• Thu 29 Apr 2021 14:41
    1727 visningar
    27 svar
    27
    1727

    Skulder + sparande

    Idag betalar jag in de banken kräver + räntan varje månad på privatlånet.
    Privatlånet använde jag till att köpa nytt möblemang till boendet.
    Har ett litet sparande på annan bank.
    Skulle ni fortsätta så eller tömma sparkontot för att korta ner tiden med privatlånet?

  • Svar på tråden Skulder + sparande
  • Thu 29 Apr 2021 15:20
    #3
    Friger skrev 2021-04-29 14:58:08 följande:
    Vad har du för ränta och avgifter på privatlånet?

    Vilka summer rör det sig om?
    8% är räntan på, skulden 25000.- och jag betalar 750:- i månaden, då ingår räntan. Skit dålig ränta. Tog lång tid att betala på för ekonomiska situationen såg annorlunda ut då än vad den gör idag
  • Thu 29 Apr 2021 15:26
    #4
    Anonym (E) skrev 2021-04-29 15:15:23 följande:

    Beror på storleken på lånet samt räntan. 

    Har du ingen ränta på ditt sparkonto, så slipper du räntekostnaden om du betalar av lånet, så dina utgifter blir lägre.

    Har du låg ränta på ditt lån, och investerat dina sparpengar så kan det vara mer lönsamt att inte betala av lånet med sparpengarna. 


    Månadskostnaden är fast, likaså räntan. Tog lånet under sämre omständigheter.
    Ingen ränta på sparkontot.

    Har ett sparande på isk konto men dom pengarna vill jag inte röra för att "rensa upp"
  • Thu 29 Apr 2021 15:58
    #7

    Tack. Fått min fråga besvarad och undran stillad

  • Mon 24 May 2021 20:08
    #8

    Uppdatering:

    Jag har fått igenom ett medlemslån på 5%
    Tänker mig slänga in en del av sparandet så småningom

  • Tue 25 May 2021 18:29
    #10

    Så ditt tips är att fortsätta på lånet jag betalar in på nu och när pengarna för medlemslånet betalas ut betala in de och nolla medlemslånet?

  • Tue 25 May 2021 19:07
    #13
    me33 skrev 2021-05-25 18:59:09 följande:

    Det beror på om du har haft det första lånet länge som år mera än månader. 


    Om du haft det länge så bör du inte byta Nej. 

    Det finns en matris eller algoritm för det. Du kan säkert söka upp det på internet och trycka in din ränta och avbetalningstid och se det.


    Inte ens om de är inom samma bank?
  • Tue 25 May 2021 21:36
    #17
    me33 skrev 2021-05-25 19:23:24 följande:
    Nu vart det svårare Flört

    Så samma bank erbjuder om lånet till lägre ränta? 

    Det ska du inte göra, icke.

    Totalt sett kommer de att tjäna mycket räntepengar på utlånat kapital till dig. Det här är bara bara banken som tjänar på dig som redan är känd kund. Det de skulle ha gjort istället för att erbjuda nytt lån är villkors-ändring av befintligt lån men obs. om de tar ut en saftig avgift. 

    Du har inte sagt så mycket om hur länge du haft lånet så jag har lite svårare då att svara dig men såhär resonerar jag baserat på det som du har skrivit.
    Jag fick igenom lånet då jag är med i facket.
    Nu är skulden på 20 tusen och medlemslånet skulle totalt bli 21 tusen nånting.
    Betydligt mycket mindre än om jag fortsätter på privatlånet
  • Tue 25 May 2021 22:18
    #20
    Anonym (Ulrika) skrev 2021-05-25 21:48:38 följande:

    Men hur mycket är ditt sparande (på sparkontot, inte ISK)? Har du lite marginal varje månad?
    20 000 är inte så mycket pengar för de flesta. Har du möjlighet tycker jag att du ska betala av lånet helt. Händer det något oförutsett (trasig tvättmaskin, typ) brukar man ändå inte behöva betala samma dag, utan du hinner ta ut från ISK eller kan ta saken på faktura och betala nästa lön. 


    10 tusen är de på sparkontot.
    Bor i hyreslägenhet och skulle vitvaror gå sönder har jag sådant gratis via hyresvärden
  • Tue 25 May 2021 22:18
    #21
    Lönnsirap skrev 2021-05-25 21:53:36 följande:

    Min erfarenhet av lån är att det är oerhört lönsamt att faktiskt titta på hela låneupplägget, avgifter, ränta och kostnader av att betala tillbaka snabbare.

    För det kan var så att det kostar att lösa lånet snabbare och då är det ju bra att betala det som planerat. Dessutom kan det vara bra att ha visst sparande för att slippa framtida krediter.

    Självklart ska du byta lån/omförhandla om det faktiskt på riktigt är billigare. Är det däremot lägre månadskostnad fast längre tid ska du passa dig. Samma om det är något annat vilkor som faktiskt kan bli dyrt.


    800:- i månaden i 24 månader i stället för 607.- i 44 månader
  • Tue 25 May 2021 22:21
    #22

    Räknade på de. Tjänar 5 tusen spänn på att byta

  • Thu 27 May 2021 10:05
    #25
    me33 skrev 2021-05-26 09:33:13 följande:

    Jag förstår att det är svårt att förstå. 

    Jämförelser lån emellan kan på ett svart och vitt-sätt se billigare/dyrare ut i förhållande till varann. 

    Men det finns en till sida, den som bankmannen har på sin skärm och det den har jag arbetat med i flera år. 

    Jag har inte helt ställt in dina lån rakt av mot varann men jag förklarar bara att man behöver se bortom det bankerna säger och erbjuder. 


    Du hade rätt. Jag ringde banken och ångrade de. Genast frågade hon varför jag ångrar. Nästan påtala att de vore bäst om jag bytte.
    Jag betalar in 22:- + lånet senast måndag och behåller mitt lån jag redan betar av
  • Sun 30 May 2021 09:22
    #27

    Glömt och skriva de. Jag pensionssparar 2000:- i månaden

Svar på tråden Skulder + sparande