• Anonym (Orkar inte)
    Tue 4 May 2021 10:20
    924 visningar
    11 svar
    11
    924

    Är det här normalt eller inte?

    Är det här normalt eller för mycket? Vad tycker ni? Själv störs jag enormt av det och jag tycker att hon är alldeles för på.

    Jag fyller snart 21 år och bor inte hemma. Min mamma har alltid varit en sådan som har ringt och smsat mycket, vilket jag tycker är otroligt störande. Jag vill ha kontakt och jag tycker att relationer är viktiga men jag tycker att det är otroligt irriterande att hon ringer mig flera gånger per dag och fortsätter ringa om jag inte svarar, samt skickar sms där hon gång på gång frågar varför hon inte får kontakt med mig, vad jag gör, hallååå, och sådana saker.

    Jag hade förstått om det gällde något viktigt men det är inte ens något speciellt hon vill.

    Hon gör ofta på det här sättet. Jag tycker inte längre att det är gulligt och omtänksamt, det har mer gått till att det känns som att hon har något slags kontrollbehov, vilket jag även har märkt gällande andra saker.

    För ett tag sedan avaktiverade jag min instagram tillfälligt och jag skojar inte när jag säger att det tog MAX 30 minuter tills min mamma hade sett att jag inte längre var på instagram. Jag tycker att det här är helt sinnesjukt. Det känns som att hon har koll på mig non stop.

    Om jag inte svarar så betyder det att jag inte vill, orkar eller kan prata men det verkar hon inte förstå utan hon fortsätter ringa och skickar smsa för att få tag på mig men det hjälper inte alls. Det är som att hon tror att jag har någon slags skyldighet att svara henne så fort hon kontaktar mig men det har jag inte.

    För mig känns det som att hon inte fattar att jag är en vuxen människa. Jag har annat för mig. Svarar jag inte på hennes sms inom fem minuter så kan hon skicka flera till bara för att jag ska svara. Det är helt galet. Jag vill kunna göra annat utan att behöva oroa mig för att se tusentals sms och telefonsamtal från henne bara för att jag inte har haft tid att svara henne direkt.

    Hon går mig på nerverna när hon håller på såhär. Har inte ens lust att prata med henne när hon håller på som hon gör men hon fattar ingenting och kan inte ta till sig av något man säger till henne. Det går inte in.

    Om jag söker en person och personen inte svarar så väntar jag på att personen ska höra av sig till mig och hade det varit något viktigt så hade jag även lämnat ett meddelande. Att min mamma håller på såhär tycker jag bara är helt galet och onormalt.

  • Svar på tråden Är det här normalt eller inte?
  • Anonym (Ann)
    Tue 4 May 2021 10:26
    #1
    Anonym (Orkar inte) skrev 2021-05-04 10:20:20 följande:

    Är det här normalt eller för mycket? Vad tycker ni? Själv störs jag enormt av det och jag tycker att hon är alldeles för på.

    Jag fyller snart 21 år och bor inte hemma. Min mamma har alltid varit en sådan som har ringt och smsat mycket, vilket jag tycker är otroligt störande. Jag vill ha kontakt och jag tycker att relationer är viktiga men jag tycker att det är otroligt irriterande att hon ringer mig flera gånger per dag och fortsätter ringa om jag inte svarar, samt skickar sms där hon gång på gång frågar varför hon inte får kontakt med mig, vad jag gör, hallååå, och sådana saker.

    Jag hade förstått om det gällde något viktigt men det är inte ens något speciellt hon vill.

    Hon gör ofta på det här sättet. Jag tycker inte längre att det är gulligt och omtänksamt, det har mer gått till att det känns som att hon har något slags kontrollbehov, vilket jag även har märkt gällande andra saker.

    För ett tag sedan avaktiverade jag min instagram tillfälligt och jag skojar inte när jag säger att det tog MAX 30 minuter tills min mamma hade sett att jag inte längre var på instagram. Jag tycker att det här är helt sinnesjukt. Det känns som att hon har koll på mig non stop.

    Om jag inte svarar så betyder det att jag inte vill, orkar eller kan prata men det verkar hon inte förstå utan hon fortsätter ringa och skickar smsa för att få tag på mig men det hjälper inte alls. Det är som att hon tror att jag har någon slags skyldighet att svara henne så fort hon kontaktar mig men det har jag inte.

    För mig känns det som att hon inte fattar att jag är en vuxen människa. Jag har annat för mig. Svarar jag inte på hennes sms inom fem minuter så kan hon skicka flera till bara för att jag ska svara. Det är helt galet. Jag vill kunna göra annat utan att behöva oroa mig för att se tusentals sms och telefonsamtal från henne bara för att jag inte har haft tid att svara henne direkt.

    Hon går mig på nerverna när hon håller på såhär. Har inte ens lust att prata med henne när hon håller på som hon gör men hon fattar ingenting och kan inte ta till sig av något man säger till henne. Det går inte in.

    Om jag söker en person och personen inte svarar så väntar jag på att personen ska höra av sig till mig och hade det varit något viktigt så hade jag även lämnat ett meddelande. Att min mamma håller på såhär tycker jag bara är helt galet och onormalt.


