• Anonym (trött­)
    Thu 29 Apr 2021 08:20
    1674 visningar
    72 svar
    72
    1674

    Jag har inte insta, fb, mobilt bank-id så hur ska jag kunna läsa/se/göra xx"

    "Jag har inte insta, fb, mobilt bank-id så hur ska jag kunna läsa/se/göra xx"

    Liknande läser man ju om ofta. Allt ifrån någon som kommenterar på en influensers sida att hen inte kan ta del av något till folk som klagar på att de inte kan använda det kommande vaccinintyget för att de inte har bank-id. 

    Vad är det för fel på folk - man kan skaffa detta! Det kostar ingenting att skaffa insta eller fb, man kan registrera sig och läsa bara det man känner för. Man måste inte gå all in och bli en sån som postar på Fb varje dag bara för det.

    Vill man ut och resa i sommar så får man väl lösa detta med bank-id. Det är ju bara att skaffa! Och ska man ut och resa så är det ju alltså inte Gerda 95 år dement på äldreboendet det handlar om utan en äldre person som är frisk nog i både kropp och själ för att vilja och kunna resa. Och då kan det ju inte vara en omöjlig grej att skaffa bank-id. 

    Folk är så hjälplösa att man baxnar! 

  • Svar på tråden Jag har inte insta, fb, mobilt bank-id så hur ska jag kunna läsa/se/göra xx"
  • Glinda från Oz
    Tue 4 May 2021 10:01
    #61
    Anonym (Malin) skrev 2021-05-04 09:45:28 följande:
    Nä, däremot är det allt vanligare att man ska ha Facebook, Instagram tex för att följa sina barns klasser osv... känns fel tycker jag.

    En sluten WhatsApp grupp är väl ok däremot.
    Det är inte tvång på att man ska följa. Det är ens eget val, väljer man bort det så gör man. 
  • LFF
    Tue 4 May 2021 11:25
    #62
    Glinda från Oz skrev 2021-05-04 10:01:21 följande:
    Det är inte tvång på att man ska följa. Det är ens eget val, väljer man bort det så gör man. 
    Nej, det är inget uttalat tvång men om man inte har det så får man inte all information eftersom man "glöms bort" då all information delas på dessa ställen (speciellt Facebook). Även om de ansvariga vet om att vissa inte har just den plattformen och att all information därmed behöver mailas ut så görs det otroligt sällan. Och nej, jag ska inte behöva tvingas in på en plattform bara för att ansvariga är lata.
  • Tue 4 May 2021 11:40
    #63

    Tycker det är illa när det krävs mobilt Bank-ID för att ta del av samhällsviktiga funktioner, såsom boka läkartid, vaccin, köpa bussbiljetter etc. Det finns de som inte har möjlighet av olika anledningar och de ska inte stängas ute som några slags andra klassens medborgare.

    Har dock inte hört någon som inte har sociala medier klaga över detta.

  • Anonym (Malin­)
    Tue 4 May 2021 18:16
    #64
    Glinda från Oz skrev 2021-05-04 10:01:21 följande:

    Det är inte tvång på att man ska följa. Det är ens eget val, väljer man bort det så gör man. 


    Givetvis, men det var lite det jag menade med mitt tidiga inlägg, man ska inte behöva ha sociala medier för att ta del av viktig information. Förtydligade inte att det inte gällde just samhällsviktig info.

    Det jag menade var just info gällande tex skolan, barnens klasser har egna konton osv. Det tycker jag är lite fel. Man blir indirekt tvungen att skaffa dessa medier, så man är med liksom. Annars är man lite utanför.

    Skulle vara lite tydligare att det var den typ av info jag menade. Sorry OT.
  • Glinda från Oz
    Tue 4 May 2021 18:39
    #65
    LFF skrev 2021-05-04 11:25:30 följande:

    Nej, det är inget uttalat tvång men om man inte har det så får man inte all information eftersom man "glöms bort" då all information delas på dessa ställen (speciellt Facebook). Även om de ansvariga vet om att vissa inte har just den plattformen och att all information därmed behöver mailas ut så görs det otroligt sällan. Och nej, jag ska inte behöva tvingas in på en plattform bara för att ansvariga är lata.


    WhatsApp kräver också internet och är inte något alla har så den går bort också. Alla har inte mejl heller. Vill man vara säker på att alla får informationen får man skicka ut fysiska brev.

    Om någon är lat så är det föräldrarna som inte vill skaffa Facebook, det tar inte mer än 2-3 minuter. Lärarna är överhopade med jobb och underbetalda. De sitter hela kvällarna och rättar prov och förbereder lektioner.

    Vill du inte ha Facebook så slipper du. DU har gjort det VALET. Då får du stå för konsekvenserna.
  • Tue 4 May 2021 19:09
    #66
    Glinda från Oz skrev 2021-05-04 18:39:20 följande:

    WhatsApp kräver också internet och är inte något alla har så den går bort också. Alla har inte mejl heller. Vill man vara säker på att alla får informationen får man skicka ut fysiska brev.

    Om någon är lat så är det föräldrarna som inte vill skaffa Facebook, det tar inte mer än 2-3 minuter. Lärarna är överhopade med jobb och underbetalda. De sitter hela kvällarna och rättar prov och förbereder lektioner.

    Vill du inte ha Facebook så slipper du. DU har gjort det VALET. Då får du stå för konsekvenserna.


    Mailen fungerar utmärkt i vår kommun och Infomentor. Ingen trycker på om Facebook eller dylikt för information som gäller skolgång, aktiviteter eller liknande saker.

