• Anonym (Skull­e du?)
    Mon 3 May 2021 21:53
    4462 visningar
    115 svar
    115
    4462

    Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?

    Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist? Fick reda på att min pojkvän tydligen haft problem med alkoholen, gått/går i AA och är nykter sen 1,5 år. Vågar man skaffa barn med en nykter alkoholist? Tänk om han tar ett återfall?

  • Svar på tråden Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?
  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 7 May 2021 16:51

    Ja, men med minst 6 års nykterhet i bagaget och många samtal kring hur problemen såg ut och reflektioner sinsemellan. 1,5 år är för kort tid som jag ser det.

  • Casper­9
    Sat 8 May 2021 07:04
    Drottningen1970 skrev 2021-05-07 16:19:06 följande:

    Det har aldrig slagit dig att bara för att man inte håller med dig så innebär det inte med automatik att man inte är insatt?


    AA är inte sektliknande. Jag har gått i AA, du har det inte. Så jag borde ha mest rätt.
  • Anonym (Oklar­t)
    Sat 8 May 2021 08:13
    Casper9 skrev 2021-05-08 07:04:40 följande:

    AA är inte sektliknande. Jag har gått i AA, du har det inte. Så jag borde ha mest rätt.


    Jo, vissa AA-grupper är sektliknande, eller upplevs så av oss som inte är med. Du har ju knappast varit med i ALLA lokala grupper.

    Jag blev inbjuden en gång till en grupp, startad i AAs anda, som uppenbarligen var rätt nära att vara en sekt, eller bli det. Detta var utifrån en annan 12-stegs grupp och det finns fog för att hävda att AA är sektliknande.

    Sen är inte AA en sekt, men det finns drag i filosofin och uppbyggnaden som både kan vara väldigt positivt och delar som kan spåra ur till sektliknande grupper. Strukturen kommer från programmet och man behöver få lov att tycka detta, trots att du har andra erfarenheter.
  • Sat 8 May 2021 08:25
    Casper9 skrev 2021-05-08 07:04:40 följande:

    AA är inte sektliknande. Jag har gått i AA, du har det inte. Så jag borde ha mest rätt.


    Om vi bortser från AA nu... brukar sektmedlemmar själva tycka att de är med i en sekt?

    Jag anser att inställningen att AA är den enda rätta vägen, att de som ej blir nyktra med hjälp av AA är omotiverade och inte minst den aggressivitet man möts av om man INTE ställer sig bakom AAs ideologi (som vi sett tydligt i denna tråd) ÄR sektliknande. Det är min åsikt som är baserat på många års erfarenhet och kunskap om AA. Nej jag har inte själv varit med i AA i den bemärkelsen att jag behövt hjälp för egna missbruksproblem. Däremot har jag jobbat med dom i 20 år. Beviljat behandlingar, varit på oräkneligt antal informationsmöten i både öppenvården och på behandlingshem, suttit med på öppna möten etc etc etc. Jag kan AA och dess ideologi innifrån och ut.

    De har gjort ett enormt värdefull arbete för att hjälpa många till nykterhet, men återigen, det jag säger är att de är inte för alla. Jag tillhör en av dom som inte skulle passa för ideologin.

    De som det funkar för är ju kanon, värre har det varit för dom där metoden inte passar. Där är det mer regel än undantag att vederbörande stämplas som omotiverad och därmed skuldbeläggs. Man vill inom rörelsen tro att AA är frälsningen, den enda sanna lösningen för alla. Det är DEN delen jag anser är sektliknande.
  • Casper­9
    Sat 8 May 2021 08:54
    Drottningen1970 skrev 2021-05-08 08:25:01 följande:

    Om vi bortser från AA nu... brukar sektmedlemmar själva tycka att de är med i en sekt?

    Jag anser att inställningen att AA är den enda rätta vägen, att de som ej blir nyktra med hjälp av AA är omotiverade och inte minst den aggressivitet man möts av om man INTE ställer sig bakom AAs ideologi (som vi sett tydligt i denna tråd) ÄR sektliknande. Det är min åsikt som är baserat på många års erfarenhet och kunskap om AA. Nej jag har inte själv varit med i AA i den bemärkelsen att jag behövt hjälp för egna missbruksproblem. Däremot har jag jobbat med dom i 20 år. Beviljat behandlingar, varit på oräkneligt antal informationsmöten i både öppenvården och på behandlingshem, suttit med på öppna möten etc etc etc. Jag kan AA och dess ideologi innifrån och ut.

    De har gjort ett enormt värdefull arbete för att hjälpa många till nykterhet, men återigen, det jag säger är att de är inte för alla. Jag tillhör en av dom som inte skulle passa för ideologin.

