• sextio­talist
    Mon 3 May 2021 11:51
    860 visningar
    7 svar
    7
    860

    Nyfödd somna på bröstet

    redaf skrev 2021-05-02 22:20:04 följande:

    Tjenare, kommer ett inlägg här som vi undrar lite över i denna familj
    Våran unge är snart 2 veckor gammalt och vi har vissa svårigheter med sömnen vilket jag förmodar är helt normalt

    Vår unge är väldigt snuttig av sig och somnar endast vid bröstet och gärna med tutten i munnen, vaknar så fort hon tappar tutten, Ja vi har testat allt från Nuks, Nam, Philips avent osv osv men hon tar bara inte nappen.. och detta i sig hade inte vart ett problem ifall hon hade sovit länge men så är inte fallet, vår unge somnar och vaknar kanske inom en timmes period och sen pågår detta stort sett 24/7, är detta normalt? har ni haft det så? och isåfall hur länge pågick detta tills er unge kände sig bekväm att kanske somna själv? 

    Detta är vår första unge och det ska ju sägas att detta tar på krafterna och som pappa i detta fallet så finns det inte mycket man kan göra, iom att ungen endast vill ha bröstet och vägrar napp och flaska så vill hon heller inte vara i min famn.. Och jag ser att detta tar även på sambon även om håller krigarlågan uppe så känns det lite halvt jobbigt, I övrig är hon en nöjd unge som aldrig skriker eller gråter.. Utan det problemet vi har är att hon är så snuttig och vägrar lämna mamman och hur vi än försöker med napp, Babynest osv osv så vägrar hon totalt.. 

    När hon dock sover så brukar vi inte linda in henne utan snarare lägga en tunn muslinfilt över benen och hålla huvudet samt händer fria, Misstag kanske? då jag har hört att bebisar gillar ombonat men sanningen och säga så sparkar hon av sig allt så fort tutten släpps ur munnen och börjar gny tills tutten kommer till munnen igen.. och såhär kan det pågå i flera timmar innan hon får sin sömn som kanske varar 2-3 timmar och så börjar kulan om på nytt igen under hela morgonen och framåt, Är detta normalt eller finns det något man kan göra? ja jag är väl medveten om att hon är 2 veckor bara.. Finns det whitenoise kanske som påminner om ljuden i magen? 


    Man rekommenderar från socialstyrelsen att inte linda barn, för att barnet behöver kunna röra på sig.
    Allt annat är fullständigt normalt, en del barn behöver mer närhet än andra
Svar på tråden Nyfödd somna på bröstet