• Anonym (Kaffedraken)

    Hur undvika hederskultur i Sverige ?

    AndreaBD skrev 2021-05-05 11:35:05 följande:

    För att de inte är längst ner i hierarkin längre. Så är det ju. 


    Sexuella förövare är ingen klassfråga, men visa gärna på motsatsen.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-05 18:29:24 följande:

    Jag visste att det var en dålig idé att börja diskutera med dig. Personliga påhopp istället för sakliga diskussioner. 

    Du har ingen aning om vad jag vet och inte vet. Nej, jag är inte lyckligt ovetande. Allt jag säger är att det INTE ÄR MAJORITEN av flickor som blir bortgifta med hot, utan att de blir påverkade mer indirekt, och att de ofta ändå vill ha en bra relation till sin familj. Och så länge de vill det, kan man inte tvinga dem till att ha ett självständigt liv utan kontakt med sin familj. De flesta ÅTERVÄNDER då! 

    Det du beskriver är jag välbekant med. Det är nog snarare du som tycker att det är så anmärkningsvärt. Det BRUKAR vara så. Det är jag fullt medveten om. Min poäng var endast - om tjejen ändå tycker att det är värt det (kanske också för att hon aldrig upplevt annat) så kan man inte göra något. 


    Klart det är en dålig idé i frågor där jag har rätt och du har fel. Att du har fel i sak är inget personligt påhopp. Du har ju inte koll på det mest grundläggande inom hedersförtryck och benämner, helt felaktigt, essentiella saker som "perifera" för diskussionen eller "för privata".

    Varför tror du att jag behöver upplysas om att det är svårt att bryta eller hur flickor "ÅTERVÄNDER". Jag har förstås suttit bredvid flickor som inte kunnat stå emot att ta kontakt på sitt nya nr och vilket mönster som då tar vid: Föräldern är dödssjuk och ligger på sjukhus eller en syster tvingas under falska förespeglingar om att ingen vet att rigga en fälla. Löften om att allt ska Li annorlunda. Välja själv. Behöver inte längre gifta sig. Lögnerna är som blåkopior.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-05 18:37:22 följande:

    Som jag redan förklarade så tänkte jag där just på brott i allmänhet. 

    Våld mot kvinnor är ingen klassfråga, det vet jag. 


    Du svarade ju en person som blivit utsatt för sexualbrott och att förklaringen var att förövarna, m utländsk bakgrund i detta fall, är längst ner i hierarkin. Att vem som är förövare är en klassfråga. Nu påstår du något annat.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-05 18:35:29 följande:

    Du förstår inte vad jag skrev, uppenbarligen vill du inte förstå. Det du skriver säger ju på inget sätt emot det jag tycker, men det verkar du inte förstå. Titta igen på titeln i den här tråden! Jag tolkade det som: Vad kan man göra för att få igång en förbättring. Då tänker jag inte, hur man kan lösa alla problem på en gång, utan endast: Vad är första steget? Det är nog väldigt viktig att man gör saker i rätt ordning här. Jag har förstås på INGET sätt menat att man inte skulle lösa det andra också, men min åsikt är i alla fall: Det går inte att BÖRJA med det. 


    Vilket går inte att börja med?
  • Anonym (Kaffedraken)

    [quote-nick]AndreaBD skrev 2021-05-05 18:37:22 följande:[/quote-nick]Som jag redan förklarade så tänkte jag där just på brott i allmänhet. 

    Våld mot kvinnor är ingen klassfråga, det vet jag. [/quote]


    pyssel skrev 2021-05-05 19:34:38 följande:

    Du svarade ju en person som blivit utsatt för sexualbrott och att förklaringen var att förövarna, m utländsk bakgrund i detta fall, är längst ner i hierarkin. Att vem som är förövare är en klassfråga. Nu påstår du något annat.


    Korrigerar: Misshandel. Hur är det en klassfråga vem som gör sig skyldig till att misshandla och droga offret?

    [quote=81108825]
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-05 21:30:51 följande:

    Jag har inte fel i sak, utan jag pratade om en annan sak än vad du pratade om.

    Och varför tror du att jag behöver upplysas om hur invandrartjejer har det? Jag har inte bara vuxit upp med såna utan jag har också undervisat i Stockholms mest invandrartäta områden och haft elever som gift sig efter att de avslutat årskurs 9.  

    Poängen är: Jag pratade om att det inte är så lätt att hjälpa tjejer som själva inte är beredda att kapa kontakten till sin familj. Då kan man inte skydda dem. Och att majoriteten av tjejerna inte tvingas direkt - de kanske hjärntvättas, de kanske utsätts för emotionell utpressning och en massa annat, men de tvingas inte så direkt att man skulle kunna bevisa det och straffa dem för det. INGET ANNAT! Och jag anser inte att jag har fel där. 


