• Tiffan­y
    Mon 3 May 2021 17:13
    351 visningar
    2 svar
    2
    351

    Dygnsrytm, sömnen

    Jag har länge haft problem med att hålla en normal dygnsrytm och ska nu försöka ta tag i den rejält. Jobbar som timmis inom äldreomsorgen och har jobbat en del nätter ( inte många ) men har nu slutat helt med det , det spelar ingen roll ifall jag jobbar eller är ledig jag somnar oftast mellan 4-5 som tidigast på morgonen och kan sova till 2 på eftermiddagen , som ni förstår medför detta stora problem i mitt liv med rejäla magproblem, viktproblem och problem att orka jobba t ex dagpass som att jag kan behöva jobba på 1-2 timmars sömn och det funkar inte! 


    Jag skulle vilja veta hur ni andra är? Hur pass vanligt är mitt problem t ex för er som framförallt jobbar inom vårdyrken med olika dag-kväll-nattpass?


    Jag ska nu försöka att gå upp samma tid varje morgon och lägga mig samma tid varje kväll och även om jag t ex inte fått någon sömn på natten ska jag gå upp på morgonen endå.. även om det kommer bli tufft.. tips för andra som lyckats vända tillbaka dygnsrytm? 

    vilka tider brukar ni lägga er? hur många timmar sover ni i sträck och när går ni upp, är det samma tider vardagar och helger t ex? Hur gamla är ni? 

    jag är 34 år, inga barn.

  • Svar på tråden Dygnsrytm, sömnen
  • Tiffan­y
    Tue 4 May 2021 00:02
    #2

    oki så du vaknar runt 10 varje morgon och somnar runt 02? det låter endå skönt, jag avskyr att jag vaknar så sent som 14,15 ibland och då blir det såklart svårt att somna mot kvällen. och att jobbet kräver att jag ibland börjar 07 , eller 14 t ex drygt =(


     


    Jag har läst olika rön om vad som är bäst för att bli trött, förr sas det att man skulle ligga kvar i sängen o försöka sova även om man låg vaken i flera timmar men nu sägs det att man inte ska tillbringa vakentid i sängen uatn gå upp och göra något tills man är så trött att man kan somna, för att inte koppla säng till vakenhet ..(ligger ofta o surfar på mobilen eller kollar tv i sängen men ska undvika det nu och helst inte liggga där o glo i taket heller om jag inte är trött.)

Svar på tråden Dygnsrytm, sömnen