS rakt av utan att linda in den är detsamma som att "anfalla" så får du väl tycka det.

    Både hon och hennes partner har agerat väldigt omoget. Det verkar även TS vara medveten om då hon skriver såhär i sin trådstart.
    Anonym (Den evige velaren) skrev 2021-04-27 13:22:39 följande:

     Bestämde mig för att skita i monogami och trohet, men ändå vara kvar i relationen. Tyckte själv det var ganska originellt vilket säger allt om mognadsnivån.



    Att det svider att höra det av andra kan jag absolut förstå, men det betyder inte att det inte är sant. Och att säga sanningen är inte nödvändigtvis detsamma som "anfall"
  • Anonym (Yoda)
    Makvinna skrev 2021-04-30 16:01:14 följande:
    Jag behöver inte klappar på ryggen vännen. Men inte heller fördömanden. Jag ville ha inspel från personer med liknande erfarenheter. Vilket jag fick i ett av inläggen. Och att kalla mig omogen efter att jag själv redan konstaterat att det var omoget - vad är poängen med det? 
    Ok, fast om du vänder på det. Om du redan är medveten om att du agerat omoget, varför tar du illa upp om någon annan påpekar det?

    Poängen med det är väl uppenbart, det är ju eran omognad som ligger till grund för ALLA era problem. Hela den här karusellen började väl med att din partner var otrogen mot dig trotts att ni har barn... är det ett moget agerande som partner och förälder? Nej det är det inte...

    Och du hade svårt att hantera situationen och valde att böja dig för hans vilja istället för att stå upp för dig själv och gick med på ett "öppet förhållande" trotts att det inte var något du ville innerst inne, mao böjde du dig baklänges och gick med på saker som gick emot dina värderingar och personlighet för att rädda ert förhållande... är det moget? Nej det är det inte, och det skriver du ju själv.

    Om omognad är grunden till era problem så är väl lösningen uppenbar... att ni båda behöver mogna.
  • Anonym (FYI)
    Makvinna skrev 2021-04-30 16:01:14 följande:
    Jag behöver inte klappar på ryggen vännen. Men inte heller fördömanden. Jag ville ha inspel från personer med liknande erfarenheter. Vilket jag fick i ett av inläggen. Och att kalla mig omogen efter att jag själv redan konstaterat att det var omoget - vad är poängen med det? Jag ville inte ha recension av mitt och min killes agerande, utan tips på hur man bör tänka nu. Har jag sagt att jag tänker sopa nåt under mattan? Jag vet inte om du har blivit bedragen och därför är så agro (förståeligt) eller om du är ett troll som inte har något bättre för sig, men du bidrar noll till samtalet. Hjälper gärna till om du behöver utveckla dina sociala förmågor så att du bemöter människor som mår dåligt på ett lite bättre sätt. Offer stands.
    Blir faktiskt också lite undrande över vilket nic man pratar med.
    Är du och ts samma?
  • Dirtyminded
    Anonym (Yoda) skrev 2021-04-29 15:42:22 följande:
    Jo det var väl mycket du inte sagt men ändå så mycket. Tex framgick det inte av din story om din partner var ok med att du knullade kollegan eller om det var något du undanhöll för  henne?

    Och där har du även svar på din fråga om söndertrasat förtroende, för du menar väl inte på allvar att en otrohet (som det faktiskt är när man knullar andra utan sin partners medgivande) har en positiv effekt på förtroendet och förhållandet eller?
    Hm, jag har inte frågat henne, men jag utgår från att svaret skulle bli nekande, så ja, det var något jag undanhöll för henne.

    Men när det gäller svar på min fråga så håller jag dessvärre inte riktigt med.

    Jag hävdar att en otrohetsaffär kan göra under för ett befintligt förhållande, det har det jag gjort i mitt fall, och faktiskt även för den jag varit otrogen med. 

    Man ska ju inte ha förutfattade meningar, men jag tycker mig kunna ana mig till att du aldrig skulle komma på tanken att vara otrogen? 
    Däri ligger kanske i så fall också en liten brist på erfarenhet och brist på expertis på det området? Bortsett från de allmänt vedertagna moralprinciperna naturligtvis! Obestämd
  • Anonym (Yoda)
    Dirtyminded skrev 2021-05-03 10:41:07 följande:
    Jag hävdar att en otrohetsaffär kan göra under för ett befintligt förhållande, det har det jag gjort i mitt fall, och faktiskt även för den jag varit otrogen med. 

    Man ska ju inte ha förutfattade meningar, men jag tycker mig kunna ana mig till att du aldrig skulle komma på tanken att vara otrogen? 
    Däri ligger kanske i så fall också en liten brist på erfarenhet och brist på expertis på det området? Bortsett från de allmänt vedertagna moralprinciperna naturligtvis! Obestämd
    Jo, de flesta som varit otrogna intalar ju sig det, men de som blivit bedragna håller ju sällan med om det så det argumentet håller inte. För att något ska göra "under" för förhållandet så behöver ju båda hålla med om det.

