• Anonym (Mamma)

    Min lata tonåring vill sluta träna...

    Jag har en 14-årig kille som aldrig varit speciellt träningsintresserad. Vi styrde dock in honom på en lagsport när han var 7 år och han har trivts rätt bra ändå tills senaste året då det dykt upp en massa ursäkter för att slippa träna. Han vill nämligen hellre sitta framför datorn vilket han också gör nästan all vaken tid. Självklart är hans gamingkompisar ännu latare än min son för dom tränar inte någonting alls. Och absolut noll ungdomar spontantränar i området och då bor vi ändå väldigt centralt så hans klasskompisar bor inte långt bort.

    Jag vet att det inte är ovanligt att ungdomar i den åldern slutar träna men jag ser så många hälsofördelar med det så jag vill verkligen inte att han bara sitter hemma. Hur har ni andra gjort som varit i samma sits? Om era barn inte är intresserade av att träna har ni bara låtit dom sluta eller har ni lyckats motivera igång dom på nåt sätt?

  • Svar på tråden Min lata tonåring vill sluta träna...
  • Anonym (J)

    Jag hade nog helt enkelt sagt att det är helt ok att sluta träna, men att det inte kommer vara okej att den tid som tidigare gått till träning spenderad framför skärm.

    Samma tid framför skärm som tidigare. Vad han vill lägga den tid han skulle tränat på istället får han välja själv

  • Anonym (Individuell idrott)

    Jag föste in min unge på orientering och löpning.

    Av erfarenhet vet jag att lagsporterna ofta lägger av i tonåren, varför en individuell sport kändes som det enda rätta.

    Mitt barn började på orientering vid 5 års åldern och löpning vid 8 års åldern. Är idag 16 år och tränar varje dag.

    Mitt tips är att hitta en gemensam aktivitet. Inte bara skicka iväg honom på något.

    Orientering, löpning, crossfit, rullskidor/skidor, tennis/padel/pingis/badminton, är bara några förslag.

  • Anonym (Mia)

    Min son som är lika gammal slutade vid årskiftet när träningar ställdes in och inga matcher fick spelas. Jag kände att jag kan inte tvinga honom. Däremot innebär det att han får hjälpa till mer hemma (då han inte har ett annat åtagande som tar tid) och dealen är att han måste träna tre gånger i veckan. Det kan vara en promenad med mig, cykla en timme eller gå till gymmet. Det har varit lite sisådär och lite tjat men nu verkar han ha fastnat för gymmet. Vi införde också speltid och var tydliga med att sluta träna inte får ersättas med massa timmar vid datorn. Nu spelar han enligt mig ändå massor, ibland 6h per dag... svårt det här.

  • Anonym (Anne)

    När man läser ditt inlägg så förstår man att du verkligen utgår från att din egen ide är en sanning- att den som inte  tränar lat. Det finns massor med människor som lever på andra sätt än att hålla på med sport. självklart är det hälsosamt att röra på sig ibland men vet du det kan räcka med en promenad. Det behöver inte innebära ett engagemang i en sport. sport är ett intresse precis som gameing är och det ena är inte finare eller viktigare än det andra. Jag har två barn. En sportare och en som inte skulle komma på tanken att engagera sig i en idrott utan hen har andra intressen. Vi uppmuntrar dom i de intressen dom har, och dom ska inte känna skam för sina personligiga intressen. Barn är också fria människor.

  • Anonym (modell-72)

    Vår son ville sluta med kampsport när han var 15 och sen squashen vid 16, för att hinnar med både skolan och sina spel. Pappa får med honom på padel eller squash ibland men inget regelbundet.

    Vi har pratat mycket om att det är viktigt att träna för sin hälsa men vi inser det meningslösa i att tvinga honom. Själv vägrade jag alla former av idrott tills jag var 20 pga en pappa som försökte tvinga igång och håna mig för att jag var knubbig så det kommer inte att hända. Vår son är heller inte överviktig utan snarare tvärtom.

    Vi går promenader ihop, slänger ut honom på fler extra rundor till mataffären och uppmuntrar honom att ta sig ut och träffa kompisar ute. Det får duga ett tag. Han är ändå smart i grunden och kommer troligen själv att inse behovet av träning igen när han börjar nöta skrivbord som student. Det gjorde jag.

  • Anonym (Individuell idrott)
    Anonym (Anne) skrev 2021-04-30 19:26:29 följande:

    När man läser ditt inlägg så förstår man att du verkligen utgår från att din egen ide är en sanning- att den som inte  tränar lat. Det finns massor med människor som lever på andra sätt än att hålla på med sport. självklart är det hälsosamt att röra på sig ibland men vet du det kan räcka med en promenad. Det behöver inte innebära ett engagemang i en sport. sport är ett intresse precis som gameing är och det ena är inte finare eller viktigare än det andra. Jag har två barn. En sportare och en som inte skulle komma på tanken att engagera sig i en idrott utan hen har andra intressen. Vi uppmuntrar dom i de intressen dom har, och dom ska inte känna skam för sina personligiga intressen. Barn är också fria människor.


    Fel! Barn ska ha minst 60 minuters pulshöjande aktivitet PER DAG. Pulshöjande. Inte en liten promenad i lagom tempo.

    Vuxna ska ha minst 180 minuter av detsamma per vecka.
  • Anonym (C)

    Det är vanligt att man byter ut gamla intressen mot nya när man är i den åldern. Idrotten blir mer och mer tävlingsinriktad ju äldre de blir och alla är inte så intresserade av sånt. Försök att få in honom på mer vuxna träningsformer som gym, löpning, motionssim etc.

  • FuckGoggleAskMe

    Min son har alltid hållit på med en massa sporter och prövat det mesta, men han har bytt och ledsnat ofta. Tror rekordet var 3 år med samma sport, Taekwondo. 
    Han har alltid fått byta, så länge som han gjort en annan sport.

    Men när han var 12 år, ville han sluta helt de organiserade aktiviteterna han höll på med, utan att börja något annat. Han fick det, om han lovade att fortsätta att spontansporta med sina kompisar, fotboll, basketboll, studsmatta, skateboard. Det har nu funkat bra i 2 år nu, han är 14 år och sportar lite varje dag med något av detta, eller bara konditions och styrketräning, ensam eller med kompisar. Så för honom funkar det bra, för han har alltid varit sportig och har haft stort behov av fysisk aktivitet. Om han inte var intresserad av sport, skulle jag tvinga honom till organiserad aktivitet, som han får välja själv. 
    Jag skulle inte låta en 14åring slippa undan fysisk aktivitet. Det är verkligen att göra dem en björntjänst. Intressera honom för att välja en ny sport kanske. Kick-boxing?  Kolla vad som finns där ni bor. 

  • Tecum

    Att tvinga någon att träna måste vara världens bästa metod att skapa en soffpotatis! Jag minns de som hatade gymnastiken i skolan (vilket var helt naturligt då alla gymnastiklärare var odugliga på min tid) och hur de fick avsky till all idrott och i vissa fall sabbade sin hälsa.
    Så det gäller att försöka hitta en idrott som han gillar och har kul med. Om det inte går är det ett smart grep att få honom att röra sig genom att utföra dagliga sysslor, gå och handla, gå ut med hunden, klippa gräsmattan, promenera osv.

Svar på tråden Min lata tonåring vill sluta träna...