Forum Allmän debatt - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Hur många barn har ni och är ni nöjda?

I förrgår 20:54 Läst 0 gånger Totalt 20 svar
    Anonym (Mamma­n)
    Visa endast
    I förrgår 20:54

Hur många barn har ni och är ni nöjda? Ni som har ett eller två barn, har ni ångrat er i efterhand?

Jag är så himla kluven. Har ett barn idag, och ett i magen. Jag hade velat få ytterligare två, dvs totalt 4 stycken. Men är SÅ rädd för att få barn med sjukdom/utvecklingsstörning så funderar på om det kanske räcker med bara 2 barn.. men vet ju att jag innerst inne alltid kommer ha en saknad efter fler barn isåfall.

Hur vet man när det är färdigt med barn och hur lär man sig att hantera barnlängtan efter att man insett att "nu räcker det"?

• Anonym (Wow)
    Visa endast
    I förrgår 20:55 #1

Jag har ett barn. Hade väl egentligen velat ha ett till men vi separerade när barnet var litet och sen träffade jag en ny man som redan hade två barn och inte ville ha fler. Så det blev ett barn för mig. Har dock vant mig vid tanken och tycker det är skönt med bara ett.

• I förrgår 20:58 #2

Fyra barn - och som det känns idag (med yngsta på 4 månader - och äldsta på 5 år och 4 månader) är jag färdig och familjen känns komplett! Så kände jag inte efter första, andra eller tredje barnet. Då kände jag redan på förlossningen att jag skulle göra det igen. Men efter fjärde, då kände jag DIREKT att hon var vår sista, att familjen är komplett. Samtidigt är jag öppen för att jag/vi kan komma att ändra oss på den punkten någon gång, men min dåliga fertilitet kommer nog vara ivägen för en eventuell femma OM vi skulle få feeling i framtiden.

• Anonym (J)
    Visa endast
    I förrgår 21:05 #3

Har två och är nöjd. Dels har jag alltid sett framför mig just två, dels är det krävande nog som det är och dels ser jag inte riktigt vad en till skulle "tillföra". Självklart skulle hen bli älskad och få sin plats i familjen, men har ingen längtan helt enkelt.

• I förrgår 21:28 #4

Noll stycken. Både ja och nej. Man lär sig leva med det. Hur tror du att ofrivilligt barnlösa gör? Bli familjehem eller kontaktfamilj kanske?

• Anonym (Juli)
    Visa endast
    I förrgår 21:48 #5

2 barn. Nöjd. Men även om jag hade velat ha fler så satte kroppen stopp. Den klarar inte fler graviditeter, så sånt behöver man ju också ta hänsyn till.

• I förrgår 21:51 #6

Ett. Det räcker för mig. Har varit ensamstående sedan från början också.

• I förrgår 21:54 #7

Jag har 7 barn och är helt nöjd. Det passar inte alla att ha många barn, men för mig har det gjort det. Jag var också lite rädd för att få barn med sjukdomar, tills jag insåg att alla får sjukdomar förr eller senare. Min 100% friska dotter blev plötsligt multiallergisk i 20-årsåldern och en av flickorna fick reumatism vid 4 år. Tråkigt när barn inte är friska från födseln, men det behöver inte vara den katastrof man tror innan. De barnen blev bara sjuka lite tidigare än andra.

• I förrgår 22:08 #8

Jag älskar barn och har alltid velat ha fyra. Känns som lagom många att ta hand om. Jag har tre nu och hoppas innerligt att vi får en sista fyra. Sekundär barnlöshet har gjort att det är stor åldersskillnad mellan barnen. Önskade från början att de kom tätt. Jag tänker att sjukdom och liknande kan ju drabba även ett fullt friskt barn tyvärr. Jag slår bort sådana tankar och känner att jag inte kan planera utifrån det värsta.

Jag är orolig att känslan av att vara färdig inte kommer infinna sig men jag är bestämd med att det inte blir mer än fyra. Jag hade inte fått den tiden jag vill ha med varje barn annars. Så det är i huvudsak det som avgör för mig.

• Anonym (M)
    Visa endast
    I förrgår 22:14 #9

Jag Har två,båda könen och därmed nöjd .

• I förrgår 22:14 #10

Ett barn. Ville aldrig ha mer än ett och är SÅ nöjd att jag inte föll för tvåbarnsnormen som jag höll på att göra. Det känns helt rätt för oss.