    Vad som egentligen sker är att förhållandet kanske upplevs som bättre iom att den som är otrogen får som den vill och stillar sitt missnöje, men priset man får betala för det är att HELA förhållande blir en stor fet lögn som den drabbade luras att vara kvar i med hjälp av lögner och undanhållande. Dvs man vinner en sak (vad man nu var missnöjd med) men tar död på själva grunden till förhållandet och precis allt man åstadkommit under alla år.

    Japp, jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att vara otrogen och anledningen till det är inte enbart av ren princip utan för att jag har på nära håll fått erfara hur destruktiv en otrohet är, hur otrohet kan bryta ner människor totalt, vad den innebär för barnen som i slutändan drabbas av det... efter att ha sett det på nära håll så skulle jag lugnt säga att jag aldrig någonsin kommer utsätta någon annan för det.

    Och ja erfarenhet har nog en hel del med saken att göra för jag tror att även människor som varit otrogna och fått erfara vad deras otrohet fått för konsekvenser är inte riktigt lika benägna att göra om det som de som kommit undan med det. Efter en sån erfarenhet tror jag inte man säger "otrohet kan göra under för ett förhållande" längre.
  • Dirtyminded
    Anonym (Yoda) skrev 2021-05-03 11:33:37 följande:
    Jo, de flesta som varit otrogna intalar ju sig det, men de som blivit bedragna håller ju sällan med om det så det argumentet håller inte. För att något ska göra "under" för förhållandet så behöver ju båda hålla med om det.

    Vad som egentligen sker är att förhållandet kanske upplevs som bättre iom att den som är otrogen får som den vill och stillar sitt missnöje, men priset man får betala för det är att HELA förhållande blir en stor fet lögn som den drabbade luras att vara kvar i med hjälp av lögner och undanhållande. Dvs man vinner en sak (vad man nu var missnöjd med) men tar död på själva grunden till förhållandet och precis allt man åstadkommit under alla år.

    Japp, jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att vara otrogen och anledningen till det är inte enbart av ren princip utan för att jag har på nära håll fått erfara hur destruktiv en otrohet är, hur otrohet kan bryta ner människor totalt, vad den innebär för barnen som i slutändan drabbas av det... efter att ha sett det på nära håll så skulle jag lugnt säga att jag aldrig någonsin kommer utsätta någon annan för det.

    Och ja erfarenhet har nog en hel del med saken att göra för jag tror att även människor som varit otrogna och fått erfara vad deras otrohet fått för konsekvenser är inte riktigt lika benägna att göra om det som de som kommit undan med det. Efter en sån erfarenhet tror jag inte man säger "otrohet kan göra under för ett förhållande" längre.
    Hm... Det finns alltid två sidor av ett mynt och den erfarenhet jag har motsäger faktiskt alla dina argument. 

    Det BLIR naturligtvis enklare om man klarar av att vara diskret så att otroheten inte kommer fram, men efter som även förhållanden ständigt (thank God!) är föränderliga, så kan ju saker och ting hända som förändrar de grundläggande förutsättningarna i förhållandet. 

    Det mest klassiska exemplet torde väl vara småbarnsåren, när det inte finns speciellt mycket utrymme för intimitet och det är vanligt att föräldrar kanske glider ifrån varandra (sorry TS, detta talar ju lite emot din nuvarande situation, men...) och det ofta bråkas en del, för att senare kanske bli bättre över tid.

    Worked for me... Flört
  • Anonym (Yoda)
    Dirtyminded skrev 2021-05-04 14:47:10 följande:
    Hm... Det finns alltid två sidor av ett mynt och den erfarenhet jag har motsäger faktiskt alla dina argument. 

    Det BLIR naturligtvis enklare om man klarar av att vara diskret så att otroheten inte kommer fram, men efter som även förhållanden ständigt (thank God!) är föränderliga, så kan ju saker och ting hända som förändrar de grundläggande förutsättningarna i förhållandet. 

    Det mest klassiska exemplet torde väl vara småbarnsåren, när det inte finns speciellt mycket utrymme för intimitet och det är vanligt att föräldrar kanske glider ifrån varandra (sorry TS, detta talar ju lite emot din nuvarande situation, men...) och det ofta bråkas en del, för att senare kanske bli bättre över tid.

