• Mon 3 May 2021 19:33
    2799 visningar
    90 svar
    90
    2799

    Covid test hur göra med förskola?

    Barnet ska naturligtvis stanna och du sjukanmäler dig.

  • Mon 3 May 2021 21:21
    #14
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-03 19:58:24 följande:

    ? Han ska jobba. Han har inga symtom. Han testar sig enbart för han jobbat nära kollegorna. Men får enligt sin chef vara på jobb då han ej har minsta lilla symtom.

    Jag är den enda som har symtom men inte till den grad att jag ej kan jobba om jag skulle vilja det. Lutar dock åt att sjuka mig.


    Han får vara hemma med erat barn. Självklart ska han inte på jobbet om han har haft närkontakt med bekräftat smittad.
  • Mon 3 May 2021 23:49
    #18
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-03 22:13:51 följande:

    Men vad är det du inte förstår? Nej, han får lov att jobba då han ej har symtom. Det är så det ser ut i vår region och även den info han fått av sin arbetsgivare (min arb givare har samma regler). Han ska testas pga smittspårning men får jobba om han är fullt frisk. Vilket han är.

    Ända i familjen med symtom är jag och det är väldigt milt och har inte ens pågått i 48h (enligt 1177 ska man haft symtom minst 48h för att testas)


    Det innebär inte att ha ska jobba. Det är inte konstigt att vi har så stor smittspridning när folk går till jobbet trots att de har varit närkontakter till personer med bekräftad covid-19. Hört talas om asymtomiskt?
  • Tue 4 May 2021 00:27
    #21
    Anonym (Nej) skrev 2021-05-03 23:57:39 följande:

    Bara för att man bokat test tror man inte att man har det. Jag har testat mig 2ggr och sonen en gång och mannen en gång. Vi har haft symptom men Ingen av oss har trott att vi haft det. Samtliga test negativa.


    Så Varför boka test då?

    Bokar man test så har man en misstanke om covid-19 och då stannar man självklart hemma tills man fått svaret. Även utan symtomer (där vet jag att det är delade meningar och jag vet vad riktlinjerna säger).
  • Tue 4 May 2021 10:51
    #36
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-04 09:54:10 följande:

    Håller med. Men så är det. Man får det.


    Det innebär inte att man måste.
  • Tue 4 May 2021 11:28
    #41
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-04 11:16:36 följande:

    Vi har förstått din ståndpunkt. Tack. Han kommer gå jobba idag som vanligt. Ingen risk för någon annan förutom de kollegor som är på plats och alla de som är där ska likt han testa sig de med.

    Jag är hemma med barnen. Jobbar det jag kan.

    Så ha en bra dag nu.


    Inte alls konstigt att smittspridningen ser ut som det gör i Sverige när folk inte tar eget ansvar. Vi borde haft det som Norge där det automatiskt är karantän för närkontakter och väntkarantän för hushållsmedlemmar.
  • Tue 4 May 2021 11:36
    #45
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-04 11:32:30 följande:

    Men nu har vi inte det.


    Jo, vi har fortfadande det. Har du inte följt med på nyheterna i det sista?
  • Tue 4 May 2021 11:37
    #46
    EpicF skrev 2021-05-04 11:36:25 följande:

    Jo, vi har fortfadande det. Har du inte följt med på nyheterna i det sista?


    *fortfarande
  • Tue 4 May 2021 12:24
    #49
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-04 12:10:36 följande:

    Vi har inte väntkarantän om man är symtomfri. Är det du som inte hänger med? Finns några till i tråden som vittnar om samma sak så jag tänker inte ens länka till 1177. Om någon konstaterats med covid då är det hemkarantän i minst 7 dagar som gäller. Om man däremot KAN så bör man jobba hemifrån under väntetiden också. Men går inte det då gör man det man kan genom avstånd etc. Så snälla vi förstår att du är mönstermedborgaren och jag/vi är de som sprider skiten vidare. Hoppas att du mår bra. Jag sover gott om nätterna iaf. I vetskap att jag gör mitt och följer de rekommendationer och restriktioner som finns. Tack för dina inslag här. Må bra.