• Anonym (Fem döttra­r)
    Visa endast
    Igår 01:03 #11

Jag har fem döttrar, och en son som dog i v 23 i magen (han var barn nummer 5, men jag blev gravid ett år efter han dog/föddes, och fick då min femte dotter).

Jag undrade också när jag skulle känna att nu är jag nöjd, att nu är familjen komplett. Idag (yngsta är 4 år) så känner jag det, att det är jag och mina fem barn - jag har inte samma längtan efter fler längre. Men vore det inte för vad min barnmorska sa, samt de komplikationer som uppstod vid sista förlossningen - så hade jag kanske haft fler. Hade jag fött barn i ett annat land, där sjukvården inte är densamma som i Sverige, eller om jag hade fött barn för 100 år sedan - så hade inte jag överlevt förlossningen. Jag är så tacksamma för alla er blodgivare <3

Min barnmorska på MVC sa också, att hon brukar absolut inte säga det här, men att min kropp ska inte bära några fler barn, den klarar inte det. Och där och då blev det liksom definitivt, aldrig att jag skulle riskera något. Jag har fem härliga döttrar. Friska? Två var öronbarn, varav ena fick bestående men, hörselnedsättning samt fler operationer. Två med förkylningsastma. Ytterligare en med både förkylning- och ansträngningsastma. Tre med borttagna halsmandlar, i tidig ålder. En med födoämnesallergier; vete, mjölkprotein, soja och ägg. Två med synnedsättning.

Ingen sjukdom, men en dottern har adhd och en add.

Själv var jag friskt barn, endast en öroninflammation har min mamma berättat, - dock är det min synnedsättning de har ärvt. Så man kan inte veta, vad de ärver eller inte - men jag förstår hur du tänker. Jag känner ändå, att jag har fått fem friska barn.

• Anonym (K)
    Visa endast
    Igår 13:36 #12

Har inga barn. Är väldigt nöjd.

• Igår 13:42 #13

Har 2st. Ett tag ville jag gärna ha ett barn till för jag ville ha en dotter, men så kom funderingarna över hur jag som mellanbarn har haft det och det ville jag verkligen inte riskera att utsätt min yngste son för. Och så hade kompisarna som flyttade hemåt igen en dotter på 1,5 år och hon avskräckte verkligen från att vilja ha en dotter

Så jag är nöjd! 
    Har 2 superfina söner som idag är tonåringar.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Igår 14:03 #14

4 och nöjd.

När yngsta var typ 2 hade jag lätt kunnat skaffa en till men någon gång får man koppla på hjärnan och logiken sa att stanna där. Nu är hon 10 och det är rätt skönt att inte ha fler. Det känns som det blev väldigt bra för oss.

• Igår 14:58 #15

5 pojkar och 9 flickor bär mina gener. Alla hela och friska. Jag är tillfreds med det.

• Anonym (Jag)
    Visa endast
    Igår 15:26 #16

2 barn och både nöjd och inte nöjd. Nöjd för att jag under många år var ofrivilligt barnlös och kämpade som en tok för att öht få barn och det slutade med 2. Glad Lite missnöjd för som ung ville jag ha fler barn. Minst 3, gärna ännu fler. Men jag vare sig vill eller kan få fler barn nu utan i så fall skulle jag haft de barnen för massor med år sen. Å andra sidan hade jag ju då inte haft de barn jag har nu så det blir ju lite kluvet. 

• Anonym (L)
    Visa endast
    Igår 15:53 #17
    Anonym (M) skrev 2021-05-04 22:14:44 följande:

Jag Har två,båda könen och därmed nöjd .

Så nöjdheten sitter i vilket kön det blir på barnen? Intressant.

Jag har fem. Hade inte varit nöjd efter två även om jag fått olika kön på dom. Nu med fem känns det betydligt mer rätt! Är nöjd.
  • Igår 16:05 #18

Två och nöjd med det.

• Anonym (Lady 50+)
    Visa endast
    Igår 16:30 #19

Två söner med stor åldersskillnad, så stor att de kunde varit far och son. (Som de faktiskt misstagits för att vara.)

Helt nöjd, det hade inte kunnat bli bättre.

• Anonym (M)
    Visa endast
    Igår 19:17 #20
    Anonym (L) skrev 2021-05-05 15:53:23 följande:

Så nöjdheten sitter i vilket kön det blir på barnen? Intressant.

Jag har fem. Hade inte varit nöjd efter två även om jag fått olika kön på dom. Nu med fem känns det betydligt mer rätt! Är nöjd.

Ja du tänkte så.
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll