• Anonym (Lisa4­4)
    Sun 2 May 2021 02:29
    309 visningar
    27 svar
    27
    309

    Kär i någon man inte träffat?

    Jag har sedan en tid tillbaka lärt känna en svensk man som bor utomlands via ett online chattforum. Vi är båda gifta och har familj. Vi har textat varandra flera gånger om dagen i snart 4 månader och pratat om allt möjligt, ibland upp till 40 sms om dagen och det känns som att jag känner honom väldigt väl vid det här laget. Problemet är att jag nu har känslor för denne mannen. Kan man bli kär i någon man inte har träffat i verkligheten utan bara haft kontakt med via sms, telefonsamtal och videosamtal?

  • Svar på tråden Kär i någon man inte träffat?
  • Sun 2 May 2021 09:42
    #11

    Men så onödigt att prata på det här sättet med andra när man har en partner! Var är moralen i det hela? Genom att fördjupa en random relation via sms (sähär pass mycket), när man redan sagt att man älskar någon, är man en BRA eller en DÅLIG kvinna då?

    Fördjupa istället ditt förhållande med din egen man. Saknas fantasin på hur man gör så googla runt på saken. En sak till, Du har för mycket tid över, skaffa 1-3 nya hobbyn så löser Du problemet. (Stimulera Dig mentalt med schack till exempel!!)

  • Sun 2 May 2021 09:49
    #12

    För det första: Nej, det kan man såklart inte. Det är en fantasibild du är förälskad i (inte kär). 
    För det andra: Du är (känslomässigt) otrogen mot din partner, och måste nu berätta detta för honom så han kan få avgöra ifall ni två ska fortsätta tillsammans, trots det. Det beslutet måste han få ta.

  • Sun 2 May 2021 09:50
    #13

    En tredje sak också: Hoppas du inte går runt och inbillar dig att detta är romantiskt på något vis. Det du sysslar med är enbart smutsigt!

  • Anonym (A)
    Sun 2 May 2021 10:03
    #14
    Anonym (Lisa44) skrev 2021-05-02 09:16:19 följande:

    Tack för ditt svar. Jag tror inte detta kommer leda någon vart då jag är hyfsat lyckligt gift och inte vill lämna min man. Jag vill inte utsätta mina barn för en skilsmässa heller, även om det ibland är lätt att tro att gräset är grönare på andra sidan...


    Om du känner så här skulle jag utifrån egen erfarenhet säga AVBRYT. Avbryt det du håller på med. Att ha den typen av kontakt och riskera att bli kär - det hade jag aldrig, aldrig givit mig in i. Det är en lek med elden och det är inte värt det med den inställningen du uttrycker, tänker jag. Är du hyfsat lyckligt gift och inte vill utsätta dina barn för skilsmässa - avbryt. Risken är stor att du blir kär, att det blir olycka, att din man kommer på detta och själv initierar den skilsmässa du inte vill utsätta era barn för.
  • Anonym (Lisa4­4) Trådstartaren
    Tue 4 May 2021 15:10
    #15
    StudierKemi skrev 2021-05-02 09:42:52 följande:

    Men så onödigt att prata på det här sättet med andra när man har en partner! Var är moralen i det hela? Genom att fördjupa en random relation via sms (sähär pass mycket), när man redan sagt att man älskar någon, är man en BRA eller en DÅLIG kvinna då?

    Fördjupa istället ditt förhållande med din egen man. Saknas fantasin på hur man gör så googla runt på saken. En sak till, Du har för mycket tid över, skaffa 1-3 nya hobbyn så löser Du problemet. (Stimulera Dig mentalt med schack till exempel!!)


    Tack för ditt svar. Jag håller med, jag borde skaffa mig en hobby istället för att syssla med sånt här! Min man vet om att jag har kontakt med denna mannen och tycker det okej, då han vet att jag gillar att ha "online vänner" då jag inte har så många vänner i verkliga livet.
  • Anonym (Lisa4­4) Trådstartaren
    Tue 4 May 2021 15:11
    #16
    TriC skrev 2021-05-02 09:49:44 följande:

    För det första: Nej, det kan man såklart inte. Det är en fantasibild du är förälskad i (inte kär). 
    För det andra: Du är (känslomässigt) otrogen mot din partner, och måste nu berätta detta för honom så han kan få avgöra ifall ni två ska fortsätta tillsammans, trots det. Det beslutet måste han få ta.