    Jag har aldrig påstått att vi har väntkaranän, även om vi borde ha det samt karantän vid närkontakt. Jag pratar däremot om våran höga smittspridning som du påstod att vi inte har.
  • Tue 4 May 2021 13:30
    #52
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-04 12:51:30 följande:

    Var påstod jag det? Det får du gärna citera. Eller så skippar du och lämnar tråden. Vi har enorm smittspridning och det borde ha hanterats av vår regering och fhm betydligt mkt striktare än de har! Men nu har vi inte det och vi följer de riktlinjer och rekommendationer vi har. Det jag invände mot (som du kanske tolka att jag menade att vi inte har stor smittspridning) var att vi inte har det som i Norge. Dvs hemkarntän vid närkontakt osv.


    Anonym (Ts) skrev 2021-05-04 11:34:33 följande:

    Men nu har vi inte det.


  • Tue 4 May 2021 14:34
    #56
    Anonym (L) skrev 2021-05-04 14:21:20 följande:

    I inlägg 42 skrev du: "Inte alls konstigt att smittspridningen ser ut som det gör i Sverige när folk inte tar eget ansvar. Vi borde haft det som Norge där det automatiskt är karantän för närkontakter och väntkarantän för hushållsmedlemmar."

    På detta svarade TS "Nu har vi inte det".

    Det är ju klart och tydligt att hon inte uttalade sig om smittspridning utan om ditt påstående om att vi borde ha det som Norge.

    Herregud, släpp det nu.


    Nu var det inte det hon svarade på men visst.
  • Tue 4 May 2021 15:06
    #58
    Anonym (L) skrev 2021-05-04 14:37:04 följande:

    Jo det var det.


    Nej.
  • Wed 5 May 2021 16:42
    #61
    Anonym (Lämna) skrev 2021-05-05 16:41:05 följande:

    Jag hade lämnat på förskola. Sannolikheten är rätt mycket högre att du har en helt vanlig förkylning i kroppen än att du har covid 19. Folk år bara så bajsnödiga så hälften vore nog


    Om det dels har gått covid-19 på förskolan och dels på ts mans jobb så är sannolikheten hög att även ts har covid-19.
  • Fri 7 May 2021 12:04
    #74
    Anonym (en vecka) skrev 2021-05-07 07:59:06 följande:

    Hemkarantän är väl en vecka efter positivt provsvar...


    Minst 7 dygn från dagen man fick symtom och sista två dygnen ska man vara feberfri samt känna sig bra.

    För familien gäller också minst 7 dygn, men från den dagen den smittade tog test. Det är en regel som gäller i alla kommuner/regioner.
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-06 18:33:46 följande:

    Det var covid. Så nu är det fortsatt hemkarantän för hela familjen fram till och med måndag.


    Fast du tog väl testet på onsdagen? Då ska alla i familjen vara hemma till onsdagen eftersom de för dem är 7 dygn från du tog test.
  • Fri 7 May 2021 21:47
    #81
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-07 21:29:02 följande:

    Hej. Är du här igen. Mina symptom började måndag. Dvs måndag nu kommande vecka är jag clearad. Jag har dubbelkollat detta. Även checkat av med min chef (som är på en sådan nivå att hen har kontinuerliga möten med smittskyddsläkaren i regionen). Så såvida vi ej har feber eller andra kraftiga symtom så är vi ok att både jobba och gå på förskola på måndag. Vi väljer dock tisdag.

    Ha en fin dag.


    Ja, du är färdig med isolation/karantän på måndag om du är symtomfri sista två dygnen, dvs mår bra och är feberfri.

    Din familj har dock hemkarantän tills 7 dygn från dagen du tog test. Vilket innebär till onsdag om du tog test på onsdagen. Allt står på folkhälsomynidhetens sida. Det borde din chef veta om han var kontinuerliga möten med smittskyddsläkaren i regionen.
  • Fri 7 May 2021 21:54
    #82
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-07 21:29:02 följande:

    Hej. Är du här igen. Mina symptom började måndag. Dvs måndag nu kommande vecka är jag clearad. Jag har dubbelkollat detta. Även checkat av med min chef (som är på en sådan nivå att hen har kontinuerliga möten med smittskyddsläkaren i regionen). Så såvida vi ej har feber eller andra kraftiga symtom så är vi ok att både jobba och gå på förskola på måndag. Vi väljer dock tisdag.

