• Anonym (Louise)

    Min man pussade på mig när jag satt i möte - OK eller inte?

    Hej,

    Satt i ett möte på datorn (jobbar hemifrån) med min chef då min man kom in och gav mig en puss trots att kameran var på. Jag blev arg och tyckte det var respektlöst gjort. Hur hade ni reagerat? 

  • Svar på tråden Min man pussade på mig när jag satt i möte - OK eller inte?
  • Ticketocka
    Kråkungen skrev 2021-05-03 20:50:52 följande:
    Nä, är det ett möte som behandlar konfidentiell eller känslig information eller liknande håller jag med om att det inte är lämpligt. Men då är det inte pussen som är olämplig; då är det att man satt sig fullt tillgänglig för övriga familjen som är olämpligt. Ska man ha ett möte där man vet att känsliga/konfidentiella saker ska diskuteras tänker jag att det är självklart att man stänger in sig i ett rum där ingen annan kan råka komma och störa, och att man även förklarar för övriga familjemedlemmar att man inte får bli störd. Har man inte gjort det kan jag inte riktigt se hur man kan bli irriterad eller tycka att det är respektlöst att övriga familjen kanske skymtar förbi, och jag kan definitivt inte se varför en snabb puss - ett uttryck för ömhet och kärlek - skulle vara något hemskt.
    Anonym (Linn) skrev 2021-05-03 20:32:59 följande:

    Jag gissar att de i tråden som svarat: Men gud vad sött, jag hade visat upp honom för min chef! Eller: Det är väl inget farligt. Antingen aldrig haft ett professionellt videomöte och/eller anser att möten som sker via dator "inte är på riktigt" och att man därför kan bete sig lite hur man vill.

    Finns ju många historier om folk som gått på toa med micken på under ett möte eller ännu värre saker.


    Som sagt: är det ett väldigt viktigt/känsligt möte så är det väl ens egen skyldighet att se till att man inte blir störd? 

    Personligen har jag suttit i jobbmöten där det funnits jamande katter, lekande barn, visslande makar och till och med en och annan hantverkare med i bakgrunden. Det har enbart gjort att mötena känts mer personliga, avslappnade och "mysiga". Sen finns det självklart gränser - att exempelvis gå på toa med micken på håller jag förstås med om känns ganska skumt. Detta har jag dock själv aldrig råkat ut för eller hört nån annan råka ut för heller för den delen :)
    Om det är en zoom-fika eller liknande kan jag väl tycka det är ok om nån familjemedlem syns som hastigast i bakgrunden, men att komma fram och ge en puss tycker jag inte är trevligt alls, det är inte ett infall av ömhet utan snarare en markering. Varför måste man göra det när ens partner sitter i ett möte? Det handlar ju snarare om ett behov av att visa upp sig än att man är så vansinnigt kär att man inte kan hålla sig.
  • Limeblad

    Väldigt oprofessionellt! Jag hade frågat efter mötet om han inte var medveten om att jag deltog i ett möte och sen bestämt tydliggjort att det inte kan upprepas. Inte det minsta gulligt beteende.

  • Kråkungen
    Ticketocka skrev 2021-05-03 20:57:55 följande:
    Om det är en zoom-fika eller liknande kan jag väl tycka det är ok om nån familjemedlem syns som hastigast i bakgrunden, men att komma fram och ge en puss tycker jag inte är trevligt alls, det är inte ett infall av ömhet utan snarare en markering. Varför måste man göra det när ens partner sitter i ett möte? Det handlar ju snarare om ett behov av att visa upp sig än att man är så vansinnigt kär att man inte kan hålla sig.
    Intressant hur olika man kan uppfatta det! Den här tolkningen - att det är frågan om ett behov av att visa upp sig - hade aldrig ens fallit mig in, utan jag hade enbart sett det som just en ömhetsbetygelse. 

    Tänker du likadant beträffande om du skulle ha några kollegor hemma för att gå över lite jobb tillsammans, och din man/fru/pojkvän/flickvän gav dig en puss när hen gick förbi, eller är det annorlunda då? Det är alltså en helt seriös fråga - jag blir nyfiken, för som sagt: det här är ett tankesätt som känns jättefrämmande för mig, men jag inser ju att vi alla tänker olika :)
  • Aniiee

    Dum fråga: Visste han om att du hade videomöte och kameran var på?

