Inlägg från: Kungsholmsbo |Visa alla inlägg
  • Kungsholmsbo

Är otrohet rätt ibland.

Tycker ändå att den här rätt eller fel-diskussionen är så konstig när det kommer till otrohet. Otrohet är fel, men många, många, många väljer att göra det ändå. Det blir inte mer rätt för det. Men man kan välja att bortse från rätt eller fel. Skälen är oväsentliga.

Antingen gör du det. Kanske kan du leva med det. Jag vet många som kan det. Dömer dem ej.

Eller så gör du det inte. Men lev inte i bitterhet. Det är lättare att vara dömande mot en sådan människa, som bara går dag in och dag ut och inte gör något åt sin situation. Blä.

Jag tror vi mår dåligt av att vara otrogna eller bli bedragna för att det är så samhällets normer säger att vi ska känna. Som en abort, man ska vara ledsen efteråt (gärna länge) när allt man egentligen känner är en stor lättnad (både för stunden men även i det långa loppet, dvs att man inte blev bunden till den där snygge men helt idiotiska killen av ett rent misstag...).

• Kungsholmsbo
    molly50 skrev 2021-05-17 09:09:30 följande:

Men oavsett om det är män eller kvinnor som säger det så låter det ju märkligt att säga att sex är viktigt i ett förhållande,samtidigt som man kan tänka sig att ha sex med andra.

"Det är ju bara lite sex. Det behöver inte betyda något".

Det är ju lite motsägelsefullt.

Du får hålla isär påståendena för detta resonemang. Det är inte motsägelsefullt.

Jag uppfattar det som ett du tänker att om sex är viktigt för ett förhållande bör man inte ha sex utanför förhållandet.

Men, jag tror man blandar ihop korten då. Att sex är viktigt för att förhållandet ska fungera, men att X har sex med någon annan är defacto ingenting som har med den viktiga ingrediensen sex i förhållandet ett göra. Du kan ha sex i förhållandet och ha sex utanför (i hemlighet). Ingrediensen för det viktiga i förhållandet är dock densamma - den förändras inte. Bara för att X har sex utanför förhållandet betyder det inte att X inte kan ha sex i förhållandet. Det har alltså inte med sexet att göra. Det har med trohet att göra. Det är trohet du har lovat inte sex.

Man kan alltså anse att sex är viktigt för ett förhållande och ändå ha sex utanför. Det ena utesluter inte det andra.
Svar på tråden Är otrohet rätt ibland.