    Tack för ditt svar, jag tror du har rätt i att det är en fantasibild jag är kär i och inte en verklig person.
  • Anonym (ooo)
    Tue 4 May 2021 15:39
    #17
    Anonym (Lisa44) skrev 2021-05-02 02:29:03 följande:

    Jag har sedan en tid tillbaka lärt känna en svensk man som bor utomlands via ett online chattforum. Vi är båda gifta och har familj. Vi har textat varandra flera gånger om dagen i snart 4 månader och pratat om allt möjligt, ibland upp till 40 sms om dagen och det känns som att jag känner honom väldigt väl vid det här laget. Problemet är att jag nu har känslor för denne mannen. Kan man bli kär i någon man inte har träffat i verkligheten utan bara haft kontakt med via sms, telefonsamtal och videosamtal?


    Man får känslor utifrån den bild man får, men du ser en promille av hans liv. Han kan ljuga om saker, det har du ingen aning om. Han (och du) väljer ju vad ni delar med av om er själva och det kan inte ersätta att lära känna någon "på riktigt". 
    Ni har egna familjer - varför håller ni på så där då? 

    Jag var med om en person där vi chattade och sen övergick till att prata i telefonen, i timmar! Det var som ett pågående samtal medan vi var ute och gick i var sin stad osv. Var helt övertygad om att han var the one. Så sågs vi efter ett tag, visst det var absolut trevligt men efter den dejten så sågs vi inte mer och våra samtal upphörde. Vi chattade lite pliktskyldigast men de där härliga telefonsamtalen hände inte igen. Bilden jag fått och hur det verkligen var när vi umgicks var inte helt samma. 
  • Anonym (.)
    Tue 4 May 2021 15:54
    #18
    Anonym (Lisa44) skrev 2021-05-02 09:16:19 följande:
    Tack för ditt svar. Jag tror inte detta kommer leda någon vart då jag är hyfsat lyckligt gift och inte vill lämna min man. Jag vill inte utsätta mina barn för en skilsmässa heller, även om det ibland är lätt att tro att gräset är grönare på andra sidan...
    Då kanske du skulle respektera din familj istället för att sitta och tråna på nätet efter en annan man.

    Vet din man om dina känslor för honom? 
     
  • Tue 4 May 2021 17:12
    #19
    Anonym (Lisa44) skrev 2021-05-04 15:10:04 följande:

    Tack för ditt svar. Jag håller med, jag borde skaffa mig en hobby istället för att syssla med sånt här! Min man vet om att jag har kontakt med denna mannen och tycker det okej, då han vet att jag gillar att ha "online vänner" då jag inte har så många vänner i verkliga livet.


    Vad trevlig Du låter! Jag kanske lät lite väl hård, jag ber om ursäkt i så fall. Du låter snäll och Du vet att Du bör avbryta allt det här. Toppen! Båda tummar upp för Dig, Lisa :)
  • Anonym (Lisa4­4) Trådstartaren
    Tue 4 May 2021 23:26
    #20
    Anonym (ooo) skrev 2021-05-04 15:39:31 följande:
    Man får känslor utifrån den bild man får, men du ser en promille av hans liv. Han kan ljuga om saker, det har du ingen aning om. Han (och du) väljer ju vad ni delar med av om er själva och det kan inte ersätta att lära känna någon "på riktigt". 
    Ni har egna familjer - varför håller ni på så där då? 

