• Helledusingenda

    Medicinska sekreterare (eller annan vårdpers.)!

    Jag har vid ett par tillfällen noterat i loggrapporten i min journal att det efter läkarsamtal varit tre st medicinska sekreterare inne i min journal.

    En har naturligtvis skrivit diktatet. Vad kan de andra två ha haft för ärende i min journal?

    Det har inte bokats någon ny tid, skickats någon remiss eller liknande. Så, hur kan det behövas tre med. sekr. för ett läkarbesök?

  • Svar på tråden Medicinska sekreterare (eller annan vårdpers.)!
  • Anonym (A)
    Anonym (....) skrev 2021-05-04 14:35:40 följande:

    Du sa att du går in i journalen för att kontrollera att läkaren har signerat och att det är ett motiverat ärende. Vilket det inte är.


    Jo men inte för själva signerandets skull utanför att se att eventuella frågetecken är ifyllda.
  • Anonym (....)
    Anonym (A) skrev 2021-05-04 14:49:28 följande:

    Jo men inte för själva signerandets skull utanför att se att eventuella frågetecken är ifyllda.


    Vilket inte tillhör ditt jobb, inte är ett motiverat ärende för att gå in i journalen och är ett sekretessbrott.
  • mammabitch

    Varför så mycket oro?
    Det finns många giltiga anledningar att gå in i en patientjournal, t.ex för att sätta patienten på väntelista, boka nästa besök etc.
    Huvudsaken är väl att ingen läser journalen av ren nyfikenhet eller sprider information utanför aktuell vård. Om du inte är kändis eller har någon privat koppling till dem som varit inne i din journal är det väl väldigt osannolikt att de varit där av eget intresse?

  • Anonym (A)
    Anonym (....) skrev 2021-05-04 15:06:05 följande:

    Vilket inte tillhör ditt jobb, inte är ett motiverat ärende för att gå in i journalen och är ett sekretessbrott.


    Får höra efter med min chef vad hen tycker vi ska göra. Det hade ju varit skönt om man slapp dubbelkolla ibland. Jobbar du som läkare eller?
  • Helledusingenda
    mammabitch skrev 2021-05-04 15:19:44 följande:

    Varför så mycket oro?

    Det finns många giltiga anledningar att gå in i en patientjournal, t.ex för att sätta patienten på väntelista, boka nästa besök etc.

    Huvudsaken är väl att ingen läser journalen av ren nyfikenhet eller sprider information utanför aktuell vård. Om du inte är kändis eller har någon privat koppling till dem som varit inne i din journal är det väl väldigt osannolikt att de varit där av eget intresse?


    Vem har sagt att jag är orolig?

    Jag är inte uppsatt på någon väntelista, det har inte bokats något nytt besök, det har inte skickats eller mottagits någon remiss, jag har inte tagit några prover eller genomgått någon form av fysisk undersökning osv.

    Jag tycker nog inte att det är så konstigt att som patient fundera över arbetsgången när det går åt tre skiljda sekreterare för ett sådant besök.
  • Anonym (....)
    Anonym (A) skrev 2021-05-04 15:28:22 följande:

    Får höra efter med min chef vad hen tycker vi ska göra. Det hade ju varit skönt om man slapp dubbelkolla ibland. Jobbar du som läkare eller?


    Nej, är inte läkare. Men jag kan sekretesslagen.
  • Anonym (A)
    Anonym (....) skrev 2021-05-04 15:49:54 följande:

    Nej, är inte läkare. Men jag kan sekretesslagen.


    Om jag vill dubbelkolla att jag stavat rätt på ett ord, och går in igen och kollar är det också ett sekretessbrott? Enligt dig då.
  • Anonym (....)
    Anonym (A) skrev 2021-05-04 15:54:11 följande:

    Om jag vill dubbelkolla att jag stavat rätt på ett ord, och går in igen och kollar är det också ett sekretessbrott? Enligt dig då.


    Nej, eftersom då har du en legitim anledning att gå in. Men inte för att kontrollera att läkaren har signerat.

    Sedan kan man tycka att man borde läsa igenom det man skriver innan man loggar ut från journalen....Så slipper man gå in och ut i onödan.
  • Anonym (....)
    Anonym (A) skrev 2021-05-04 15:54:11 följande:

    Om jag vill dubbelkolla att jag stavat rätt på ett ord, och går in igen och kollar är det också ett sekretessbrott? Enligt dig då.


    Nej, eftersom då har du en legitim anledning att gå in. Men inte för att kontrollera att läkaren har signerat.

    Sedan kan man tycka att man borde läsa igenom det man skriver innan man loggar ut från journalen....Så slipper man gå in och ut i onödan.
  • Anonym (....)
    Anonym (A) skrev 2021-05-04 15:54:11 följande:

    Om jag vill dubbelkolla att jag stavat rätt på ett ord, och går in igen och kollar är det också ett sekretessbrott? Enligt dig då.


    Nej, eftersom då har du en legitim anledning att gå in. Men inte för att kontrollera att läkaren har signerat.

    Sedan kan man tycka att man borde läsa igenom det man skriver innan man loggar ut från journalen....Så slipper man gå in och ut i onödan.
  • Anonym (A)
    Anonym (....) skrev 2021-05-04 16:16:06 följande:

    Nej, eftersom då har du en legitim anledning att gå in. Men inte för att kontrollera att läkaren har signerat.

    Sedan kan man tycka att man borde läsa igenom det man skriver innan man loggar ut från journalen....Så slipper man gå in och ut i onödan.


    Bara ett exempel. Skrev aldrig att jag gör så. För mig är det samma sak som att kolla att frågetecken är borta.
  • Anonym (A)
    Anonym (....) skrev 2021-05-04 16:17:33 följande:

    Nej, eftersom då har du en legitim anledning att gå in. Men inte för att kontrollera att läkaren har signerat.

    Sedan kan man tycka att man borde läsa igenom det man skriver innan man loggar ut från journalen....Så slipper man gå in och ut i onödan.


    Det är lika legitimt enligt mig.
  • Anonym (....)
    Anonym (A) skrev 2021-05-04 16:35:32 följande:

    Bara ett exempel. Skrev aldrig att jag gör så. För mig är det samma sak som att kolla att frågetecken är borta.


    Nu när du fick reda på att det är sekretessbrott så har aldrig gjort så tots att du redan erkänt i tråden...
  • Anonym (A)
    Anonym (....) skrev 2021-05-04 16:42:04 följande:

    Nu när du fick reda på att det är sekretessbrott så har aldrig gjort så tots att du redan erkänt i tråden...


    Vad menar du? Jag har aldrig gått in och kollat stavning men däremot kollat om frågetecknen är ändrade. Men ska naturligtvis kolla upp vad som gäller gällande frågetecknen. Jobbar du inom vården?
  • Anonym (....)
    Anonym (A) skrev 2021-05-04 16:59:33 följande:

    Vad menar du? Jag har aldrig gått in och kollat stavning men däremot kollat om frågetecknen är ändrade. Men ska naturligtvis kolla upp vad som gäller gällande frågetecknen. Jobbar du inom vården?


    Stavning? Du har erkänt att du går in i journalen för att kontrollera om läkaren har signerat. Det ingår inte i ditt jobb och är ingen legitim anledning att gå in i en journal. Det är sekretessbrott.

    Ja, jag jobbar inom vården.
Svar på tråden Medicinska sekreterare (eller annan vårdpers.)!