• Sun 2 May 2021 01:56
    701 visningar
    6 svar
    6
    701

    Hur länge kan man vara med i försäkringskassan?

    Alla blir inte utförsäkrade. Det beror helt och hållet på varför man är sjukskriven. Vissa får erbjudande om annat senare, antingen att fk säger att man ska byta arbete, eller så får man mjuk återanpassning (jag vet inte vad det heter?) praktik eller så kan man fortfarande bli sjukpensionär, även om det är ovanligt, men det beror ju helt och hållet på anledningen till att man är sjukskriven. En del människor kan ju faktiskt inte ta något arbete alls.

  • Sun 2 May 2021 01:59
    #3
    Mortiscia80 skrev 2021-05-01 06:19:48 följande:

    Ja det är klart du kan bli utförsäkrad och då beror det ju på om du kan få ett jobb eller inte, annars får du vända dig till soc och ansöka om ekonomiskt stöd. De kommer inte att kräva att du säljer allt du äger men det kan ju vara en god idé att på egen hand fundera på om du borde sälja något av det du äger. Soc kommer att kräva att du är inskriven hos AF och att du aktivt söker de jobb som finns samt de du blir anvisad att söka, att du deltar i deras aktiviteter, kurser och annat som anordnas för arbetslösa. Du kanske borde fundera på en utbildning dessutom, det förbättrar alltid dina chanser. Medan du studerar får du däremot inga pengar från soc så var beredd på att behöva ta csn-lån, man är inte tvingad att söka lån för alla veckor om man känner att man klarar sig på mindre. 


    Alla människor kan inte arbeta. Det du säger stämmer helt enkelt inte, speciellt inte nu när fk har ändrat sina regler kring att man inte utförsäkrar folk som är oförmögna att ta ett arbete.
  • Mon 3 May 2021 22:34
    #5
    Stefan99 skrev 2021-05-02 11:05:00 följande:

    Jag är dock inte sjukskriven men har inte lyckats få jobb på 3 år, vet ej varför har varit på många intervjuer men när dom pratar med mig så är det som att dom får kalla fötter. Försöker bjuda på mig själv och vara positiv vid varje intervju men det verkar ringde hjälpa. Har nyligen avslutat en utbildning genom AF och haft några intervjuer men det stannar där.

    Kan man vara med i detta program hur länge som helst eller kommer dom typ sjukskriva mig i slutändan?

    Om man försökt få jobb i 4 års tid kanske det är något fel på EN.


    Jag tror inte att du blir sjukskriven i slutändan. Jag var också arbetslös under tre års tid när jag var i 20-årsåldern. Problemet jag hade var att jag dels inte var så bra på att skriva jobbansökan (trots att jag är bra på att skriva i övrigt, men det hjälper minsann inte alls om man inte har någon arbetslivserfarenhet - eller gammal arbetslivserfarenhet), och dels tydligen var sjukt dålig i intervjusammanhang.

    Allt det här löste sig när jag bara satsade på arbeten som "ingen vill ha" men där de struntar i utbildning eller tidigare erfarenhet. Jag sökte jobb som städare (det klarade jag helt enkelt inte ut. Jag fattar än idag inte hur städare lyckas städa så mycket som de gör på så kort tid) så jag blev uppsagd efter att vikariatet hade löpt ut. Efter det kontaktade jag tidningsbärarna och där fick jag in en fot. Det går knappt att misslyckas som tidningsbärare! Och de söker extrapersonal jämt!

    Än idag känner jag folk som har stått utan jobb och ALLA får in en fot på tidningsbärarna, när de söker det! (Oavsett bakgrund, utbildning, funktionsnedsättningar, social inkompetens, whatever.) De söker helt enkelt folk hela tiden och om man bara reder ut det under ett halvår, så har man plötsligt någonting på CV:t som man kan skriva in, vilket gör det lättare att söka andra typer av jobb. Tidningsbärarna räddade mig och har räddat samtliga av de personer som jag har tipsat om det, när de behöver öka på sitt CV.
  • Mon 3 May 2021 22:41
    #6
    Hyllemor skrev 2021-05-03 22:34:42 följande:
    Jag tror inte att du blir sjukskriven i slutändan. Jag var också arbetslös under tre års tid när jag var i 20-årsåldern. Problemet jag hade var att jag dels inte var så bra på att skriva jobbansökan (trots att jag är bra på att skriva i övrigt, men det hjälper minsann inte alls om man inte har någon arbetslivserfarenhet - eller gammal arbetslivserfarenhet), och dels tydligen var sjukt dålig i intervjusammanhang.

    Allt det här löste sig när jag bara satsade på arbeten som "ingen vill ha" men där de struntar i utbildning eller tidigare erfarenhet. Jag sökte jobb som städare (det klarade jag helt enkelt inte ut. Jag fattar än idag inte hur städare lyckas städa så mycket som de gör på så kort tid) så jag blev uppsagd efter att vikariatet hade löpt ut. Efter det kontaktade jag tidningsbärarna och där fick jag in en fot. Det går knappt att misslyckas som tidningsbärare! Och de söker extrapersonal jämt!

    Än idag känner jag folk som har stått utan jobb och ALLA får in en fot på tidningsbärarna, när de söker det! (Oavsett bakgrund, utbildning, funktionsnedsättningar, social inkompetens, whatever.) De söker helt enkelt folk hela tiden och om man bara reder ut det under ett halvår, så har man plötsligt någonting på CV:t som man kan skriva in, vilket gör det lättare att söka andra typer av jobb. Tidningsbärarna räddade mig och har räddat samtliga av de personer som jag har tipsat om det, när de behöver öka på sitt CV.

    Jag vill också tillägga att Tidningsbärarna tar in folk i alla åldrar. Det spelar ingen roll om du är 50 eller 20 eller hur fysiken är. Om du har körkort så säger du det, så kan du få köra bil. Om du inte har körkort så kan du kanske cykla. Om du inte kan cykla så kan du alltid gå. De anpassar rundorna efter vem som helst.


    Jag tipsade en 57-åring man om tidningsbärarna för ett år sedan. Han hade varit arbetslös i 15+ år. Han fick också anställning där och det verkar vara lika i alla kommuner. Man börjar med provrunda, och sedan så får man testa själv och därefter kan man få hur många pass man vill. Folk jag känner som har testat det här har provat i fyra olika regioner och i fler kommuner än så. Det verkar lite vara grejen med Tidningsbärarna att de tar in vem som helst och hur länge som helst.


    (gör bara inte som en katastrof-kompis till mig gjorde, som fick ett annat jobb, men "glömde" säga upp sig. De slutade aldrig ringa och besökte honom till slut hemma eftersom han inte svarade i telefon.)

Svar på tråden Hur länge kan man vara med i försäkringskassan?