    Du har fel i att det skulle vara undantag att inte tvingas på direkta vis. "de tvingas inte så direkt att man skulle kunna bevisa det och straffa dem för det. INGET ANNAT!". Du har fel i detta. Det finns alltifrån internaliserat förtryck till hårt kväsande av minsta protest. Det senare är alltså inte alls så ovanligt som du vill påskina. Märkligt att du arbetat så nära HRV och inte noterat eller kan mer. Emotionell utpressning är förstås hot som visst då går att anföra som bevis. Lagstiftningen har skärpts och stämpling till äktenskapstvång är även det kriminaliserat.

    Det är väl ingen som sagt att det är lätt men du vänder dig emot kraftiga och spridda åtgärder till förmån för "lite i taget". Varför det? Det behövs arbetas med på alla fronter. Benhårt med och om lagstiftning och utvisning vid hedersvåld och icke medborgarskap, riktat mot förövarna. Skydd och massiv information om rättigheter riktat mot offren. Det är inte ovanligt att både flickor och unga kvinnor inte förstått att lagen står över familjens vilja och heder. En hel del tror det i så fall skulle bli en civilrättslig process där de står sig slätt med sina argument. Detta pga av indoktrinering av en mkt värre sort än "föräldrar/släkt vill mitt bästa", utan "föräldrar/släkt bestämmer och lagar om rättigheter gäller inte mig".
  • Anonym (Kaffedraken)
    pyssel skrev 2021-05-05 21:55:29 följande:

    Du har fel i att det skulle vara undantag att inte tvingas på direkta vis. "de tvingas inte så direkt att man skulle kunna bevisa det och straffa dem för det. INGET ANNAT!". Du har fel i detta. Det finns alltifrån internaliserat förtryck till hårt kväsande av minsta protest. Det senare är alltså inte alls så ovanligt som du vill påskina. Märkligt att du arbetat så nära HRV och inte noterat eller kan mer. Emotionell utpressning är förstås hot som visst då går att anföra som bevis. Lagstiftningen har skärpts och stämpling till äktenskapstvång är även det kriminaliserat.

    Det är väl ingen som sagt att det är lätt men du vänder dig emot kraftiga och spridda åtgärder till förmån för "lite i taget". Varför det? Det behövs arbetas med på alla fronter. Benhårt med och om lagstiftning och utvisning vid hedersvåld och icke medborgarskap, riktat mot förövarna. Skydd och massiv information om rättigheter riktat mot offren. Det är inte ovanligt att både flickor och unga kvinnor inte förstått att lagen står över familjens vilja och heder. En hel del tror det i så fall skulle bli en civilrättslig process där de står sig slätt med sina argument. Detta pga av indoktrinering av en mkt värre sort än "föräldrar/släkt vill mitt bästa", utan "föräldrar/släkt bestämmer och lagar om rättigheter gäller inte mig".


    "Du har fel i att det skulle vara undantag att tvingas på direkta vis", skulle det förstås stå.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-06 08:57:44 följande:

    Och så är vi där igen att du påstår att andra inte har märkt, inte har förstått, inte vet! Nej, jag vill hellre diskutera som försöker förstå vad jag skriver, istället för att klandra mig för allt som jag inte har HUNNIT förklara närmare. 

    Bara så mycket - jag har inte menat att det inte emotionell utpressning inte är hot eller inte går att bevisa. Jag har bara sagt att det är svårare att bevisa. Men framför allt så är det tjejerna själva som ofta backar.

    Och jag menade inte ens att man ska göra lite i taget, utan man ska helst göra allt med en gång. När folk kommer hit som t.ex. flyktingar. Men man får bygga det på lagar. Och kusinäktenskap är ju faktiskt inte olagligt. Man måste ju själv hålla sig inom lagens ramar.


    Har jag skrivit att kusinäktenskap är förbjudet? Nej, men jag pekade på att det är en fråga lika känslig på BVC och i vården som könsstympning, men där det senare adresseras i större utsträckning idag, även innan begånget brott men utifrån kultur. Familjer där alla barnen har en IF och/eller fysiska funktionsnedsättningar, vilka själva enligt hedersnorm endast duger att gifta bort med andra med funktionsnedsättningar. Helst ASAP. Man behöver tala klarspråk om dessa riskgraviditeter, precis som man gör med andra risker, t.ex ålder. Vad gäller de lagar som finns i andra ärenden så är det en tämligen tam tillämpning. Barn står tyvärr inte högt i kurs i rättsväsendet om du har fel ursprung.

    Tjejer backar av flera anledningar: De helt uppenbara som att stå ensam, men också pga av samhällsinstitutioners okunskap och den feghet som bottnar i politisk feghet och utfrysande av kvinnliga politiker med utländsk bakgrund som modigt adresserar hedersvåldet för att gulla med extrema gubbar och en del extrema kvinnor med.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-07 09:57:08 följande:

    Jag sa bara att det är lagligt och att jag tycker att det skulle kunna fungera bäst om man går efter lagstiftningen. Dvs. man kan kräva av nyinvandrade människor att de följer svensk lag, men det är svårare att kräva något av dem som inte är lag. Då kanske man måste gå en annan väg, och köra en kampanj där man visar riskerna. Annat kan man ta direkt, som krav för att få invandra till Sverige, men inte just sånt som inte är olaglig.