    Ha en fin dag.


    Här kan du läsa på

    www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/oktober/personer-som-bor-med-smittade-av-covid-19-ska-betraktas-som-mojliga-fall/

    Förhållningsreglerna gäller som regel i sju dagar från provtagningsdatum för den smittade personen i hushållet. Om inga symtom utvecklats rekommenderas att hushållskontakten provtas efter fem dagar. 

    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/om-du-eller-nagon-i-familjen-har-blivit-sjuk/

    Förhållningsreglerna för friska personer i hushållet gäller från när den som är sjuk har fått veta att hen har covid-19.
  • Fri 7 May 2021 22:41
    #85
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-07 22:28:54 följande:

    Känner mig väldigt trygg med både min chefs, sjukvårdens och förskolans uttalanden i detta. Samt 1177 vår region, som jag senast i morse kollade tillsammans med förskolan så att det ska bli rätt. Så tack för din omtanke.

    Barnen har varit hemma sedan i fredags förra veckan och är välkomna tillbaka på måndag. Vi lämnar tisdag. Jag har redan börjat jobba igen (hemifrån). Maken börjar jobba tisdag igen.

    Ta hand om dig nu. Känns tryggt att veta att det finns en som kan allt här på FL. Må bra.


    Om du tog testet på måndag så är det korrekt. Men enligt dig själv tog du inte test på måndag.

    Kan allt? Nej, det är bara att läsa innan till på vad som står.på folkhälsomyndiheterna och 1177. Men tydligen så verkar det vara svår för dig, din chef, sjukvårdens i din region samt dina barna förskola. Inte undra på att smittspridningen är så hög.
  • Fri 7 May 2021 23:56
    #87
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-07 23:06:18 följande:

    Info från 1177 står i inlägget över ditt. Tro det eller ej men jag är inte ute efter att kringgå någonting vad gäller detta. Jag har haft mina barn hemma under en period jag inte ens hade behövt ha enligt de rekommendationer och restriktioner som finns. Dvs fram till testsvaret. Jag är glad att jag gjorde det dock med facit i hand.

    Vad gäller hemkarantän så har hela familjen varit i karantän sedan i tisdags. Jag o barnen sedan måndag (men hemma sedan fredags då de var lediga i fredags). Jag är den enda som haft symtom och de började i måndags för mig, tisdags för min man som hade extremt milda symtom. De var över innan vi ens kom till att testa oss. Vi har förklarat detta för båda våra chefer etc och får samma svar av dem. Jag är clearad måndag. Han på tisdag. V g barnen så säger förskolan att de är välkomna måndag. Jag ska dock dubbelkolla med dom så vi förstått varandra rätt. Det ska jag. För som jag sa. Jag har inget intresse av att kringgå något. Jag kan jobba hemifrån. Jag förlorar ingen inkomst eller liknande.

    Ingen av oss har några symtom. Ingen av oss har haft feber. Och hade det inte varit pandemi hade ingen av oss varit hemma med de symtom vi väl hade. Definitivt inte min man. Möjligtvis hade jag vilat en eller två dagar pga muskelvärk måndag o tisdag. Thats it.

    Så tack för din input. Nu lämnar jag tråden. Ha det fint.


    Ja, det står 7 dagar. Det 7 dagar från det att den smittade, dvs du får reda på att du är positiv för covid-19.

    Ja, att du är färdig med karantän på måndag och din man på tisdag, dvs 7 dagar efter ni fick symtom är enligt reglerna, så länge ni är friska och feberfri i två dygn. Dina barn däremot ska vara hemma tills onsdag/torsdag så du beroende på när du fick svarer.

    Ingen av er har haft syntomer? Nähä, så du har ljugit i din trådatart? Varför tog du då test om du inte hade symtomer?
  • Sat 8 May 2021 00:16
    #90
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-08 00:00:09 följande:

    Menade inga symtom kvar. Skrev för snabbt. Läser du igen så kan du nog lista ut att det var så jag menade. Det står genomgående samma info genom hela tråden dessutom.

    Färdig med dig.


    Det är väldigt synd att de inte har någon coronabot i Sverige.
Svar på tråden Covid test hur göra med förskola?