    De som det funkar för är ju kanon, värre har det varit för dom där metoden inte passar. Där är det mer regel än undantag att vederbörande stämplas som omotiverad och därmed skuldbeläggs. Man vill inom rörelsen tro att AA är frälsningen, den enda sanna lösningen för alla. Det är DEN delen jag anser är sektliknande.


    Va? Omotiverad om man inte blir nykter med hjälp av AA? Jag vet inte men ovanstående inlägg är bara massa fördomar anser jag.
  • Anonym (Ladyb­ug)
    Sat 8 May 2021 09:00
    Drottningen1970 skrev 2021-05-07 16:19:06 följande:

    Det har aldrig slagit dig att bara för att man inte håller med dig så innebär det inte med automatik att man inte är insatt?


    Jag vill bara ge dig en eloge för dina svar i den här tråden. Du g balanserade svar i sakfrågan, och förfaller dessutom inte till personangrepp utan håller god ton även när dina meningsmotståndare inte gör det.
  • Anonym (Nykte­r)
    Sat 8 May 2021 09:02
    Casper9 skrev 2021-05-07 10:26:08 följande:

    Sektliknande? Du har ingen aning om vad AA är för ngt hör jag.


    Delvis svar till dig :)

    AA räddar liv, men ger även utrymme för sektliknande strömningar då grupperna är självstyrande, som du förstås vet. "Vi har inga ledare", men oj vad många informella ledare. Gubbs med "know-it-all" - attityder. Jag är kvinna med 26 års nykterhet och det är 33 år sedan jag var på mitt första möte, som ung tonåring i en anhöriggrupp. Mina sämsta erfarenheter är i grupper som domineras av världsmästarmän som inte ens kan följa principerna utan ger halvt inlindad och förnöjt skrockande feed-back när de inte håller med andras delningar. De använder sin tid som nykter och AA-gruppen för sitt behov att sätta sig på andra genom dylika beteenden, gärna kryddat med historier om hur de lurade (de korkade, medberoende) frun och ungarna och drack sprit med sugrör ur nedgrävda flaskor i trädgårdslandet. Sämst är det när de använder sig av VBA och ACOA-grupper för att ragga på unga, ledsna tjejer. Börjar med att låna ut lite litteratur och så där.. Så grupper är som sagt väldigt olika, men tyvärr är istället många män sig lika. Knullturister på VBA som går dit under förespeglingen att ta hand om den lilla pojken i sig som växte upp med missbruk. Dessa metoo-män känner alla icke nykomlingar till.

    AA:s och NA:s dominans som referens i den organiserade beroendevården har tyvärr hållit igen dörren för program där ateister kan känna igen sig. Jag fogade mig motvilligt som ung och "agnostiker av rädsla för högre makter" i den andliga delen av programmet. Men som stark ateist sedan över ett decennium kan jag inte längre gå på AA och NA. Jag har även slutat arbeta som 12-stegsbehandlare, för jag är inte det minsta troende. AA är sprungen ur en kristen rörelse och fungerar för de som i det minsta har något slags barnatro, och utmärkt för alla med en religiös tro, oavsett inriktning. Det funkar betydligt sämre för nya generationer som har en helt konfessionsfri uppfostran och skolgång.
  • Anonym (Nykte­r)
    Sat 8 May 2021 09:04
    Casper9 skrev 2021-05-08 08:54:45 följande:

    Va? Omotiverad om man inte blir nykter med hjälp av AA? Jag vet inte men ovanstående inlägg är bara massa fördomar anser jag.


    Har du aldrig hört "It works if you work it"?
  • Anonym (Nykte­r)
    Sat 8 May 2021 09:06
    Drottningen1970 skrev 2021-05-08 08:25:01 följande:

    Om vi bortser från AA nu... brukar sektmedlemmar själva tycka att de är med i en sekt?

    Jag anser att inställningen att AA är den enda rätta vägen, att de som ej blir nyktra med hjälp av AA är omotiverade och inte minst den aggressivitet man möts av om man INTE ställer sig bakom AAs ideologi (som vi sett tydligt i denna tråd) ÄR sektliknande. Det är min åsikt som är baserat på många års erfarenhet och kunskap om AA. Nej jag har inte själv varit med i AA i den bemärkelsen att jag behövt hjälp för egna missbruksproblem. Däremot har jag jobbat med dom i 20 år. Beviljat behandlingar, varit på oräkneligt antal informationsmöten i både öppenvården och på behandlingshem, suttit med på öppna möten etc etc etc. Jag kan AA och dess ideologi innifrån och ut.

    De har gjort ett enormt värdefull arbete för att hjälpa många till nykterhet, men återigen, det jag säger är att de är inte för alla. Jag tillhör en av dom som inte skulle passa för ideologin.

    De som det funkar för är ju kanon, värre har det varit för dom där metoden inte passar. Där är det mer regel än undantag att vederbörande stämplas som omotiverad och därmed skuldbeläggs. Man vill inom rörelsen tro att AA är frälsningen, den enda sanna lösningen för alla. Det är DEN delen jag anser är sektliknande.


