• Anonym (S)

    Katter i radhusområde

    Jag bor i ett brf-radhusområde. Alla har egna små plättar där man har utemöbler, veranda, rabatter osv.

    Nu är det ju som överallt att en del hushåll har katter som går fritt i området och dom krafsar gärna runt i rabatter, smutsar ner dynor i utemöbler osv.

    Irriterar ju mig som inte har katt, men är det någon som vet vad som egentligen gäller med katter i såna här områden? Får de gå lösa hur som helst och leva lite rövare?

    Och har ni tips på hur man rent konkret håller dom borta från sin tomt så mottager jag gärna bra tips på det.

    Och förstå mig rätt, jag tycker mycket om katter men tycker inte om när de förstör mina sådder eller kräks i mina utemöbler ( det här hänt)

  • Svar på tråden Katter i radhusområde
  • Anonym (Ja)

    Ja katter får gå lösa, som jag förstått har ägaren inget ansvar för förstörda möbler eller annat, t ex om de kissar revir. Vill man ha sin plätt fredad gör man bäst i att sätta upp staket, dessutom gärna med finmaskigt nät om det är glest emellan brädorna, eller vad man har.

  • Anonym (xxx)
    Anonym (S) skrev 2021-05-03 16:00:11 följande:

    Jag bor i ett brf-radhusområde. Alla har egna små plättar där man har utemöbler, veranda, rabatter osv.

    Nu är det ju som överallt att en del hushåll har katter som går fritt i området och dom krafsar gärna runt i rabatter, smutsar ner dynor i utemöbler osv.

    Irriterar ju mig som inte har katt, men är det någon som vet vad som egentligen gäller med katter i såna här områden? Får de gå lösa hur som helst och leva lite rövare?

    Och har ni tips på hur man rent konkret håller dom borta från sin tomt så mottager jag gärna bra tips på det.

    Och förstå mig rätt, jag tycker mycket om katter men tycker inte om när de förstör mina sådder eller kräks i mina utemöbler ( det här hänt)


    Förstår dig, vad är det för människor som på allvar tycker att deras husdjur ska få förstöra hos grannarna? Skäms dom inte?

    Vad säger grannarna när du klagar?
  • Anonym (Ellinor)

    Vi har haft frågan uppe i vår område också. Enligt kommunen (vet ej vilken lag dock) så ska man ha samma omsorg och uppsikt över katt som över sin hund.
    Det är en orimlighet om man har utekatt pga du kan aldrig riktigt veta var katten är. Då faller ansvaret på den som INTE vill ha katt på sin tomt att med olika medel freda sig från att ha katten där.
    Helt tvärtom mot hur det borde vara alltså.

    Jag tycker faktiskt att om man inte kan ha uppsikt över sin katt, att man har den på sin tomt under tidpunkter då man själv har koll på den - så ska man inte ha utekatter i tättbebebyggt område. Utan då får man ha innekatt eller så får man bo på landet eller mot en allmänning där katten inte kan störa andra.

    Det finns tips om sprayer och pulver du kan lägga i din trädgård som ska göra att katten inte vill gå på din tomt.
    I vårt område finns tre katter. En är svart , de andra två är grå. Jag måste alltså veta med 100% säkerhet att det är den svarta katten eller endera av de två grå (och i så fall vilken) det är som legat i liggvagnen, rivit med klorna på vår motorhuv och kissat under soffan på altanen. För att kunna framföra ett klagomål till ägarna. Det ska JAG ta reda på? Jag vill inte ens ha katt! 

    Mina tidigare grannar var hyperallergiska. De kunde inte ens vädra sitt hus utan att hitta en katt i sovrummet, den trivdes tydligen under deras säng. Det slutade med att de köpte nyproduktion, en lägenhet på plan tre eller om det var fyra. För att garantera att ingen katt någonsin skulle ha satt sina små pälsiga tassar där....

  • Anonym (S)
    Anonym (xxx) skrev 2021-05-03 16:14:07 följande:

    Förstår dig, vad är det för människor som på allvar tycker att deras husdjur ska få förstöra hos grannarna? Skäms dom inte?

    Vad säger grannarna när du klagar?


    Jag har faktiskt inte klagat till dom.... Det springer nog ca 10 lösa katter i området, vi är 36 hushåll i föreningen. Jag har på känn att jag kommer bli lite hatad om jag tar upp det i föreningen, så därav tänkte jag kolla lite här först.

    Det har precis kommit en ny katt som är jättesöt, hon vill vara på min tomt jämt. Men den måste jag nu börja spruta vatten på för att lära henne att hon inte ska vara här. Dock är ju katter tjuvar så hon lär ju springa här när jag inte är hemma eller ute.

    Är själv liksom kluven för problemet, har haft katt när jag bodde på landet. Här är det för tätt med hus för att ha katt tycker jag.

    Jag har också haft grannens katt inne flera gånger när jag haft öppet. En gång både pissade och sket den i dotternssovrum
  • Anonym (xxx)
    Anonym (S) skrev 2021-05-03 16:55:11 följande:
    Jag har faktiskt inte klagat till dom.... Det springer nog ca 10 lösa katter i området, vi är 36 hushåll i föreningen. Jag har på känn att jag kommer bli lite hatad om jag tar upp det i föreningen, så därav tänkte jag kolla lite här först.

    Det har precis kommit en ny katt som är jättesöt, hon vill vara på min tomt jämt. Men den måste jag nu börja spruta vatten på för att lära henne att hon inte ska vara här. Dock är ju katter tjuvar så hon lär ju springa här när jag inte är hemma eller ute.

    Är själv liksom kluven för problemet, har haft katt när jag bodde på landet. Här är det för tätt med hus för att ha katt tycker jag.

    Jag har också haft grannens katt inne flera gånger när jag haft öppet. En gång både pissade och sket den i dotternssovrum
    Jag tycker att du visst kan ta upp problemet med föreningen. Prata ihop dig med andra grannar utan katt, så kan ni gemensamt ta upp det. Ni behöver inte peka ut folk, bara påpeka problemen som djuren ställer till med och fråga hur det ska lösas.

    Alla ska kunna trivas och ha sina saker ifred på sina tomter. 
  • Anonym (Kattägare)

    Tips för att katten inte ska trivas hos dig.
    ställ stolsdynor på högkant när ni inte är ute.
    Kaffesump i rabatten
    jag tycker det är ok att ge objudna gäster en omgång av vattenslangen.

  • Anonym (Nej)

    NEJ. Katter ska vara på gårdar på landet, INTE trängas i lägenhet och små bostadsområden. Det är djurplågeri. Katter är inte flockdjur, de måste få ha ett revir och få leva fritt utan stress.

  • Anonym (Ellinor)
    Anonym (Nej) skrev 2021-05-03 19:34:24 följande:

    NEJ. Katter ska vara på gårdar på landet, INTE trängas i lägenhet och små bostadsområden. Det är djurplågeri. Katter är inte flockdjur, de måste få ha ett revir och få leva fritt utan stress.


    Håller helt med!
Svar på tråden Katter i radhusområde