• Anonym (H)
    Tue 4 May 2021 20:04
    192 visningar
    1 svar
    +1
    1
    192

    Sakna sitt barn

    Jag har en dålig relation med min mor pga hennes missbruk och vi har inte kontakt idag.

    Har själv lyckats hålla mig från missbruk och när jag fick barn så gav jag hen allt jag inte själv fått och vi var jättenära. Men när jag och pappan separerade förlorade jag och barnet vår närhet, varannan vecka vet jag inget om hens liv. Kan skriva att jag älskar och saknar hen men får inget svar. Hen tar mig för givet, vilket ett barn väl ska göra? Men en liten del av mig som själv saknade det där, blir så ledsen. Att hen aldrig direkt visar att hen saknar mig eller vår nära relation, som den en gång var.

    Jag förstår att jag nog reagerar eftersom det ligger i mig, i nåt jag själv saknat. Jag vet heller inte vad som är normalt eftersom jag aldrig haft det. Vad är normalt? Att ens barn aldrig direkt visar kärlek? Tycker jag ser barn som säger det till sina föräldrar, eller gör nån teckning till födelsedagen eller nåt.

    Jag har verkligen aldrig övergett hen, alltid uppmuntrat hen och gett hen kärlek. Vad har jag gjort för fel, eller är det här det normala? Jag kräver inget av hen men jag saknar respons ibland.

    Försöker jag för mycket? Men skriver bara ett par gånger i veckan, inte hela tiden.

    Hen är tonåring nu, så det kanske spelar in.

    Och ja jag förstår att jag behöver gå i terapi för att läka. Det ska jag.

  • Svar på tråden Sakna sitt barn
  • Anonym (sorg)
    Wed 5 May 2021 18:48
    #1

    Vad brukar du skriva? Brukar du ringa? Vad säger du då?
    Är det en dotter eller son?
    Har ni traditioner, tillexempel att äta middag varje kväll ihop när ni bor hos dig? Att åka på semester varje år? Fira / högtider ihop med varandra?

    Har du provat att höra av dig och frågat om ni kan ta en fika, en 30 minuter promenad i skogen, eller laga något gott (måltid eller baka ihop)?

    Om du inte har en slags kultur från ditt barns uppväxt, t.ex. att alltid äta en måltid ihop när man bor under samma tak, är det svårt att ändra på.. Men du borde definitivt försöka försiktigt, och försök få det att kännas kort och enkelt. När man är van att ta en fika på 30 minuter med varandra någon gång i veckan, så kan det leda till att spendera en hel helg ihop istället för att gå till kompisarna (som man ofta gör som tonåring). 

    Det låter som du sörjer, jag kan tänka mig att det är jobbigt och det kanske är såhär för de flesta familjer speciellt separerade familjer. Men du kan börja jobba på framtiden redan nu, för efter tonåren så kommer vuxenlivet, och man har naturligt mindre tid för vänner (kanske mer tid för en egen partner).

    Har din tonåring en partner?

Svar på tråden Sakna sitt barn