• Mippobippo

    Vad ska jag göra åt provocerande granne?

    Kom med tips!!!

    Jag har aldrig haft problem med någon granne i trapphuset så länge vi har bott här men för ett par månader sedan började en granne gå till attack mot mig. Det började med en arg lapp i tvättstugan med helt sjuka anklagelser, hade inte varit så noga med städningen och ok ser inget fel med att påpeka det men i denna lapp stod det att jag har gjort saker som jag absolut inte har gjort, hängt ut mig inför andra grannar i trappen med felaktiga anklagelser. Personen ifråga har även gått på en annan granne och skrivit sjuka saker på en lapp i trapphuset. Jag konfronterade henne varpå hon flyr går alltså inte att ha en konversation med denna ?vuxna? människa. Nu på sista tiden har hon börjat spela hög musik och leva om samt gör små saker för att provocera mig. JAG ORKAR INTE MED DENNA MÄNNISKA! Jag kör på metoden att ignorera henne men det verkar inte ha någon funktion. Hon hälsar aldrig och har heller aldrig gjort det, alla andra grannar är super trevliga. Om jag kommer i närheten av henne så springer hon i princip iväg.

    Jag förstår helt ärligt inte varför hon har gått på mig och just mig? Jag är liksom 23 år och vi pratar om en kvinna i typ 50-60 års åldern? Biter sönder läppen från att kasta ägg på hennes fönster.

  • Svar på tråden Vad ska jag göra åt provocerande granne?
  • lövet2

    Hon har antagligen någon psykisk sjukdom.

    Min dotter och hennes pojkvän flyttade i hop när de var runt 20. De blev grannar med en schizofren man. Han var väldigt aggressiv i bland och kunde stå och skrika saker åt dem. Det fanns inte så mycket att göra så länge han inte begick något brott. De klagade till hyresgästföreningen några gånger, men till slut flyttade de i stället.

  • Mippobippo
    lövet2 skrev 2021-05-04 20:27:31 följande:

    Hon har antagligen någon psykisk sjukdom.

    Min dotter och hennes pojkvän flyttade i hop när de var runt 20. De blev grannar med en schizofren man. Han var väldigt aggressiv i bland och kunde stå och skrika saker åt dem. Det fanns inte så mycket att göra så länge han inte begick något brott. De klagade till hyresgästföreningen några gånger, men till slut flyttade de i stället.


    Men fy! Tråkigt att dom behövde flytta skulle ha varit tvärtom. Har berättat för de flesta i min närhet och alla säger samma sak, att hon inte är helt hundra!
  • Anonym (Samma problem)

    Har en likadan granne fast en kille runt 30 årsåldern tror att han ska slå igenom med sin musik. Endel utav mina grannar tål honom inte alls för det är ju så synd om honom han har fler diagnoser och en överbeskyddande mamma.

    Han har tyvärr nog personlighetsstörning. Jag frågade honom en gång är du narcisst? - han log. Ja sa han stolt. Hänger med konstigt folk. Han har inget fast jobb lever på Arbetsförmedlingen lönebidrag och FK. Ingen vill ha han på ett arbete. Jag tror att han har gjort ett rån i en butik där han jobbar. men tyvärr kan jag inte bevisa det. Han är dömd för rån tidigare men han finns inte i brottsregistret längre.

    Polisen har varit där hos honom 2 ggr. Man får bara rysningar när man går förbi honom på gården.

  • Anonym (Samma problem)

    Man vill göra något åt saken. Gör att grannen ska sluta med det dom gör sluta provocera.

    Försök filma? Spela in?

    Här kan man inre göra det för då blir man nog ihjälslagen. Han går runt med knivar. Våran granne.

