Inlägg från: Anonym (Nilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nilla)

3,5% räknas inte som alkohol

Anonym (Bira bira bira) skrev 2021-05-09 08:40:14 följande:

Sett det där många gånger. Jobbat 20 år i restaurang. Vet inte om jag skulle säga att det är regelrätt alkoholism. Men verkligen inte långt ifrån. Däremot blir det ett stort sockerberoende och en dålig rutin som måste brytas innan det är för sent.

Han måste ju bli fet och slö. Eller?

Han verkar ju inte vara fullblodsalkis än .

I alla fall har jag sett många bryta denna dåliga rutin och bli helt normala när de brutit rutinen.

Men man får börja med vit vecka , sedan veckor sedan månad. Dra ned på mängd etc. Börja dricka andra alkoholfria alternativ , citronvatten, äppeljuice/bubbelvatten är bra att sippa på.

Bra om man har andra intressen, gärna idrottsliga.

Fråga vad I livet som han är missnöjd med? Era friska fina barn, dig eller jobbet. Be honom ta kommando över det i så fall.

Jag håller med, tror inte heller att han är kemiskt alkoholiserad. Snarare har han lagt tills sig med en bekväm ovana. Ölen har blivit hans "napp" som han tröstar sig med, för att han inte är nöjd med tillvaron vilket är tydligt i det ts skriver. Han är för feg för att göra något åt sin situation och tar till nappen som tröst istället, alltså ölen.
    Folköl är såklart också alkohol men inget man blir regelrätt full av, inte som en vuxen man.

Att gå bakom ryggen på honom, via hans pappa eller vän, är helt fel väg att gå. Det kommer bara komplicera saken ytterligare.

Jag har lång erfarenhet inom missbruksvård, speciellt alkoholrelaterad sådan. Exakt vad som behöver ske för att han ska ta tag i sitt liv vet inte jag, men jag tror inte att det är alkoholen som är huvudproblemet här.
  • Anonym (Nilla)
    molly50 skrev 2021-05-09 10:20:29 följande:
    Du vet vad du ska göra.
    Du ska lämna honom. Hur svårt det än är.
    Hans bror betedde sig dumt.
    Men din sambo har nu visat med all önskvärd tydlighet att han väljer alkoholen framför er,sin familj.
    Det säger väl allt?
    Dessutom sover han kanske hos en annan kvinna.
    Jag tycker du ska packa ihop hans saker och ställa utanför dörren så han bara kan hämta det sen.
    Han måste själv inse att han har problem. Det är inget du kan hjälpa honom med.
    De är sambo, hon kan inte bara kasta ut honom.
    Det finns lagar som reglerar sånt.
  • Anonym (Nilla)
    molly50 skrev 2021-05-09 10:39:37 följande:
    Han mår säkert inte bra. Det kan jag hålla med om.
    Han går ju dessutom på SSRI.
    Och hans mående kan absolut vara en orsak till att han tar till flaskan.
    Men att han inte skulle vara alkoholist kan jag inte hålla med om.
    Han dricker ju varje dag och börjar så fort han kommer hem från jobbet.
    Han har t om druckit sig så full att han somnat när han varit ensam med barnen.
    Bl a hans 1,5-årige son!
    Då anser i alla fall jag att man har problem.
    Och jag håller med den som skrev att TS borde ansöka om att få vara boendeförälder med bevakat umgänge. Åtminstone tills pappan har tagit tag i sina problem.
    Han ska inte vara ensam med barnen.
    Nej, att blanda SSRI med alkohol är inte att rekommendera. Dock påverkar det inte medicinens verkan.

Jag har, som sagt, lång erfarenhet av missbruksvård och ser inte att denna man skulle vara uttalat alkoholist. Missbruk? Ja, men ett missbruk innebär inte per automatik ett beroende. Det är komplicerat, inget jag kommer gå in i detalj för att förklara. (Det går alltid att söka information på nätet om intresset är tillräckligt stort.)

Att somna med ansvar för ett småbarn är dock oförsvarbart, OM det berodde på alkoholpåverkan. Och jag har inte förnekat att han har problem, det jag sagt är att jag inte tror att alkoholen är själva problemet utan mer hans desperata försök att lindra det som plågar honom.

Han har uppenbarligen kontakt med vården, och han borde gå tillbaka dit och försöka få hjälp. Är det familjesituationen som han vantrivs med så är det ju bättre för alla inblandade att upplösa familjen.
    Sker det så skulle jag uppmana ts att kontakta socialtjänsten och be om hjälp där då hon inte känner sig trygg i att lämna det lilla barnet hos sin far.

De stora barnen är inte ts ansvar, det kan ingen begära av henne. Blir soc inblandade så drar ju även de äldre barnen in oavsett vad anmälan gäller.
  • Anonym (Nilla)
    molly50 skrev 2021-05-09 10:40:33 följande:
    Kan kan hon väl.
    Hon kan göra slut och be honom flytta.
    Det är inte samma sak som att packa hans saker och ställa ut.
    Sen är det långt ifrån säkert att ts får boendet då mannen har tre barn att ge tak över huvudet, till skillnad från ts med ett barn.

Även här kan socialtjänsten kanske hjälpa till, jag vet inte om det är likadant inom alla regioner men i min region får en separerad förälder förtur inom den lokala bostadskön. (Alltså då barnen är gemensamma,)
  • Anonym (Nilla)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-09 12:09:39 följande:

Han kom för en timma sen och agerade som att inget hänt. Så går han in o lägger sig. Sen efter en stund ropar han på mig och jag frågar vad det är, då säger han: kan du ge mig en avsugning.

. Nej säger jag och han frågar varför. Då sa jag: men snälla det förstår du väll själv och han nekar och ber mig förklara. Jag säger då: du kommer inte hem, hör inte av dig, du vill inte umgås med din familj, du sitter hellre och dricker än att vara med dina barn. Det finns proffisionell hjälp att få, du kan få hjälp att sluta eller minska på drickandet. Du kan få hjälp om du mår dåligt över något annat.

Men han hävdar att han inte har några problem men att han hellre är ute och dricker med sina kompisar för de är roligare än att vara med mig och sonen.

Jag sa: så du tycker inte det är mycket när man dricker 6 dagar i veckan? Men han säger att han inte har gjort det när jag säger att jag har skrivit ner det vilket jag har så säger han att jag inte alls har skrivit ner det.

Jag frågar honom igen om han menar att han hellre vill dricka och umgås med sina vänner och den här skitsnygga tjejen som jag fått veta att han sagt att hon är, än att vara med sina barn.

Ja hon är ju skitsnygg, tycker inte du det svarar han.

Han frågade om vi skulle splitta upp för jag förstör bara livet för honom.... Usch va jobbigt detta är. Jag känner mig så svag och ledsen

Du fick svaret.
    Han vill separera.
Svar på tråden 3,5% räknas inte som alkohol