• Tue 4 May 2021 16:28
    421 visningar
    4 svar
    4
    421

    Enäggstvillingar som delar moderkaka

    Fick idag i v 12 veta att mina tvillingar delar moderkaka. Ingen positivt diagnos lät det som på läkaren. Vet inte riktigt om dom delar fostersäck också, ska ta reda på det. Någon som haft samma som haft en lycklig utgång? Fick ni TTTS? Behöver hopp..

  • Svar på tråden Enäggstvillingar som delar moderkaka
  • Tue 4 May 2021 17:59
    #2
    Ailin skrev 2021-05-04 16:52:04 följande:

    Mina enäggstvillingar delade moderkaka och den yttre säcken (hade varsin egen innanför - absolut vanligast!). Fördelningen var lite ojämn, ena hade mindre än den andra. Vi gick på extremt täta kontroller, just för att bevaka TTS. Tillväxten var ojämn igenom hela graviditeten. När de sedan föddes, v 35+3, så vägde de 1880 resp 2400 gram. Blev tidigt snitt eftersom flödet i navelsträngarna började bli lite påverkat.

    För oss gick det alltså jättebra, även om det var väldigt jobbigt med alla kontroller och all oro. Försök hitta en läkare som verkligen är noggrann och som ni är trygga med. Be om extra kontroller om ni är oroliga. Även om det blir TTS så finns det otroliga åtgärder för det. Googla inte! Finns mkt idiotiskt på nätet... Bättre då med grupper på FB, om enäggstvillingar.

    Varmt lycka till! När bebisarna sen är ute så är det helt fantastiskt med tvillingar!!


    Tack så oerhört mycket att du delade din historia. Du förstår inte hur mycket det betyder för mig att läsa hur det gått för dig! <3 Har varit helt förstörd idag och tänk det allra värsta då det står det när man googlar. Behövde verkligen lösa dina ord. Gjorde du kejsarsnitt eller födde du dina tvillingar vaginalt?
  • Tue 4 May 2021 21:07
    #3
    hopeforaplusa skrev 2021-05-04 17:59:08 följande:

    Tack så oerhört mycket att du delade din historia. Du förstår inte hur mycket det betyder för mig att läsa hur det gått för dig! <3 Har varit helt förstörd idag och tänk det allra värsta då det står det när man googlar. Behövde verkligen lösa dina ord. Gjorde du kejsarsnitt eller födde du dina tvillingar vaginalt?


    Jag ser ju att du skrev det ovanför, glöm min fråga!:)
Svar på tråden Enäggstvillingar som delar moderkaka