3,5% räknas inte som alkohol
Sett det där många gånger. Jobbat 20 år i restaurang. Vet inte om jag skulle säga att det är regelrätt alkoholism. Men verkligen inte långt ifrån. Däremot blir det ett stort sockerberoende och en dålig rutin som måste brytas innan det är för sent.
Han måste ju bli fet och slö. Eller?
Han verkar ju inte vara fullblodsalkis än .
I alla fall har jag sett många bryta denna dåliga rutin och bli helt normala när de brutit rutinen.
Men man får börja med vit vecka , sedan veckor sedan månad. Dra ned på mängd etc. Börja dricka andra alkoholfria alternativ , citronvatten, äppeljuice/bubbelvatten är bra att sippa på.
Bra om man har andra intressen, gärna idrottsliga.
Fråga vad I livet som han är missnöjd med? Era friska fina barn, dig eller jobbet. Be honom ta kommando över det i så fall.
Folköl är såklart också alkohol men inget man blir regelrätt full av, inte som en vuxen man.
Att gå bakom ryggen på honom, via hans pappa eller vän, är helt fel väg att gå. Det kommer bara komplicera saken ytterligare.
Jag har lång erfarenhet inom missbruksvård, speciellt alkoholrelaterad sådan. Exakt vad som behöver ske för att han ska ta tag i sitt liv vet inte jag, men jag tror inte att det är alkoholen som är huvudproblemet här.