• Anonym (Kravlöst)

    Skäms nästan, men jag har mått SÅ bra under den här pandemin...

    Jag vill börja med att understryka att jag, liksom alla andra, givetvis sörjer alla bortgångna i corona och lider även med deras anhöriga.

    Med det sagt; jag har mått så oförskämt bra under den här pandemin. Allt har blivit så kravlöst på något vis. Folk har haft en helt annan förståelse när man tackat nej till att ses, osv. Dessutom har jobbiga saker så som fester, barnkalas, bröllop, tidskrävande evenemang, osv ställts in och pressen om att hitta på kostsamma saker med vänner och barn (som tex bio- och leklandsbesök, osv) har också avtagit.

    Allt har varit så kravlöst och avslappnat och vi har lyckats finna glädje i små enkla saker så som skogspromenader, strandhäng, vanliga promenader, picknickar, cykelutflykter - bara med de närmsta då rekommendationerna har varit att hålla sin umgängeskrets liten.

    Man har helt enkelt haft pandemin att skylla på och det har varit SÅ skönt. Inga följdfrågor, inga hard feelings, ingenting. Helt underbart!

    Under pandemin har vi dessutom hoppat av lagsporterna (som vanligtvis kräver mycket tid och engagemang - men nu har det helt naturligt runnit ut i sanden) och vi har ersatt de med löpträningar i grupp. Numera har vi löpträningar 4 gånger i veckan och dessutom skaffat hemmagym som vi tränar på två ggr/vecka och det har faktiskt hållt i sig i över ett år nu.

    Jag känner att vi har pandemin att tacka för det här och jag vet att vi inte är ensamma om att känna så här.

    Inget ont som inte har något gott med sig.

  • Svar på tråden Skäms nästan, men jag har mått SÅ bra under den här pandemin...
  • Postman

    Ur den synvinkeln som du lyfter då tror jag det har varit positivt på många sätt. Många har insett vilket höjer tempo de har haft och hur de har fast i alla krav.

    Jag ser också många exempel på det när det gäller arbetsmiljö. Där har många kommit till insikt.

  • Anonym (Kravlöst)

    Härligt att jag inte möttes av hat. Var lite rädd för det.

    Som någon skrev ang arbete. Det stämmer också här, vilket jag glömde skriva. Jag har jobbat hemifrån sedan pandemins start i princip och det har blivit så mycket roligare och mer avslappnat att arbeta.

    Tänk att en jättehemsk och tragisk pandemi kunde förändra mitt annars så stressiga, jobbiga och nästan dystra liv till något så här positivt!

  • Anonym (samma lika)

    Håller helt med! 

    Har dessutom varit helt utan minsta förkylning nu i över ett år. 

    Har tagit upp med min chef att jag vill jobba mer hemifrån efter att pandemin är över (hon är dock lite tveksam, hon är själv en person som älskar att träffas på jobbet) och på jobbet som helhet har de börjat fundera över hur mycket kontor som behövs egentligen. 

  • fornminne

    Ts, orsaken är ju att du hade ett alltför stressigt liv innan. Då är det helt naturligt att känna den befrielse du gör. Jag tyckte också att det var skönt att varva ner samt jobba hemifrån - i två veckor. Sen började jag klättra på väggarna. (Nu är jag tack och lov tillbaka på arbetsplatsen, då inte allt kan skötas hemifrån). MEN jag hade det inte lika stressigt innan som du verkar ha haft. Har du funderat på hur ni ska kunna behålla detta lugn och denna harmoni även i framtiden? Utan att avstå från alla aktiviteter, men hitta en lagom nivå. Man måste inte vara med på allt eller tacka ja till allt.

  • Wkdvlsö

    Jag känner detsamma och fasar för att behöva vara tillbaka på kontoret när detta är över.

    Varför kan arbetsplatser inte se att vi har alla olika förutsättningar och försöka förhålla sig till dessa?

  • Anonym (tvillingmamma)

    Alla mynt har två sidor. Möjligheten att göra mycket av det man vill har minskat, men också kraven. Vissa trivs bättre med att jobba hemifrån. Jag gör det till viss del, men inte på heltid. Ibland är det skönt att slippa sånt som annars hade varit svårt att tacka nej till. Samtidigt har det blivit svårare att umgås obehindrat med äldre släktingar t ex, något jag saknar. Och barnens aktiviteter har påverkats, men inte så mycket. I det stora hela önskar jag att vardagen ska bli normal så snart som möjligt, MEN utan onödig stress eller överdrivna krav. Vill man leva ett lugnare liv och jobba hemifrån (om man kan), ska man göra det. Man behöver inte köra på i 110 bara för att samhället öppnar igen.

  • Anonym (Kravlöst)
    fornminne skrev 2021-04-28 11:09:58 följande:

    Ts, orsaken är ju att du hade ett alltför stressigt liv innan. Då är det helt naturligt att känna den befrielse du gör. Jag tyckte också att det var skönt att varva ner samt jobba hemifrån - i två veckor. Sen började jag klättra på väggarna. (Nu är jag tack och lov tillbaka på arbetsplatsen, då inte allt kan skötas hemifrån). MEN jag hade det inte lika stressigt innan som du verkar ha haft. Har du funderat på hur ni ska kunna behålla detta lugn och denna harmoni även i framtiden? Utan att avstå från alla aktiviteter, men hitta en lagom nivå. Man måste inte vara med på allt eller tacka ja till allt.


    Vi lär ju fortsätta som nu. Känner att det här ÄR en lagom nivå.
Svar på tråden Skäms nästan, men jag har mått SÅ bra under den här pandemin...