    Könsstympning däremot är olaglig. Men där är det ofta kvinnor som driver det och vill fortsätta med det. Jo, jag vet, att det är en extrem form av kvinnoförtryck, men det blir konstig iom att kvinnor ändå driver det. 


    Vilket jag inte heller påstått om juridiken, utan pekat på hur rak information behövs i frågor som kusingifte som både underblåser hedersförtryck och resulterar i en mängd funktionsnedsättningar och även så svåra som behov för särskola och/eller PA. Sann skrämselpropaganda, om man så vill. Är det någon som sagt att det är olagligt med kusingifte eftersom du lägger din fokus på upplysning för okunniga?

    Att stoppa könsstympning är ett arbete som behöver drivas på alla fronter och mot en mängd upprätthållande krafter (av olika kön), det är nog ingen nyhet för någon vid det här laget och kanske mest du som tycker det är konstigt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-07 12:49:48 följande:

    Igen - det handlar inte om att någon skulle ha sagt att det är olagligt. Det var endast min egen argumentation som byggde på att det kan vara en bra idé att börja med sånt som det finns lagar emot. Om någon bryter mot en lag som kan man utvisa den personen. 

    Sedan finns det mycket annat i samhället som inte är och kusingifte är säkert en av dessa grejer, men det lämpar sig inte just inte om man nu skulle vilja ställa folk framför valet: Följ lagarna, annars blir du utvisad!.


    "Börja med" blir ö.h.t en konstig argumentation då det verkligen inte är något nytt arbete.
    AndreaBD skrev 2021-05-07 12:49:48 följande:

    Och könsstympning på alla fronter - det börjar bli lite långt bort ifrån trådens ämne.


    Är könsstympning långt bort från ämnet? Kvinnlig könsstympning är ärkeformen av hedersvåld, jämte hedersmord och tvångsäktenskap. Du saknar ju grundläggande kunskaper om HRV.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-07 18:16:09 följande:

    Nu lägger jag verkligen ner. Jag är inte här för att diskutera att jag saknar kunskaper (för att jag inte håller med dig! ) 


    Ja det förstår jag att du gör, när du tycker könsstympning är för långt från ämnet. Det är ren okunskap, även om det är din (belärande) åsikt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Vad vill ni?) skrev 2021-05-07 18:34:03 följande:

    Jag tycker att vi ska hålla hederskulturen borta här i Sverige.Hur gör vi detta?


    Använda alla medel som redan står till buds (vilket inte görs). Införa fler inskränkningar av utrymmet att utöva hedersförtryck. T ex en helomvändning i skolsystemet med ett förstatligande och en, i ordets rätta mening, konfessionsfri skola med en juste resursfördelning.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tow2Mater skrev 2021-05-07 19:00:07 följande:

    Flickskolor och pojkskolor så bröder inte kan övervaka?

    Varför inte obligatoriska internatskolor så barn inte ska tillbringa tid med sina föraldrar och bli styrda?


    Jag vet att du helst ser en annan ytterlighet: Hemskolning

    None of the above.
  • Anonym (Kaffedraken)
    KlantSmurfen skrev 2021-05-08 11:43:20 följande:

    Det händer att andra, tredje generationens invandrare blir radikaliserade för att de hamnar mellan två kulturer.

    Integrera lite lagom funkar inte så bra i längden, med lite lagom så gäller inte mänskliga rättigheter som vi tar för givet alla.


    Riktigt. Det är ett fenomen, även beforskat, som är välkänt för insatta i HRV, men uppenbarligen inte alla som påstår sig vara det
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tow2Mater skrev 2021-05-08 14:32:03 följande:

    Det behovs studier för att förstå detta (finns det?). Djupintervjuer med föräldrar (främst pappor) som har lyckats integrerats, om orsakerna. Alskar de ens sina barn (speciellt flickor) kan man ju undra? Distanserar de sig från sina barn helt? Islamsk tro verkar ju inte ens ha en absolut väg till sin himmel efter jordelivet, annars kunde jag tänka mig det var en viktig faktor att hålla på olika hedersregler, men det har de ju inte.


    Den här är från 2020, jag har inte läst den än.

    ?Heder fanns ju i familjen men vi var inte extrema i det.

    Intervjustudie med kriminalvårdsklienter

    med hedersrelaterad våldsbrottslighet"

    Och denna från 2018. Båda utförda av Kriminalvården.

    "Hedersrelaterat våld och förtryck ?

    mot förbättrad kunskap om förövarna"

    De går att hitta lätt med bara titelsök.
Svar på tråden Hur undvika hederskultur i Sverige ?