• Anonym (Kaffedraken)

    Hur ska jag göra?!

    Jag har ett dilemma som jag behöver hjälp att reda i...

    Jag är 37 år och har ett barn, pluggar och är klar våren 2022. Har varit gravid tre gånger och alla har varit en överraskning, valt att behålla ett barn. Med andra ord har jag lätt för att bli gravid.

    Jag och min man vill ha ett till barn men vet inte när vi ska börja försöka... är det en dålig idé att föda barn strax efter utbildningen är klar? Blir det svårare att sen få jobb efter föräldraledigheten?

    Eller är det smartare att jobba lite först?

    Även om jag tydligen har lätt att bli gravid så vet man ju inte hur det ser ut om två år...

    Tar tacksamt emot råd och tips.

  • Svar på tråden Hur ska jag göra?!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej

    Jag tycker du ska vänta med till du har jobbat kanske ett år. du kan försöka bli gravid igen när du får fast jobb. Du kanske kan bli gravid efter du har jobbat i ett halv år.

    Vilken typ av utbildning kan också spela roll. Om det är lärare eller inom sjukvård så tror jag att det är lätt att få jobb. Men efter utbildningen är den viktigaste tiden att få jobb. Jag fick inte jobb efter min utbildning och valde att studera master efter ett år a jobb sökande (hade ett annat jobb samtidigt). Nu hoppas jag få jobb när mina studier är klara. Var glad över att du har en partner som vill ha barn med, det är inte alla som har det. 

    Det beror lite med på hur gammal du är. Om du är under 30 så är det inga problem under 40 så går det ju med. Många får barn även i 40 års åldern nu för tiden. Ta vara på det du har nu. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Tess795 skrev 2021-04-30 09:20:15 följande:

    Hej

    Jag tycker du ska vänta med till du har jobbat kanske ett år. du kan försöka bli gravid igen när du får fast jobb. Du kanske kan bli gravid efter du har jobbat i ett halv år.

    Vilken typ av utbildning kan också spela roll. Om det är lärare eller inom sjukvård så tror jag att det är lätt att få jobb. Men efter utbildningen är den viktigaste tiden att få jobb. Jag fick inte jobb efter min utbildning och valde att studera master efter ett år a jobb sökande (hade ett annat jobb samtidigt). Nu hoppas jag få jobb när mina studier är klara. Var glad över att du har en partner som vill ha barn med, det är inte alla som har det. 

    Det beror lite med på hur gammal du är. Om du är under 30 så är det inga problem under 40 så går det ju med. Många får barn även i 40 års åldern nu för tiden. Ta vara på det du har nu. 


    Tack för tips, jag läser en itutbildning så hoppas att arbetsmarknaden ser ljus ut sen. Har aldrig stått utan arbete heller så det är ju också en klar fördel.
Svar på tråden Hur ska jag göra?!