    Vad jobbig hon verkar vara, din mamma, förstår dig till fullo.

    Nästa gång du pratar med henne så säg åt henne att sluta höra av sig så mycket, att det räcker med en gång om dagen (eller vad du tycker är lämpligt). Och säg att om hon inte följer det, så blockerar du henne. Händer något viktigt du behöver veta efter att hon hört av sig, så kan hon skicka ett sms och tala om det eller be dig ringa. Men annars ska hon hålla sig till överenskommelsen, eller så blockerar du henne. Kör den hårda stilen, så hon förstår att du menar allvar.
  • Anonym (Nej inte normal­t)
    Tue 4 May 2021 10:29
    #2

    Du har en bra gut feeling, speciellt som du fortfarande är ung och verkar väldigt klok, men nej, detta är inte normalt. Vet inte hur resten av din uppväxt har varit, om du har några syskon och vad de tycker, och hur hon beter sig mot dem. Men det låter nästan som Maternal Narcissism, det kan uttrycka sig i att mamman är antingen väldigt elak, ignorerande, eller väldigt kontrollerande. Researcha det och se om du hittar likheter.  

  • Anonym (Orkar inte) Trådstartaren
    Tue 4 May 2021 10:37
    #3
    Anonym (Nej inte normalt) skrev 2021-05-04 10:29:16 följande:

    Du har en bra gut feeling, speciellt som du fortfarande är ung och verkar väldigt klok, men nej, detta är inte normalt. Vet inte hur resten av din uppväxt har varit, om du har några syskon och vad de tycker, och hur hon beter sig mot dem. Men det låter nästan som Maternal Narcissism, det kan uttrycka sig i att mamman är antingen väldigt elak, ignorerande, eller väldigt kontrollerande. Researcha det och se om du hittar likheter.  


    Jag tror inte att hon är narcissist och jag har inte läst om det där så noga än men utav det jag har hunnit läsa så stämmer mycket in.

    Hon frågar saker om mitt liv heeela tiden och vill jag inte svara eller berätta precis allt för henne så är det bara glömma att hon accepterar det, hon fortsätter tjata och pressa på. Hon ska bestämma allt och ska jag göra något eller köpa något så har hon direkt åsikter om det och vill bestämma åt mig.

    Uppväxten har varit rätt trasslig. Mina föräldrar gick isär tidigt och det har varit trassligt hemma hos båda. Min mamma och jag kanske inte har haft en så god relation på grund av en hel del bråk och tjafs. Jag har en äldre bror men han är mycket äldre än mig och jag vet att hon inte håller på såhär mot honom. Eller jag vet inte men jag är väldigt säker, för ibland vet jag att hon har sagt att det nu har gått ett tag sedan de pratade osv. Hur hon var mot honom när han var i min ålder vet jag inte.
  • Anonym (Orkar inte) Trådstartaren
    Tue 4 May 2021 10:38
    #4
    Anonym (Nej inte normalt) skrev 2021-05-04 10:29:16 följande:

    Du har en bra gut feeling, speciellt som du fortfarande är ung och verkar väldigt klok, men nej, detta är inte normalt. Vet inte hur resten av din uppväxt har varit, om du har några syskon och vad de tycker, och hur hon beter sig mot dem. Men det låter nästan som Maternal Narcissism, det kan uttrycka sig i att mamman är antingen väldigt elak, ignorerande, eller väldigt kontrollerande. Researcha det och se om du hittar likheter.  


    Jag tror inte att hon är narcissist och jag har inte läst om det där så noga än men utav det jag har hunnit läsa så stämmer mycket in.

    Hon frågar saker om mitt liv heeela tiden och vill jag inte svara eller berätta precis allt för henne så är det bara glömma att hon accepterar det, hon fortsätter tjata och pressa på. Hon ska bestämma allt och ska jag göra något eller köpa något så har hon direkt åsikter om det och vill bestämma åt mig.

    Uppväxten har varit rätt trasslig. Mina föräldrar gick isär tidigt och det har varit trassligt hemma hos båda. Min mamma och jag kanske inte har haft en så god relation på grund av en hel del bråk och tjafs. Jag har en äldre bror men han är mycket äldre än mig och jag vet att hon inte håller på såhär mot honom. Eller jag vet inte men jag är väldigt säker, för ibland vet jag att hon har sagt att det nu har gått ett tag sedan de pratade osv. Hur hon var mot honom när han var i min ålder vet jag inte.
  • Anonym (Orkar inte) Trådstartaren
    Tue 4 May 2021 10:39
    #5
    Anonym (Ann) skrev 2021-05-04 10:26:58 följande:

    Vad jobbig hon verkar vara, din mamma, förstår dig till fullo.

    Nästa gång du pratar med henne så säg åt henne att sluta höra av sig så mycket, att det räcker med en gång om dagen (eller vad du tycker är lämpligt). Och säg att om hon inte följer det, så blockerar du henne. Händer något viktigt du behöver veta efter att hon hört av sig, så kan hon skicka ett sms och tala om det eller be dig ringa. Men annars ska hon hålla sig till överenskommelsen, eller så blockerar du henne. Kör den hårda stilen, så hon förstår att du menar allvar.