  • Anonym

    Om du vill ha en förändring så måste du
    1. inse att du gjorde bort dig när du inte städat efter dig i tvättstugan
    2. Be om ursäkt och säg att det inte kommer hända igen
    Jag vill inte försvara henne men om du vill bo kvar är det enda sättet.
    Efter det kan du helt ignorera henne

  • Mippobippo
    Anonym skrev 2021-05-04 20:47:49 följande:

    Om du vill ha en förändring så måste du

    1. inse att du gjorde bort dig när du inte städat efter dig i tvättstugan

    2. Be om ursäkt och säg att det inte kommer hända igen

    Jag vill inte försvara henne men om du vill bo kvar är det enda sättet.

    Efter det kan du helt ignorera henne


    Absolut inte. Vi alla är människor och kan glömma sopa efter oss, man skriver inte arga hot lappar bara för att någon har glömt sopa golvet. Det hade varit annat om hon pratade med mig personligen och sa ?tänk på att städa efter dig? eller liknande på ett trevligt sett.
  • BuoBä

    Jag gissar också på psykisk sjukdom av något slag, eller demens/alzheimers. Vi hade en granne som kom och klagade ett par gånger när vi renoverade lägenheten. Hon var lite överdramatisk då, men vi tänkte inte så mycket på det. Ett par år senare när hennes man dog så spårade hon ur helt. Kom och ringde på när som helst på dygnet. Ibland skällde hon om saker som definitivt inte hade hänt, ibland grät hon och ville ha hjälp med att ringa sin son på fjärrkontrollen(!). Det var alzheimers.

    Prata med hyresvärden. Även om de inte kan göra något drastiskt, så kan det vara bra för dem att veta om problemet. Om det är regelrätta störningar som tex hög musik så ringer du också värden, eller störningsjouren om ni har det. I övrigt är det troligen bäst att undvika den här personen, och inte låta dig provoceras.

  • Mippobippo
    BuoBä skrev 2021-05-04 20:52:18 följande:

    Jag gissar också på psykisk sjukdom av något slag, eller demens/alzheimers. Vi hade en granne som kom och klagade ett par gånger när vi renoverade lägenheten. Hon var lite överdramatisk då, men vi tänkte inte så mycket på det. Ett par år senare när hennes man dog så spårade hon ur helt. Kom och ringde på när som helst på dygnet. Ibland skällde hon om saker som definitivt inte hade hänt, ibland grät hon och ville ha hjälp med att ringa sin son på fjärrkontrollen(!). Det var alzheimers.

    Prata med hyresvärden. Även om de inte kan göra något drastiskt, så kan det vara bra för dem att veta om problemet. Om det är regelrätta störningar som tex hög musik så ringer du också värden, eller störningsjouren om ni har det. I övrigt är det troligen bäst att undvika den här personen, och inte låta dig provoceras.


    Men fy!!! Jag har tagit kontakt nu med hyresvärden igen. Får se vad de svarar. Har kollat upp henne på facebook av nyfikenhet där hon predikar om kärlek och att vara snäll mot andra osv.. jo visst haha.
  • Mippobippo
    Anonym (Samma problem) skrev 2021-05-04 20:40:11 följande:

    Har en likadan granne fast en kille runt 30 årsåldern tror att han ska slå igenom med sin musik. Endel utav mina grannar tål honom inte alls för det är ju så synd om honom han har fler diagnoser och en överbeskyddande mamma.

    Han har tyvärr nog personlighetsstörning. Jag frågade honom en gång är du narcisst? - han log. Ja sa han stolt. Hänger med konstigt folk. Han har inget fast jobb lever på Arbetsförmedlingen lönebidrag och FK. Ingen vill ha han på ett arbete. Jag tror att han har gjort ett rån i en butik där han jobbar. men tyvärr kan jag inte bevisa det. Han är dömd för rån tidigare men han finns inte i brottsregistret längre.

    Polisen har varit där hos honom 2 ggr. Man får bara rysningar när man går förbi honom på gården.


    Men usch. Hoppas att hon flyttar..
  • Anonym (mcsnubben)

    Du kontaktar hyresgästföreningen (eller bostadsrättsföreningen)

    Varför hon gör det är inte lika relevant som att hon gör det, hon stör flera av er granna och då måste ni ta anmäla det som störning.

