Anonym (F) skrev 2021-05-05 22:20:19 följande:
Jag tänker lite så också, att ställa krav och samtidigt förklara utan att det ses som en attack mot kulturen. Äldre människor har vuxit upp med dessa typer av åsikter generation efter generation, och oftast hjälper det inte att bara tala till dem att det är fel, utan skulle snarare kunna uppfattas som en attack och att man backar undan mer. Det krävs mer än så. Jag tror att det du tagit upp tidigare vore något, att om personerna är religiösa muslimer så kanske en imam kan tala med dem, är de religiösa kristna så samma sak fast präst, eller landsmän om man inte bryr sig om präster/imamer. Ingen fullständig lösning men en bra början.
Beror på hur man tolkar förtryck men jag tror de flesta från den regionen på ett eller annat sätt upplevt förtryck/begränsning på något sätt. Vissa värre än andra.. och även om en enskild familj skulle anse att det är fel med hederskultur så finns ju fortfarande stora släkten, så helt fri från begränsning/förtryck tror jag inte många är.
Men jag har mer "hängt med" automatiskt eller hur man ska uttrycka sig och därmed inte fått så mycket stryk och straff som andra. Men såklart enormt sorgligt hur många andra har det och lider av det. Minns specifikt två av mina barndomsvänner som drabbats mycket av det. Det var dock mest bröderna som höll på (av det jag själv fick se), så kanske tur att jag inte har någon äldre bror.
Visst.... det är ju precis det jag har hört av flera också - att de som inte haft pappa kvar i livet, eller också inte haft (äldre) bröder, har klarat sig bättre.
Ja, precis, jag tror att man måste få religiösa ledare med i båten. Då måste man förstås välja ut noga och ha koll på att man inte blir lurad. Tyvärr så är det numera ganska vanligt att man låtsas följa svenska demokratiska principer, men det är bara ansiktet utåt. T.ex. när det gäller friskolor. Jag har själv jobbat på en där en hel del förtryck och övervakning av tjejer pågick, samtidigt som skolan sa sig vara icke religionsbunden. Och de lyckades bli godkända av skolinspektionen - igen. Om det skulle uppdagas att de påverkar eleverna - att t.ex. modersmålsläraren mest lär ut hur man ska uppföra sig som bra muslim, istället för att lära ut språket, och det gjorde han, då kan rektorn alltid säga att han inte visste och att han ska prata med läraren.
Som sagt, jag tror också på att folk som kommer hit ska veta direkt vad som gäller. De ska få information på sitt språk och det bör poängteras att det verkligen måste efterlevas, att det är det som gäller här i Sverige och att lagen går över religion och annat. Man måste ge praktiska exempel så att folk förstår vad det kan innebära. Och sedan måste man ju egentligen också kolla upp - framför allt i början - att det efterlevs. Vilket är svårt förstås att kontrollera.
Generellt tycker jag man har varit för mesig där. Man måste ställa krav. Det är inte folk som kommer hit som flyktingar som ska förändra Sverige, införa sina värderingar här. På grundläggande områden ska man inte göra kompromisser. När det gäller ens privata liv dock - man ska förstås låta folk fira sina helgdagar och fester, ha sin smak när det gäller kläder, mat eller inredning, osv. Folk behöver inte assimileras helt. Det finns absolut utrymme för mångfalt. Men just inte för värderingar som inskränker individers utveckling eller rättigheter. Det är där man inte kan kompromissa.