• nytt eller gammal­t
    Tue 4 May 2021 15:11
    750 visningar
    5 svar
    5
    750

    Får bara mer å mer leverfläckar och skäms

    Jag har likadant fast troligen fler än du TS (har mest bara på ryggen och magen). En gång råkade tröjan åka upp på jobbet och min kollega såg min rygg. Hon blev alldeles chockad. Har aldrig fått kolla dem på vårdcentralen,  jag har för många för att de ska kolla säger de (får komma om någon börjar växa väldigt snabbt eller så, har tagit bort två st). 

    Båda mina föräldrar har haft malignt melanom som upptäckts tidigt så de har kunnat ta bort leverfläcken + omgivande. Vet inte om det är ärftligt, men det känns inte så jätteroligt hursomhelst. 

    Du kan ju inte hjälpa att du får leverfläckar, så det är onödigt att skämmas över det. Men jag förstår dig exakt. Folk stirrar. 

  • nytt eller gammal­t
    Tue 4 May 2021 16:08
    #3
    MajaMaria79 skrev 2021-05-04 15:29:01 följande:

    Jag är också en sådan med massor av leverfläckar. 

    I fredags var jag hos hudläkaren och kollade dem. Vi pratade då lite om att vi som har benägenhet att få väldigt många bör kolla upp det då och då, kanske vartannat år tyckte hon. 

    Som läkaren jag träffade sa, så är mängden leverfläckar till stor del ärftlig.  Men kan också bero på om man har bränt sig i solen som ung, eller solat solarium. Och alla får vi fler fläckar med åldern, och vad jag förstår så har det inte med barn eller hormoner att göra utan bara hudens åldrande. 

    Hursom, leta reda på en hudläkare och låt dem undersöka fläckarna så att de är ofarliga. I övrigt är det nog bara för oss prickiga att lära oss att leva med dem. Är de väldigt störande utseendemässigt kan man ta bort ett och annat, men det räknas som kosmetiska förändringar och får göras privat. 


    Så intressant att de sagt nej när jag velat kolla, medan du får höra att du borde kolla regelbundet. Det måste vara olika i olika regioner eller nåt. Det var i och för sig några år sedan nu, kanske har de ändrat praxis. Jag ringde när mamma hade fåt malignt melanom, då fräste sjuksköterskan åt mig att de faktiskt har nog med sjuka patienter och inte har tid att ta emot friska människor. 
Svar på tråden Får bara mer å mer leverfläckar och skäms