• Anonym (TS)

    Hur orka sälja bebissaker, längtan efter syskon

    Lång historia kort. Min man har en nu vuxen son sen tidigare förhållande. Vi försökte länge innan. Vi tillslut lyckades bli gravida med ett gemensamt barn. En jättefin pojke som nu hunnit bli 8 år. Jag har ända sen han föddes längtat efter ett syskon till honom. I början försökte vi aktivt. Efter ett tag började det kännas meningslöst och min man tappade helt sexlusten tillslut. Han är nog också ganska nöjd med de två barn han har. Jag längtar fortfarande gräsligt mycket efter ett till barn och det gör ont i mig när sonen frågar efter syskon. Oavsett så inser jag att det aldrig kommer att hända. Var det svårt innan så är det förstås omöjligt när man inte ens har sex längre.nu har vi kommit till läget där vi som många andra under pandemin har det väldigt tufft ekonomiskt då min man blivit av med jobbet. I förrådet står låda efter låda med sonens alla kläder och leksaker från nyfödd - 3-årsåldern. Vi skulle så väl behöva de pengar vi kan få av att sälja av det mesta av detta. Men hur orkar man? Jag får en stor klump i bröstet var av tanken på att göra mig av med allt som jag ville att syskonet skulle få. Jag vet att det inte förändrar situationen men det blir så definitivt på något sätt.

    Hur har ni kommit över steget och gått vidare? Har ni några tips?

  • Svar på tråden Hur orka sälja bebissaker, längtan efter syskon
  • Anonym (J)

    Om det blir ett syskon i framtiden kommer det bli lika roligt att gå och köpa nytt som att packa upp kartonger.

    Du måste inte sälja allt heller, spara någon kartong med kläder och någon kartong med leksaker, det finaste/sentimentalaste, det som betyder mest.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-02 12:08:31 följande:

    Lång historia kort. Min man har en nu vuxen son sen tidigare förhållande. Vi försökte länge innan. Vi tillslut lyckades bli gravida med ett gemensamt barn. En jättefin pojke som nu hunnit bli 8 år. Jag har ända sen han föddes längtat efter ett syskon till honom. I början försökte vi aktivt. Efter ett tag började det kännas meningslöst och min man tappade helt sexlusten tillslut. Han är nog också ganska nöjd med de två barn han har. Jag längtar fortfarande gräsligt mycket efter ett till barn och det gör ont i mig när sonen frågar efter syskon. Oavsett så inser jag att det aldrig kommer att hända. Var det svårt innan så är det förstås omöjligt när man inte ens har sex längre.nu har vi kommit till läget där vi som många andra under pandemin har det väldigt tufft ekonomiskt då min man blivit av med jobbet. I förrådet står låda efter låda med sonens alla kläder och leksaker från nyfödd - 3-årsåldern. Vi skulle så väl behöva de pengar vi kan få av att sälja av det mesta av detta. Men hur orkar man? Jag får en stor klump i bröstet var av tanken på att göra mig av med allt som jag ville att syskonet skulle få. Jag vet att det inte förändrar situationen men det blir så definitivt på något sätt.

    Hur har ni kommit över steget och gått vidare? Har ni några tips?


    Du behöver inte sälja allt, behåll lite som minne.
    Din man kan sköta det praktiska med försäljningen.

    Jag tror att du lättare kommer över det om du gör dig av med sakerna. Då får du ett avslut mentalt, och kan gå vidare och koncentrera dig på det du har, sonen och mannen. 
  • Anonym (G)

    Är det så att det verkligen inte blir fler barn, så tror jag verkligen att det är bra att gå igenom och sälja för att du ska kunna gå vidare i livet.

    Behåll sådant som du vill spara till framtida barnbarn. Om ni mot förmodan skulle få ett till barn sedan så har du det viktigaste kvar och kan få ha glädje i att köpa nytt till bebisen

  • lejonmamman70

    Du har fått väldigt fina svar som jag håller med om helt. Ofta finns inte lyckan i just ett till barn, utan går att hitta i så mkt annat. Ibland tar livet andra vändningar än man tänkt sig. Du skriver väldigt fint om hur Pandemin har påverkat er och om hur ert liv ser ut nu. Den här Pandemin har varit oerhört tuff för så otroligt många samtidigt som den har slagit väldigt olika där vissa grupper i samhället har drabbats i så otroligt mkt större utsträckning än andra. Samtidigt har den ofta inte påverkat båda parter i en relation på samma sätt; en part kanske har förlorat allt vad jobb innebär, medan den andra parten kanske inte är drabbad alls, knappt märkbart eller kanske tom har mer jobb än någonsin. Många har fått ändrade arbetssätt och jobbar kanske mkt mer hemifrån idag än tidigare; de träffar inte kollegorna, kunderna och andra de brukade träffa på daglig basis. Hjälplinjerna är nedringda och många går öht inte att komma fram till. 
    Att förlora sitt jobb, är ofta en fruktansvärd påfrestning och kan göra vem som helst oerhört nedstämd. Jag vet inte om du också drabbats i ditt jobb eller ej. Men, jag tror att sysselsättningen och ett välmående är det ni nu först och främst behöver fokusera på. Att få ekonomin på banan måste vara första prio just nu skulle jag säga. Genom att visa förståelse för din mans jobbsituation, tror jag att ni har en god förutsättning att hitta tillbaka till varann. Att släppa på alla måsten, kan vara ett första steg. Att ta vara på det du har är också ett steg, precis som andra ovan skriver. Jag coachar dig gärna vidare! Hör gärna av dig! Önskar dig All Lycka Till.
    Annika Sterner


    Coach & Samtalsterapeut
    Individuell & Parterapi - Terapisamtal vid Ofrivilligt Barnlöshet, Missfall, Sorg - Coaching - Stärkande av Självförtroende - Viktnedgång - Ledarskapscoaching
    Tel 0733 43 98 40
Svar på tråden Hur orka sälja bebissaker, längtan efter syskon