• Anonym (Ts)

    Ont i näsan efter covid-test

    Någon som haft ont ett tag efter att ha tagit testet? Tog det igår morse och det svider fortfarande något otroligt. Jag kunde knappt somna igår för att det gjorde så ont och det har inte precis blivit bättre. Funderar på om det är vanligt, att det blir ?uppretat? av själva testandet eller om det kanske är något knasigt symtom på förkylning jag aldrig haft innan/covid.

  • Svar på tråden Ont i näsan efter covid-test
  • Anonym (Nej)

    Jag upplevde ingen sveda eller smärta efter testet. Det var enbart obehag vid själva testningen för min del. Antagligen är det väldigt olika. Att det blir värre är kanske inte så bra?

  • neverpreggo

    Har du en torr näsa? Tänker lite bomull med vaselin försiktigt brukar hjälpa mig. Jag hade inte ont så långt efter men obehag.

  • Maggena

    Har varit olika för mig. Beror nog lite på den som utför testet. Har gått över spontant efter ett par dagar de gånger jag haft ont.

  • Anonym (F)

    Jag kände inget heller. Säker på att du inte stoppade upp topsen för långt? Den ska bara 2-3 cm upp från ingången.

  • lövet2

    Jag gjorde snabbtest i söndags och har inte haft ont. Däremot snyter jag blod lite då och då, så visst verkar det ha blivit irriterat i näsan.

  • momjanet

    Jag tappade räkningen vid test 15. Nu väntar ytterligare ett snabbtest, det blir test nr 16, 17 eller 18.
    Spelar ingen roll. (Jobbar i vården, därav antalet test. Vi måste testa för minsta lilla symptom och om vi utsatts för smitta. Och smitta utsätts vi för ofta, ofta)

    Nu är mina slemhinnor i näsan så sköra så¨att jag blöder näsblod varje dag. En vårdarbetares vardag i pandemin.
    Test gör idag ONT, LÄNGE - flera dygn  och jag blöder ganska mycket och länge.

    Det som hjälper är att du smörjer in näsas slemhinnor med någon fet salva eller neutral olja typ rapsolja. Ta olja/salva på en tops och kör upp i näsborren och gnugga runt lite försiktigt.
    Det lugnar sig nästan omedelbart.

  • Anonym (Ts)

    Tack för era svar. Jag var noga med att inte föra upp den för långt men jag har kanske helt enkelt lite sköra slemhinnor. Jag är gravid så det kan säkert påverka. Det känns åtminstone lite bättre idag.

  • Anonym (Ts)

    Tack för era svar. Jag var noga med att inte föra upp den för långt men jag har kanske helt enkelt lite sköra slemhinnor. Jag är gravid så det kan säkert påverka. Det känns åtminstone lite bättre idag.

  • sextiotalist

    Det finns nässpray som smörjer näsan, testa det.

  • momjanet
    Anonym (Ts) skrev 2021-04-28 15:16:57 följande:
    Tack för era svar. Jag var noga med att inte föra upp den för långt men jag har kanske helt enkelt lite sköra slemhinnor. Jag är gravid så det kan säkert påverka. Det känns åtminstone lite bättre idag.
    Då finns risken att det blir falskt negativt.
    Testpinnen ska föras upp så långt det går. Läs på instruktionen du fått med. 2-3 cm är alldeles för litet som någon här i tråden dillade om!

    Här är en instruktionsfilm som visar hur man gör det korrekt.
    Det vänder sig till vårdpersonal men det är exakt samma som gäller för egentester.
    vardgivare.skane.se/kompetens-utveckling/nyheter/nyheter/sa-tar-du-prov-pa-ratt-satt-i-svalg-och-nasa-vid-covid-19/
  • Anonym (Ts)
    momjanet skrev 2021-04-28 19:21:47 följande:

    Då finns risken att det blir falskt negativt.

    Testpinnen ska föras upp så långt det går. Läs på instruktionen du fått med. 2-3 cm är alldeles för litet som någon här i tråden dillade om!

    Här är en instruktionsfilm som visar hur man gör det korrekt.

    Det vänder sig till vårdpersonal men det är exakt samma som gäller för egentester.

    vardgivare.skane.se/kompetens-utveckling/nyheter/nyheter/sa-tar-du-prov-pa-ratt-satt-i-svalg-och-nasa-vid-covid-19/


    2-3 cm stod i instruktionen och det var tyvärr positivt.
  • momjanet
    Anonym (Ts) skrev 2021-04-28 20:01:54 följande:
    2-3 cm stod i instruktionen och det var tyvärr positivt.
    Det tror jag faktiskt inte på för jag har läst oräkneliga antal olika instruktioner, de flesta självtest.
    I samtliga har det stått att man ska föra upp pinnen så långt man kan i näsan.

    Beklagar att det var positivt. Hoppas att du får den lindriga varianten.
    Krya på dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Ts)
    momjanet skrev 2021-05-02 18:14:26 följande:

    Det tror jag faktiskt inte på för jag har läst oräkneliga antal olika instruktioner, de flesta självtest.

    I samtliga har det stått att man ska föra upp pinnen så långt man kan i näsan.

    Beklagar att det var positivt. Hoppas att du får den lindriga varianten.

    Krya på dig!




    Detta är instruktionerna jag fick med testet. Tack! Jag har klarat mig rätt bra även om det så klart blir lite extra tungt att vara sjuk och höggravid.
  • Poison82

    Det är idag 13 dagar sen en sjuksköterska testade mig och jag har fortfarande känningar i näsan. Dessutom blivit förkyld vilket inte känns konstigt när dom öppnar upp gången i näsan så. Att spraya nässprey i den näsborren gör sjukt ont

  • elmadumle
    momjanet skrev 2021-04-27 22:38:22 följande:

    Jag tappade räkningen vid test 15. Nu väntar ytterligare ett snabbtest, det blir test nr 16, 17 eller 18.
    Spelar ingen roll. (Jobbar i vården, därav antalet test. Vi måste testa för minsta lilla symptom och om vi utsatts för smitta. Och smitta utsätts vi för ofta, ofta)

    Nu är mina slemhinnor i näsan så sköra så¨att jag blöder näsblod varje dag. En vårdarbetares vardag i pandemin.
    Test gör idag ONT, LÄNGE - flera dygn  och jag blöder ganska mycket och länge.

    Det som hjälper är att du smörjer in näsas slemhinnor med någon fet salva eller neutral olja typ rapsolja. Ta olja/salva på en tops och kör upp i näsborren och gnugga runt lite försiktigt.
    Det lugnar sig nästan omedelbart.


    Jobbar också i vården men här är inte snabbtest godkända, vi får stanna hemma och ta ett vanligt test och invänta svar.
  • elmadumle
    momjanet skrev 2021-04-28 19:21:47 följande:
    Då finns risken att det blir falskt negativt.
    Testpinnen ska föras upp så långt det går. Läs på instruktionen du fått med. 2-3 cm är alldeles för litet som någon här i tråden dillade om!

    Här är en instruktionsfilm som visar hur man gör det korrekt.
    Det vänder sig till vårdpersonal men det är exakt samma som gäller för egentester.
    vardgivare.skane.se/kompetens-utveckling/nyheter/nyheter/sa-tar-du-prov-pa-ratt-satt-i-svalg-och-nasa-vid-covid-19/
    Här tar vi endast i näsan, samt gurglar vatten i halsen, spottar ut och ner med näspinnen en stund i provröret. Verkar vara olika i olika regioner.
  • sextiotalist

    Det finns mjukgörande nässpray som du kan använda. Be någon köpa det åt dig.

Svar på tråden Ont i näsan efter covid-test