  • Anonym
    Mippobippo skrev 2021-05-04 20:51:07 följande:
    Absolut inte. Vi alla är människor och kan glömma sopa efter oss, man skriver inte arga hot lappar bara för att någon har glömt sopa golvet. Det hade varit annat om hon pratade med mig personligen och sa ?tänk på att städa efter dig? eller liknande på ett trevligt sett.
    Vill du köra på grannfejd så gör det , men det kommer bli en dyrköpt läxa
    Istället kan du göra något oväntat. Ring på hemma hos henne (vilket i grunden är obehagligt, speciellt som hon är mentalt osund). Hon är en person som springer iväg, en ynkrygg alltså. När du ringer på visar du att du är modigare. 
    Sedan ber du om ursäkt och lovar att städa nästa gång
    Man kan inte vinna mot en psyksjuk, nu gäller det att få vara ifred.
    Gå gärna och ring på när hon spelar hög musik. Då får hon undra om det är en granne som vill klaga på musiken innan hon öppnar.
  • Anonym (Sarah)
    Anonym (Samma problem) skrev 2021-05-04 20:40:11 följande:

    Har en likadan granne fast en kille runt 30 årsåldern tror att han ska slå igenom med sin musik. Endel utav mina grannar tål honom inte alls för det är ju så synd om honom han har fler diagnoser och en överbeskyddande mamma.

    Han har tyvärr nog personlighetsstörning. Jag frågade honom en gång är du narcisst? - han log. Ja sa han stolt. Hänger med konstigt folk. Han har inget fast jobb lever på Arbetsförmedlingen lönebidrag och FK. Ingen vill ha han på ett arbete. Jag tror att han har gjort ett rån i en butik där han jobbar. men tyvärr kan jag inte bevisa det. Han är dömd för rån tidigare men han finns inte i brottsregistret längre.

    Polisen har varit där hos honom 2 ggr. Man får bara rysningar när man går förbi honom på gården.


    Jag får rysningar av att du har sån stenkoll på din granne och har tagit reda på i princip allt om honom...
  • Anonym (Sarah)
    Anonym (Samma problem) skrev 2021-05-04 20:40:11 följande:

    Har en likadan granne fast en kille runt 30 årsåldern tror att han ska slå igenom med sin musik. Endel utav mina grannar tål honom inte alls för det är ju så synd om honom han har fler diagnoser och en överbeskyddande mamma.

    Han har tyvärr nog personlighetsstörning. Jag frågade honom en gång är du narcisst? - han log. Ja sa han stolt. Hänger med konstigt folk. Han har inget fast jobb lever på Arbetsförmedlingen lönebidrag och FK. Ingen vill ha han på ett arbete. Jag tror att han har gjort ett rån i en butik där han jobbar. men tyvärr kan jag inte bevisa det. Han är dömd för rån tidigare men han finns inte i brottsregistret längre.

    Polisen har varit där hos honom 2 ggr. Man får bara rysningar när man går förbi honom på gården.


    Jag får rysningar av att du har sån stenkoll på din granne och har tagit reda på i princip allt om honom...
  • Anonym (Samma problem)
    Anonym (Sarah) skrev 2021-05-04 21:11:36 följande:

    Jag får rysningar av att du har sån stenkoll på din granne och har tagit reda på i princip allt om honom...


    Vi har bott grannar länge och vill gärna ha koll på just honom för jag har familj. Man får vara neutral, trevlig. Man får lite hum om folk och kött på benen.

    Man blir lite nervös när man går förbi honom och det händer ibland att han vill byta ord då kallpratar man och nämner hej svejs nu måste jag hem. För man inte vill prata längre med honom.
  • Anonym (Samma problem)
    Anonym (Sarah) skrev 2021-05-04 21:11:36 följande:

    Jag får rysningar av att du har sån stenkoll på din granne och har tagit reda på i princip allt om honom...