    Jag är helt enig.
  • Sat 8 May 2021 09:44
    Anonym (Nykter) skrev 2021-05-08 09:04:20 följande:

    Har du aldrig hört "It works if you work it"?


    Jodå. Och håller inte med. Alla metoder passar inte alla även om man ?work it?

    Missbrukare är individer som alla andra och ingen homogen grupp.

    Olika individer, kräver olika metoder, vilket AA och 12-stegs metoden hårdnackat förnekar.
  • Anonym (Nykte­r)
    Sat 8 May 2021 09:59
    Drottningen1970 skrev 2021-05-08 09:44:06 följande:

    Jodå. Och håller inte med. Alla metoder passar inte alla även om man ?work it?

    Missbrukare är individer som alla andra och ingen homogen grupp.

    Olika individer, kräver olika metoder, vilket AA och 12-stegs metoden hårdnackat förnekar.


    Jag skrev ju det du citerar till Casper9, eftersom han inte höll med dig om att man anses omotiverad eller i förnekelse om det inte fungerar. Läs igen och wakey-wakey Jag bekräftar ju det du skriver. Se mina övriga inlägg.
  • Sat 8 May 2021 10:11
    Anonym (Nykter) skrev 2021-05-08 09:59:42 följande:

    Jag skrev ju det du citerar till Casper9, eftersom han inte höll med dig om att man anses omotiverad eller i förnekelse om det inte fungerar. Läs igen och wakey-wakey Jag bekräftar ju det du skriver. Se mina övriga inlägg.


    Vaknat
  • Anonym (Tror det)
    Sat 8 May 2021 10:17
    +1

    Nu vet jag ju inte något om ålder eller hur gravt och länge han ansåg sig vara alkoholiserad.

    Men de som håller sig nyktra blir ju ofta hjälpta av att ha ett familjeliv.

    Dessutom så kommer de antagligen aldrig att vara småpackade på svennebanansättet vid högtider.

  • Sat 8 May 2021 18:00

    Ja, tror inte jag skulle se det som ett stort problem. Däremot om det handlade om psykisk ohälsa i någon form, även där personen tar medicin för det - det skulle jag se som ett svårare problem.

  • Anonym (SMART­)
    Sat 8 May 2021 18:19
    Casper9 skrev 2021-05-08 07:04:40 följande:
    AA är inte sektliknande. Jag har gått i AA, du har det inte. Så jag borde ha mest rätt.
    AA lika illa som mormoner och jv. Jag har erfarenhet av alla tre. Amerikanska överdomstolen har till och med gått ut och sagt att domstolarna inte får tvinga tex påverkade förare som döms till att gå till AA för att de är för sektliknande, utan den dömde får välja modell/behandling själv utifrån en lista. Självklart får de välja AA, men de ska inte bli tvingade till just AA. AA har också sågats för att gång efter gång kommer det fram att AA är sämre än självhjälp. Du har större chans att klara dig utan AA än att gå med i AA. Om man jämför AA med BITE-modellen så är det skrämmande mycket som stämmer in.

    Men jag ska också tillägga att jag bor i USA och har mest erfarenhet härifrån, och att det kan vara annorlunda i Sverige. 
  • Sat 8 May 2021 18:32
    Anonym (SMART) skrev 2021-05-08 18:19:04 följande:

    AA lika illa som mormoner och jv. Jag har erfarenhet av alla tre. Amerikanska överdomstolen har till och med gått ut och sagt att domstolarna inte får tvinga tex påverkade förare som döms till att gå till AA för att de är för sektliknande, utan den dömde får välja modell/behandling själv utifrån en lista. Självklart får de välja AA, men de ska inte bli tvingade till just AA. AA har också sågats för att gång efter gång kommer det fram att AA är sämre än självhjälp. Du har större chans att klara dig utan AA än att gå med i AA. Om man jämför AA med BITE-modellen så är det skrämmande mycket som stämmer in.

    Men jag ska också tillägga att jag bor i USA och har mest erfarenhet härifrån, och att det kan vara annorlunda i Sverige. 


    Jag har ingen erfarenhet av AA, däremot har jag några bekanta som gått/går på NA och om jag har fattat saken rätt är det lite samma ?modell? på de två. Kan ju säga så mycket som att NA absolut inte passat mig pga den sektliknande känslan och fördömandet av de som hellre väljer andra behandlingar. Men trots att både NA och AA är lite sektliknande tycker jag ändå det är jättebra att de finns för de människor som tycker att det passar dem. Jag vet också att NA inte är i närheten lika extremt i Sverige som det är i USA och därför antar jag att detsamma gäller för AA.
Svar på tråden Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?