• Anonym (Idioter!)

    Dom lurade till sig vaccin!

    Kan man anmäla det här nånstans? Jag är så förbannad. En kvinna i riskgrupp fick vaccin och med sig hade hon en man som är för ung för att få vaccin just nu och han är inte en riskgrupp heller och dom sa att dom är sambo så att han också fick vaccin. Men han är gift med en annan! Så jävla fult att fuska till sig vaccin och tider som andra så väl behöver just nu. Han påstår sig dessutom ha haft covid för någon månad sen och då behöver han ju inte ens vaccin på ett bra tag pga antikroppar. Sånt här gör mig vansinnig! Nu kanske någon annan dör pga deras jävla fusk!

  • Svar på tråden Dom lurade till sig vaccin!
  • Anonym (oj)

    Men tagga ned! Andas!

    Det är ju inte så farligt.

  • Anonym (***))

    Jag tycker det är värre med alla som bokar tid men sedan vänder i dörren när de får reda på  att det är Astras vaccin. Eller de som bokar flera tider för att kunna få det vaccin de vill ha. Inte konstigt att det drar ut på tiden.

    Nu har väl ändå de allra flesta i riskgrupp fått vaccin, så då spelar det inte så stor roll vem som får det, alla som vill ska ju ändå få det till slut. I min kommun vaccineras nu de i grupp 4.

  • Anonym (....)
    Anonym (Idioter!) skrev 2021-04-29 16:42:53 följande:

    Kan man anmäla det här nånstans? Jag är så förbannad. En kvinna i riskgrupp fick vaccin och med sig hade hon en man som är för ung för att få vaccin just nu och han är inte en riskgrupp heller och dom sa att dom är sambo så att han också fick vaccin. Men han är gift med en annan! Så jävla fult att fuska till sig vaccin och tider som andra så väl behöver just nu. Han påstår sig dessutom ha haft covid för någon månad sen och då behöver han ju inte ens vaccin på ett bra tag pga antikroppar. Sånt här gör mig vansinnig! Nu kanske någon annan dör pga deras jävla fusk!


    Om han har haft bekräftar covid-19 för en månad sedan så får han inte vaccin för tidigast om 3 månader.

    Men hur vet du att de faktiskt har fuskat?
  • Anonym (Nej)

    Nej du kan inte anmäla det någonstans. Det du behöver göra är att chilla lite mer. Ja, folk är idioter och det suger men nu är det som det är och det hjälper inte att du sitter och gör dig själv mer och mer förbannad.

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (***)) skrev 2021-04-29 17:09:21 följande:

    Jag tycker det är värre med alla som bokar tid men sedan vänder i dörren när de får reda på  att det är Astras vaccin. Eller de som bokar flera tider för att kunna få det vaccin de vill ha. Inte konstigt att det drar ut på tiden.

    Nu har väl ändå de allra flesta i riskgrupp fått vaccin, så då spelar det inte så stor roll vem som får det, alla som vill ska ju ändå få det till slut. I min kommun vaccineras nu de i grupp 4.


    Var i landet har man kommit så långt som till fas fyra?

    Och ts. Är du säker på att de inte är sambos? Att han är gift mmed annan betyder inte nödvändigtvis att de inte bor ihop.

    Och det finns garanterat många som fuskar. Tyvärr. De allra flesta i riskgrupp har också förmåga att kunna isolera sig.

    De äldre (som inte bor på boende) behöver inte iväg till arbete.

    De som är i riskgrupp på arbete får ersättning från fk för att vara hemma. Blir ju dock svårt om man har barn i skolålder

    Absolut tråkigt att behöva isolera sig ännu längre. Men det handlar inte om personer som inte har förmågan att undvika smittan (förutsatt att man inte behöver göra nödvändiga läkarbesök)
  • Anonym (***))
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-04-29 18:19:40 följande:
    Var i landet har man kommit så långt som till fas fyra?

    Och ts. Är du säker på att de inte är sambos? Att han är gift mmed annan betyder inte nödvändigtvis att de inte bor ihop.

    Och det finns garanterat många som fuskar. Tyvärr. De allra flesta i riskgrupp har också förmåga att kunna isolera sig.

    De äldre (som inte bor på boende) behöver inte iväg till arbete.

    De som är i riskgrupp på arbete får ersättning från fk för att vara hemma. Blir ju dock svårt om man har barn i skolålder

    Absolut tråkigt att behöva isolera sig ännu längre. Men det handlar inte om personer som inte har förmågan att undvika smittan (förutsatt att man inte behöver göra nödvändiga läkarbesök)
    Skåne, Vellinge kommun.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (***)) skrev 2021-04-29 18:31:11 följande:

    Skåne, Vellinge kommun.


    Så bra! Google säger att fas 4 beräknas börja i juni där. Men Google vet väl inte allt alltid
  • Anonym (***))
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-04-29 18:39:30 följande:
    Så bra! Google säger att fas 4 beräknas börja i juni där. Men Google vet väl inte allt alltid
    Är nog olika i olika delar i landet. Blev också förvånad när brevet kom hem. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (***)) skrev 2021-04-29 18:41:45 följande:

    Är nog olika i olika delar i landet. Blev också förvånad när brevet kom hem. 


    Ja alltså jag googlade på både din region och kommun och fick då resultatet juni. Men det är ju fantastiskt om de kommit längre än så.

    Ger ju hopp att prognosen där jag själv bor kan komma att bli tidigare!
  • Anonym (D)

    Har man som sammanboende med en person under 60 år som är i riskgrupp enligt fast 3 verkligen rätt att vaccineras?

    Var finns i såfall den informationen? 

    Vet att nära hushållskontakter för visa grupper inom fas 1 och 2 var prioriterade, men inte hushållskontakter för personer i grupp 3. 

    Bokade tid för min man som tar läkemedel som ger sänkt immunförsvar häromdagen (han kunde inte ringa själv p.g.a arbetstider och vårdcentralens telefontid), och då var det definitivt inte tal om att jag också skulle få vaccin.

    Förväntade mig inte heller att få vaccin än, just eftersom det enligt beskrivningen för faserna bara var sammanboende med vissa inom fas 1 och 2 som skulle få vaccin tidigare. 

Svar på tråden Dom lurade till sig vaccin!