    Ja, det kanske är så jag måste göra om hon inte tar till sig det jag säger.
  • Anonym (Likan­de erfare­nhet)
    Tue 4 May 2021 10:40
    #6

    Min mamma är något nervös/orolig av sig. Jag kommer ihåg att när äldsta barnet flyttade utomlands och uppgav fel nummer så fortsatte mina föräldrar ringa det numret om och om igen.

    Det kan vara ett kontrollbehov hos din mamma. Det kan också vara att din mamma inte riktigt förstår att du har ett annat liv utan ser sig själv som viktigast och därför inte förstår varför du inte omedelbart svarar henne (jag har varit med om de fallen också). Det kan också vara så att hon är orolig och har någon form av tvångstankar om att något hänt dig (svarar du vet hon att du inte ligger skadad i vägkanten någonstans).

    Hur du får bukt med det vet jag faktiskt inte om det inte fungerar att prata med henne. Jag skulle nog om jag var du och samtal inte fungerade faktiskt börja svara enbart en gång per dag eller varannan dag (och ringa upp då om hon inte ringde). För att försöka ringa fram en annan rutin.

  • Anonym (Mamma­n)
    Tue 4 May 2021 10:47
    #7

    Jag är mamma till 3 vuxna barn o 1 17åring. Håller kontakt, ja, men absolut inte på detdär viset. Med sönerna pratar vi ca 1gång i veckan, ev 1 sms där mellan. Med dottern nog oftare då h8n fått barn. Hade jag betett mig som din mamma hade dom nog sagt ifrån. Så jag hade fattat. Har hon själv nåt socialt liv, eller är hon ensam?

  • Anonym (a)
    Tue 4 May 2021 10:54
    #8

    Jag föreslår att du berättar för henne att det inte fungerar att prata i telefon och skriva sms hela dagarna, för att du vill ha ett liv där den digitala världen inte är i fokus.
    Säg tex att du kommer en period testa att bara läsa meddelanden mellan kl 20-21, och att du sparar annat under dagen tills dess. Sedan kan du såklart läsa innan dess, men såvida det inte är något viktigt så låter du bli att svara.
    Berätta att du inte heller kommer svara i telefon under dagen. Det betyder inte att något är fel, bara att du vill fokusera på annat. På kvällen kan du välja om du vill skicka meddelanden som svar, eller om du hellre ringer upp och tar allt per telefon en stund.
    När det gått några veckor kan du även fasa ut detta om det känns för mycket med varje dag, så ändra till tex varannan dag. Bestäm hur ofta det känns rimligt och bra för dig att ha kontakt och försök jobba på att få det så.

  • Anonym (Nej inte normal­t)
    Tue 4 May 2021 13:09
    #9
    Anonym (Orkar inte) skrev 2021-05-04 10:38:51 följande:
    Jag tror inte att hon är narcissist och jag har inte läst om det där så noga än men utav det jag har hunnit läsa så stämmer mycket in.

    Hon frågar saker om mitt liv heeela tiden och vill jag inte svara eller berätta precis allt för henne så är det bara glömma att hon accepterar det, hon fortsätter tjata och pressa på. Hon ska bestämma allt och ska jag göra något eller köpa något så har hon direkt åsikter om det och vill bestämma åt mig.

    Uppväxten har varit rätt trasslig. Mina föräldrar gick isär tidigt och det har varit trassligt hemma hos båda. Min mamma och jag kanske inte har haft en så god relation på grund av en hel del bråk och tjafs. Jag har en äldre bror men han är mycket äldre än mig och jag vet att hon inte håller på såhär mot honom. Eller jag vet inte men jag är väldigt säker, för ibland vet jag att hon har sagt att det nu har gått ett tag sedan de pratade osv. Hur hon var mot honom när han var i min ålder vet jag inte.
    Så sorry men det låter som om din mamma är åt det narcissitiska hållet, läs på om det och gör din egen analys. Min mamma är narcissist och samtidigt som det var otroligt tufft när jag insåg det så var det samtidigt ett otroligt uppvaknande och alla bitar föll på plats. www.whatiscodependency.com/sons-narcissistic-mothers/
  • Tue 4 May 2021 13:17
    #10

    Det är inte normalt. Säg ifrån och se om det hjälper.

    I slutänden måste du ju blocka henne om hon inte respekterar dig

  • Anonym (...)
    Mon 10 May 2021 11:31
    #11

    Oj, nej det låter inte normalt alls! Vad har din mamma för vardag med jobb, partner, fritidsintressen, vänner, socialt liv? Det låter spontant som att hon har lite för mycket fritid är hon uttråkad kanske?

    Försök att successivt markera dina gränser och ta dig lite bort från mamma i små steg, förklara att du inte svarar i telefon mellan kl si och så för att du jobbar, att du brukar svara på sms när du har tid osv osv. Försök styra upp när ni ska höras, ?vi kan höras på söndag kväll efter xxxx?? Kanske ska du ändå prata med din bror- han kanske har något tips..?

Svar på tråden Är det här normalt eller inte?