• Ebo88

    Förstoppning efter operation/smärtstillande

    En påse movicol morgon och kväll. Pulver som blandas ut i vatten. Inte laxerande på direkten men om du dricker kontinuerligt så smörjs tarmen och gör avföringen mjuk.

    Jag har druckit det några dagar innan op så tarmen redan ska vara igång, plus det som föregående skrivare skrev - se upp med kosten. Köp hem en burk katrinplommon, ät päron, vindruvor och kost som jag är bara jag rekommenderar

  • Ebo88
    Kexsmula skrev 2021-05-01 18:52:19 följande:

    Jag slår också ett slag för två påsar Movicol om dagen (eller 2x2 påsar om dagen om du är som jag och vill göra saker rejält). Det är inte laxermedel så man slipper skita ner sig (överdrift, men du förstår säkert vad jag menar) men smörjer tarmen bra och håller igång magen. Jag tog flera påsar Movicol om dagen efter mitt andra KS för att få igång magen och det funkade fint, gjorde tyvärr inte det efter första snittet och då kändes det som att föda en bebis från röven när jag bajsade för första gången efter typ 8 dagar. Fy fan så ont det gjorde!


    Jag lärde mig också den hårda vägen haha!! Efter mitt första k.snitt så blev jag rekommenderad movicol. Andra graviditeten opererade även läkare in ett cerklage i v.15 och magen hann inte anpassa sig eftersom jag inte drack movicol innan. Och att våga ta i sen med ett cerklage... (syr ihop Livmodertappen då den är försvagad)

    Andra blev också k.snitt och efteråt fick jag akutopereras och låg på iva u 4 dagar utan movicol. My god vad fruktansvärt det var sen haha
Svar på tråden Förstoppning efter operation/smärtstillande