    Man ser mellan fingrarna och förstår tydligt på denne persons tänkande, handlingar och vad han pratar om. Han säger konstiga saker och häver ur sig.
  • Anonym (Samma problem)
    Mippobippo skrev 2021-05-04 20:22:57 följande:

    Kom med tips!!!

    Jag har aldrig haft problem med någon granne i trapphuset så länge vi har bott här men för ett par månader sedan började en granne gå till attack mot mig. Det började med en arg lapp i tvättstugan med helt sjuka anklagelser, hade inte varit så noga med städningen och ok ser inget fel med att påpeka det men i denna lapp stod det att jag har gjort saker som jag absolut inte har gjort, hängt ut mig inför andra grannar i trappen med felaktiga anklagelser. Personen ifråga har även gått på en annan granne och skrivit sjuka saker på en lapp i trapphuset. Jag konfronterade henne varpå hon flyr går alltså inte att ha en konversation med denna ?vuxna? människa. Nu på sista tiden har hon börjat spela hög musik och leva om samt gör små saker för att provocera mig. JAG ORKAR INTE MED DENNA MÄNNISKA! Jag kör på metoden att ignorera henne men det verkar inte ha någon funktion. Hon hälsar aldrig och har heller aldrig gjort det, alla andra grannar är super trevliga. Om jag kommer i närheten av henne så springer hon i princip iväg.

    Jag förstår helt ärligt inte varför hon har gått på mig och just mig? Jag är liksom 23 år och vi pratar om en kvinna i typ 50-60 års åldern? Biter sönder läppen från att kasta ägg på hennes fönster.


    Kan du inte bara låta det vara? När hon håller på som hon gör det är provokation. Vågar du filma? Eller ha ljudinspelning? Blir det ord mot ord. Så har man inge bevis. Det är väl för din skull?
  • Anonym (Dokumentera)

    Att vräka eller tvångsvårda någon är väldigt stora grejer och ingenting man kan göra utan att ha ett väldigt gott underlag. Så: Dokumentera allt. Skriv ner allting hon gör. Spara lappar hon skrivit. Få gärna övriga grannar att göra samma sak och håll en dialog med hyresvärden.

  • Anonym (Samma problem)
    Mippobippo skrev 2021-05-04 20:51:07 följande:

    Absolut inte. Vi alla är människor och kan glömma sopa efter oss, man skriver inte arga hot lappar bara för att någon har glömt sopa golvet. Det hade varit annat om hon pratade med mig personligen och sa ?tänk på att städa efter dig? eller liknande på ett trevligt sett.


    Håller med, vi är människor. Jag har också glömt, det händer. Man vet inte vilken situation man är i stressad för barnen kommer hem och då vill man vara klar.
  • Anonym (Sarah)
    Anonym (Samma problem) skrev 2021-05-04 21:19:40 följande:

    Vi har bott grannar länge och vill gärna ha koll på just honom för jag har familj. Man får vara neutral, trevlig. Man får lite hum om folk och kött på benen.

    Man blir lite nervös när man går förbi honom och det händer ibland att han vill byta ord då kallpratar man och nämner hej svejs nu måste jag hem. För man inte vill prata längre med honom.


    Helt ok att vara neutral och trevlig mot sina grannar.

    Men hur har du tagit reda på vilka diagnoser han har? Att han har en överbeskyddande mamma?

    Inget jobb och lever på arbetsförmedlingen, lönebidrag och försäkringskassan?

    Du vet också att ingen vill ha honom på ett arbete.

    Ok om du tagit reda på att han är dömd för brott, och att du noterat att polisen varit där.

    Men att du tagit reda på vilka diagnoser han har och hans ekonomi; att han lever på lönebidrag, försäkringskassan och är inskriven på arbetsförmedlingen, det är lite över gränsen vad det är ok att en granne snokar reda på.
Svar på tråden Vad ska jag göra åt provocerande granne?