    Jag menar, min kamera jag har kopplat till min dator indikerar inte på någt sätt att den är på, förutom en liten röd lampa som man måste se från ett visst håll för att ens veta omd en lyser eller ej.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Ticketocka
    Kråkungen skrev 2021-05-03 21:10:05 följande:
    Intressant hur olika man kan uppfatta det! Den här tolkningen - att det är frågan om ett behov av att visa upp sig - hade aldrig ens fallit mig in, utan jag hade enbart sett det som just en ömhetsbetygelse. 

    Tänker du likadant beträffande om du skulle ha några kollegor hemma för att gå över lite jobb tillsammans, och din man/fru/pojkvän/flickvän gav dig en puss när hen gick förbi, eller är det annorlunda då? Det är alltså en helt seriös fråga - jag blir nyfiken, för som sagt: det här är ett tankesätt som känns jättefrämmande för mig, men jag inser ju att vi alla tänker olika :)
    Nu skulle jag ju aldrig ha kollegor hemma i jobbsammanhang, men sitter jag i ett möte så vill jag inte ha nån puss, oavsett var jag befinner mig.
  • Kråkungen
    Ticketocka skrev 2021-05-03 21:14:01 följande:
    Nu skulle jag ju aldrig ha kollegor hemma i jobbsammanhang, men sitter jag i ett möte så vill jag inte ha nån puss, oavsett var jag befinner mig.
    Ok - intressant, som sagt :)
  • Ticketocka
    Kråkungen skrev 2021-05-03 21:16:17 följande:
    Ok - intressant, som sagt :)
    Då vill jag fråga dig, varför måste din man ge dig en ömhetsbetygelse när du sitter i möte. Du sitter och diskuterar något viktigt med dina kollegor, varför i hela fridens namn ska din man komma bort till dig för att ge dig en puss? Och hade du tyckt samma om din man kom förbi på din faktiska arbetsplats, kom in i mötesrummet för att ge dig en puss?
  • Anonym (Mia)

    Jag hade bara pussat tillbaka och sagt att jag älskar dig men jag sitter i ett möte med chefen här ser du.

    Nu skulle troligtvis inte detta ske för min man frågar alltid om kameran är på innan han hoppar in med pussar.

    Jag hade absolut aldrig blivit arg på någon som visar och ger kärlek. Troligtvis tänkte han inte på att kameran var på och detta var ett ärligt misstag (om han vetat att du satt i utvecklingssamtal och löneförhandlade så skulle nog inte agera så).

  • Ticketocka
    Anonym (Linn) skrev 2021-05-03 20:32:59 följande:

    Jag gissar att de i tråden som svarat: Men gud vad sött, jag hade visat upp honom för min chef! Eller: Det är väl inget farligt. Antingen aldrig haft ett professionellt videomöte och/eller anser att möten som sker via dator "inte är på riktigt" och att man därför kan bete sig lite hur man vill.

    Finns ju många historier om folk som gått på toa med micken på under ett möte eller ännu värre saker.


    Håller helt med! Inte en chans att dessa människor hade gulligullat med sina partners om de haft seriösa möten och velat bli tagna på allvar.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Linn) skrev 2021-05-03 20:32:59 följande:

    Jag gissar att de i tråden som svarat: Men gud vad sött, jag hade visat upp honom för min chef! Eller: Det är väl inget farligt. Antingen aldrig haft ett professionellt videomöte och/eller anser att möten som sker via dator "inte är på riktigt" och att man därför kan bete sig lite hur man vill.

    Finns ju många historier om folk som gått på toa med micken på under ett möte eller ännu värre saker.


    Det handlar nog om vad man jobbar med och vilken atmosfär som finns på den arbetsplatsen. Professionellt möte på Google är något helt annat än ett proffesionellt möte mellan en läkare och hens cancersjuka patient eller ett professionellt möte mellan en förskolelärare och hens förskolebarn.

    På mitt arbete tittar hundar, katter, barn och respektive fram lite varstans och snabba pussar har förkommit flertalet gånger faktiskt. Detta är så klart på interna möten och inte mot externa. Jag arbetar statligt.

    Livet är inte så svart eller vitt utan består av alla olika nyanser av samtliga färger.
Svar på tråden Min man pussade på mig när jag satt i möte - OK eller inte?