    Jag var med om en person där vi chattade och sen övergick till att prata i telefonen, i timmar! Det var som ett pågående samtal medan vi var ute och gick i var sin stad osv. Var helt övertygad om att han var the one. Så sågs vi efter ett tag, visst det var absolut trevligt men efter den dejten så sågs vi inte mer och våra samtal upphörde. Vi chattade lite pliktskyldigast men de där härliga telefonsamtalen hände inte igen. Bilden jag fått och hur det verkligen var när vi umgicks var inte helt samma. 
    Det har du helt rätt i, att man väljer vilken bild av sig själv man vill förmedla när man lär känna en annan person online. Intressant att höra att du och din internet-vän inte kom lika bra överens i verkliga livet som online.
  • Anonym (Lisa4­4) Trådstartaren
    Tue 4 May 2021 23:26
    #21
    StudierKemi skrev 2021-05-04 17:12:58 följande:
    Vad trevlig Du låter! Jag kanske lät lite väl hård, jag ber om ursäkt i så fall. Du låter snäll och Du vet att Du bör avbryta allt det här. Toppen! Båda tummar upp för Dig, Lisa :)
    Tack, ingen fara! Du låter trevlig också :)
  • Anonym (Lisa4­4) Trådstartaren
    Tue 4 May 2021 23:28
    #22
    Anonym (.) skrev 2021-05-04 15:54:19 följande:
    Då kanske du skulle respektera din familj istället för att sitta och tråna på nätet efter en annan man.

    Vet din man om dina känslor för honom? 
     
    Nej, det gör han inte. Men jag anser att det är en helt annan sak att tråna efter en person man aldrig har träffat IRL och förmodligen aldrig kommer träffa heller i verkligheten, jämfört med att tråna efter en person som man lärt känna IRL.
  • Anonym (Lisa4­4) Trådstartaren
    Tue 4 May 2021 23:28
    #23
    Anonym (.) skrev 2021-05-04 15:54:19 följande:
    Då kanske du skulle respektera din familj istället för att sitta och tråna på nätet efter en annan man.

    Vet din man om dina känslor för honom? 
     
    Nej, det gör han inte. Men jag anser att det är en helt annan sak att tråna efter en person man aldrig har träffat IRL och förmodligen aldrig kommer träffa heller i verkligheten, jämfört med att tråna efter en person som man lärt känna IRL.
  • Anonym (ooo)
    Wed 5 May 2021 08:43
    #24
    Anonym (Lisa44) skrev 2021-05-04 23:28:38 följande:
    Nej, det gör han inte. Men jag anser att det är en helt annan sak att tråna efter en person man aldrig har träffat IRL och förmodligen aldrig kommer träffa heller i verkligheten, jämfört med att tråna efter en person som man lärt känna IRL.
    Ja fast nej. Jag skulle säga att det här säkert upptar det mesta av din vakna tid? Du tänker på personen, längtar efter nästa meddelande? Hur är det "bättre/annorlunda" än att tråna efter en person man träffat? 

    Tid du inte är "här och nu" med din man, din familj.
  • Anonym (.)
    Wed 5 May 2021 10:10
    #25
    Anonym (Lisa44) skrev 2021-05-04 23:28:38 följande:
    Nej, det gör han inte. Men jag anser att det är en helt annan sak att tråna efter en person man aldrig har träffat IRL och förmodligen aldrig kommer träffa heller i verkligheten, jämfört med att tråna efter en person som man lärt känna IRL.
    Gör du verkligen det? Då är det ju inga problem att prata med din man om det?
  • Wed 5 May 2021 19:57
    #26
    Anonym (Lisa44) skrev 2021-05-04 15:10:04 följande:
    Tack för ditt svar. Jag håller med, jag borde skaffa mig en hobby istället för att syssla med sånt här! Min man vet om att jag har kontakt med denna mannen och tycker det okej, då han vet att jag gillar att ha "online vänner" då jag inte har så många vänner i verkliga livet.
    Tycker din man det är okej att du har en "romans" via nätet?? Eller är han bara en sån där oerhört naiv, självkastrerad, feminiserad svensk hen-man? 
  • Anonym (Ja)
    Wed 5 May 2021 20:10
    #27

    Ja, det var så för mig och min man :) Vi hade känt varandra mer än ett år innan vi träffades och vi blev ett par bara någon månad efter det.

    Skillnaden är förstås att vi var singel båda två... I ditt fall känns det som att gräset är grönare än du tror.

Svar på tråden Kär i någon man inte träffat?