    Worked for me... Flört
    Nja, precis varenda en som varit otrogen har ju intalat sig att det aldrig kommer komma fram, men bevisligen kommer det ju fram rätt ofta ändå oavsett hur diskret man anser sig vara... så det man i praktiken gör är att man medvetet riskerar sitt förhållande med allt det innebär för alla berörda, ink barnen. Mitt ex trodde ju oxå hon skulle komma undan med det men det blev ju inte så som tur var, och när hon insåg att hennes misstag skulle kosta henne vårt förhållande, halva tiden med våra barn, huset, etc, etc... så var det inte lika kul längre.

    Visst stämmer det att intimiteten och sexlivet får en svacka under småbarnsåldern, men samtidigt kan man ju tycka att en vuxen person borde kunna hantera svackor i förhållandet utan att svika och ljuga. Inget förhållande är ju någonsin 100% konstant lycka dygnet runt år efter år. Kan man inte hantera svackor så borde man fråga sig om man är mogen för ett förhållande? Varför går man öht och skaffar barn om man inte klarar svackorna det innebär?

    Så "worked for me"... det gjorde det säkert... men det beror ju oxå på att du hade en jäkla tur att det inte kom fram, För hade det gjort det så hade det nog inte varit en lika kul upplevelse, eller rättare sagt knullandet var säkert jättekul men priset du fick betala för det hade kanske förtagit lite av nöjet. 

    Som sagt, jag tror att det är väldigt stor skillnad på hur man resonerar kring otrohet beroende på om man fått ta del av konsekvenserna eller ej. Har man lyckats komma undan med det så är det enklare att bara se fördelarna för man har ju inte fått erfara nackdelarna. 
  • Anonym (Om)

    Okej jag förstår du är i en bubbla och kan inte tänka klart, eftersom jag ser det utifrån ska jag försöka hjälpa dig:

    1. Din pojkvän är ett as. Han är inte polygam på riktigt. Han blev det först när du kom på honom.

    2. Den andra killen är också ett as. Han är uppenbarligen bara ute efter 6. Han kommer aldrig ta emot dig som flickvän oavsett om du gör slut med pojkvännen eller ifall du tar bort barnet

    3. Du kommer tappa lusten för älskaren. Antagligen redan under graviditeten men definitivt efter förlossningen. Se detta som en brytpunkt. Bebisen och hormonerna kommer hjälpa släppa förälskelsen. Och glöm inte att den inte är ömsesidigt, för då hade du och älskaren haft mer relation

    Än bara 6

    4. Vet du 100 % vem som

    Är pappan nu?

  • Anonym (Om)
    Dirtyminded skrev 2021-04-28 14:46:27 följande:

    Jag förstår din situation... Man både vill ha det man har, men attraheras ändå oerhört mycket av något annat, som är, relativt, nytt, spännande, fyllt av åtrå och sexuell attraktion. Allt det som ens befintliga situation saknar. 

    Men... sen var det det där med gräset... Är det verkligen grönare på andra sidan? Om ett år, två, när vardagen krupit sig på och förälskelsen lagt sig, kommer den nya relationen att vara bättre då? Hur känner din älskare? Skulle ett liv ihop vara ett alternativ för honom?

    Jag har varit i din situation, levt i en relation som stagnerat och upplevt en omvälvande förälskelse och 10-poängssex vid sidan av, tagit mig igenom den och tillbaka. Det tog LÅNG tid att släppa den andra kvinnan, och det var likadant för henne, men med tid så gick det och vi har faktiskt en fantastisk, icke sexuell, relation idag.  Den relation jag lever i idag har inte blivit överdrivet mycket bättre, men det är inte så jävla enkelt att bryta upp sitt eget, och sina barns liv och kasta sig in i något som man egentligen inte vet så mycket om. Och ja, jag fattar självklart att det är omoraliskt gentemot min partner, egoistiskt, själviskt, etc, men... 

    Summa summarum... allt är relativt. Så även ens egen lycka. Baserat på det du skriver så känns det kanske inte att du och din partner kommer att uppnå det perfekta monogama samlivet. Visst kommer ett barn till att tvinga ihop er, men det kommer också, som småbarnsåren gör, att slita på relationen. 

    Så... mitt kontroversiella förslag, baserat på att både du och din partner sökt "lyckan" på annat håll, men ändå inte verkar vara villiga att avsluta er relation, är att ni hittar en lösning för att fortsätta leva ihop, men på lika villkor även kan träffa andra. Ingen kan ju rimligtvis kasta någon skuld på den andre och jag är av den fasta övertygelsen att ett sådant förhållande, om båda parter är mogna för det, skulle lösa många problem. Det kräver naturligtvis att ett sådant upplägg funkar för de övriga inblandade, etc etc etc, men... 


    Nyfiken: hur länge pågick det? varför bröt ni? Blev ni aldrig påkomna? Och din fru är ok med att ni idag umgås?
Svar på tråden Gravid men svårt att släppa en annan