    Facebook m.m ska man inte behöva skaffa för sånt ö h t.
  • Anonym (tekna­tor)
    Tue 4 May 2021 19:39
    #67
    AmericanMommy skrev 2021-05-01 01:28:02 följande:

    Vad är bank-id? Vad är det bra för? Varför inte bara använda ID/körkort?


    BankID är ju det bästa sen rostat bröd!

    Logga in på Skatte och gör din skattedeklaration på tio minuter elektroniskt.
    Logga in på 1177 och kommunicera med din vårdcentrals resurser direkt istället för att sitta i evig telefonkö, samt få provsvaren direkt.
    Logga in på FK och sjukanmäl dig, vabba eller planera din föräldraledighet- lätt som en plätt!
    Logga in på CSN och få omedelbart en översikt över dina studielån och betalningar, om du har några.
    Logga in på din bank och fixa utlandsinköp/överföringar eller investeringar direkt
    Logga in på Pensionsmyndigheten och ta hand om din pension, flytta fonder mm.
  • Anonym (tekna­tor)
    Tue 4 May 2021 19:45
    #68
    Glinda från Oz skrev 2021-05-04 18:39:20 följande:
    WhatsApp kräver också internet och är inte något alla har så den går bort också. Alla har inte mejl heller. Vill man vara säker på att alla får informationen får man skicka ut fysiska brev.

    Om någon är lat så är det föräldrarna som inte vill skaffa Facebook, det tar inte mer än 2-3 minuter. Lärarna är överhopade med jobb och underbetalda. De sitter hela kvällarna och rättar prov och förbereder lektioner.

    Vill du inte ha Facebook så slipper du. DU har gjort det VALET. Då får du stå för konsekvenserna.
    Fysiska brev är ju helt insnöat idag.

    Jag öppnar inte ens posten mer än ett par gånger i månaden för där kommer inget viktigt, så den som försöker kommuinicera med brev om något som händer inom två veckor är helt rökt.
  • Tue 4 May 2021 20:24
    #69
    Anonym (Milla) skrev 2021-05-04 04:32:53 följande:

    Det är en dosa man kan få från sin bank och som man använder för att logga in på bankens onlinetjänster. Digipasset kan bara användas för att identifiera sig på sajten för den bank man fått dosan av, men via banksajten kan man sedan skaffa skaffa bank-id som gäller överallt. seb.se/privat/verktyg-for-din-ekonomi/digipass
    Ah, tack for den biten i detta identifieringspussel :)
  • Glinda från Oz
    Wed 5 May 2021 07:33
    #70
    Anonym (teknator) skrev 2021-05-04 19:45:58 följande:
    Fysiska brev är ju helt insnöat idag.

    Jag öppnar inte ens posten mer än ett par gånger i månaden för där kommer inget viktigt, så den som försöker kommuinicera med brev om något som händer inom två veckor är helt rökt.
    Jag tror du citerade fel person, jag tycker Facebook är bättre. Jag nämnde fysiska brev för att det var så larvigt, det tar lång tid, är dyrt och ineffektivt. Att inte öppna posten är däremot ditt val, du kan inte komma och gnälla sen om du missade något viktigt. 
  • Glinda från Oz
    Wed 5 May 2021 07:38
    #71
    jeanette02 skrev 2021-05-04 19:09:08 följande:
    Mailen fungerar utmärkt i vår kommun och Infomentor. Ingen trycker på om Facebook eller dylikt för information som gäller skolgång, aktiviteter eller liknande saker.

    Facebook m.m ska man inte behöva skaffa för sånt ö h t.
    Men mejl ska man tvingas skaffa? Man kan ha exakt samma åsikter kring det. Tänk om man inte har mejl, inte vet hur det fungerar, inte har internet eller bara vägrar ny teknik. Eller så slutar man vara så förbannat lat och använder den plattformen skolan kräver varesig det är deras eget nätverk, Facebook eller mejl. Det finns ingen som säger att man måste använda Facebook annat än till skolan, man behöver alltså inte lägga upp saker på sin tidslinje eller ens ha sitt fullständiga namn eller profilbild. 
  • Wed 5 May 2021 11:07
    #72
    Glinda från Oz skrev 2021-05-05 07:38:12 följande:

    Men mejl ska man tvingas skaffa? Man kan ha exakt samma åsikter kring det. Tänk om man inte har mejl, inte vet hur det fungerar, inte har internet eller bara vägrar ny teknik. Eller så slutar man vara så förbannat lat och använder den plattformen skolan kräver varesig det är deras eget nätverk, Facebook eller mejl. Det finns ingen som säger att man måste använda Facebook annat än till skolan, man behöver alltså inte lägga upp saker på sin tidslinje eller ens ha sitt fullständiga namn eller profilbild. 


    Tycker Facebook är värre även om väljer att vara väldigt anonym. Man matas med mycket reklam, sponsrade inlägg och vänförslag hela tiden.

    Mail är ganska självklart att ha. Får allt därifrån, gällande skolorna tex. Infomentor som också är en smidig plattform som rör allt som gäller barnen och skolan.

    Ställer man sig utanför det så får man skylla sig själv om man missar viktiga saker gällande barnen, kommunen, skolan.

    Känner nog inte någon som inte har mailadress. Tom mina gamla släktingar har det. + många andra sociala medier som de har. 70-80+ här pratar jag om nu.
Svar på tråden Jag har inte insta, fb, mobilt bank-id så hur ska jag kunna läsa/se/göra xx"