Inlägg från: Anonym (Fråga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fråga)

Om flickvännen berättar att hon gjort abort

Anonym (Vad skulle ni göra?) skrev 2021-05-02 12:55:05 följande:

Jag undrar hur ni skulle reagera om flickvännen berättar att hon gjort abort i ett tidigare förhållande. Hon ångrar sig inte ens och tycker inte ens att hon har gjort något fel.

Är det bara att lämna eller?

Hur jag skulle reagera? Jag skulle väl fråga hur det känns och om det är något hon vill snacka om. I vissa fall kan det vara relativt enkelt och okomplicerat, i vissa fall kan det vara ett svårt beslut, komplicerat medicinskt och lämna djupa spår. För att kunna veta hur jag kan agera behöver jag fatta hur hon ser på det och om det ens är något hon vill/behöver processa. 

Förstår inte hur det skulle kunna vara en anledning att lämna dock, men jag antar att det finns sammanhang där abort och rent av sex utom äktenskap kan vara en dealbreaker. Jag är dock långt ifrån sån. 
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Vad skulle ni göra?) skrev 2021-05-04 21:09:29 följande:
    3) Som konstaterades i de första inläggen är tråden ett svar på den motsvarande tråden om förhållande med pojkvän som köpt sex. Jämförelsen är på så vis inte helt "abstrakt", utan är ett slags ifrågasättande av varför så starka känslor (och även maktutövning) är kopplade till den ena företeelsen men inte till den andra.

Driver du med oss? Menar du att det finns några som helst paralleller att göra? Det ena handlar om en person köper möjligheten att våldta en annan person. Det andra handlar om ett medicinskt ingrepp. Om du menar att aborter är fel ur nån slags moralisk högre tanke om att det befruktade ägget skulle kunna bli en människa måste du väl då dra slutsatsen att allt som skulle bli barn måste bli det. Alltså är det... fel att exempelvis röka, vara överviktig, vara stressad, och dricka koffein i och med att det bland annat kan leda till sämre spermiekvalitet (vilket gör att kroppen stöter ut befruktat ägg) och sämre miljö i livmodern (vilket gör att befruktat ägg inte fäster). Jag menar, om befruktningsögonblicket är heligt så...? 

Eller tycker du gränsen går tidigare rent av? Fel med utlösning och mens, då det är bebisceller?

Svar på tråden Om flickvännen berättar att hon gjort abort